Sådan laver man en hjemmeside.

Jeanie

Post by Jeanie »

:oops: :oops: ..Hmmm jeg er faktisk slet ikke kommet igang..det ville du også have opdaget hvis jeg var, da jeg så ville have spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,spurgt,spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,...trækker lige vejret...og spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,spurgt, og spurgt, spurgt, spurgt,...og jeg ville end ikke være kommet længere end jeg er nu....nemlig slet ingen vegne... :?

Venligst Jeanie ( = spørge Jørgen )
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Tihi hvor er du kær Jeanie :D

Kast dig ud i det, det er vildt sjovt og Britta er rigtig god til at hjælpe og forklare. Men det ved du nok godt :lol: eftersom jeg har spurgt og spurgt :oops: og hun har ikke virket træt af mig en eneste gang
Venlig hilsen
Baloozhi
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Mnjå, nu er jeg så lidt gang - meget lidt.

Jeg har læst alle Brittas guldkorn, og har så fundet en hjemmeside, jeg synes er rigtig flot - så de er min inspiration og guideline til hvad jeg gerne vil have.

Din hp er fin Britta - hatten af for din viden! :mrgreen:

Hvor forbudt er det egentligt at stjæle/kigge i andres kode på den måde?
- ud over det er dybt uinspireret - indrømmet. Men jeg hugger jo ikke koden direkte, inspireres blot :oops:
(meen indrømmet - det føles lidt som at skrive af)

Hvor langt er I, der har skrevet i denne tråd?
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Så vidt jeg ved er det ikke forbudt at låne lidt hist og pist, men hvordan lovgivningen er på det område ved jeg ikke.
Jeg ved kun at du kun må bruge billeder/tekst du selv har skrevet, hvis du ikke har fået tilladelse af "ejer".

Jeg kan da også finde på at kigge på andres kode, men det er for mig også kun som inspiration eller hvis jeg har noget som ikke helt vil virke.

Nu kan jeg jo kun html-kode og det begrænser lidt mine udfoldelser. Skal man virkelig lege, så bliver man nok nød til at få lært noget af det mere avancerede.
Mange bruger php og ccs. Det aner jeg så intet om, men der er mange steder på nettet man kan læse om det og lære af den vej.
Google er nok vejen frem. ;-)

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Sådan er det jo når man skriver om noget man ikke har forstand på. :shock:
Jeg har været lidt inde og kigge på css og det er faktisk ret smart, hvis man vælger at have et fast design.

Så kan man nemlig lave en kode, som kan dække flere siders layout. :idea:
Bruger man kun html skal man jo rette baggrund eller f.eks font på alle sider. :^o

Jeg vil dog kigge nærmere på det i weekenden og prøve at bruge det lidt på siden til opstaldningsstedet før jeg udtaler mig videre. :wink:

Man skulle jo gerne lære af sine erfaringer. :mrgreen:

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

har lige brugt et par timer på at fatte hvad det der css er.
Nu har jeg fået baggrund og to forskellige teksstørrelser i hver sin farve til at virke og mere har jeg ikke brug for lige pt.

Man skal lave en default htm-fil og lave en style-fil(css)

Mine ser så sådan ud:

[u:75ce869569][b:75ce869569]default.htm[/b:75ce869569][/u:75ce869569]

<html>
<head>
<title>Mit dokument</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>
<body>
<h1>Mit første stylesheet</h1>
</body>
</html>

[u:75ce869569][b:75ce869569]style.css[/b:75ce869569][/u:75ce869569]

body {background-color:#2F995B;}
h1 {color:"#CCFFCC";}
h3 {color:"#99FF99";}

link rel henviser til hvilken fil browseren skal hente sine oplysninger fra.
Link rel skal altid stå mellem <head> og </head>

Man skriver en linje til hver "oplysning" i style.css

Husk når du skriver kode at alle tegn skal være rigtige, da browseren ellers ikke kan læse koden.

Hvis du har fulgt med i tråden vil du ikke kunne se forskel på om siden er kodet i html eller der også er css indblandet.

Du får lige linket til siden igen, hvis det kan hjælpe dig videre og du kan jo altid kigge koden ved at view source. Vil man se hvilke filer der ligger i et bibliotek kan man skrive: http://www.domænenavn/bibliotek

http://www.strategos-corner.dk/nomis/index.htm

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Glemte lige at jeg samtidig har rettet koden til på de oprindelige sider, så der ingen farvekoder er på diverse tekster. Altså kun h1, h2 osv.

Før så min body sådan ud:
<body bgcolor="#2F995B" link="#0000FF" vlink="#FF0000" text="#000000">
Den er nu rettet til: <body link="#0000FF" vlink="#FF0000">
Samtidig har jeg indsat et link til hvor browseren skal finde sine oplysninger.

Den nye kode skal nu se sådan ud:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
<body link="#0000FF" vlink="#FF0000">

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply