Løsdrift/udestald

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Løsdrift/udestald

Post by 99E »

Hvis jeg skulle lave nye opbindingsmuligheder, så ville jeg lave en opbindingsBOM af glat metalrør og have et langt nylontræktov (altså: Et Parelli-reb på 4 meter) og en grime til hver hest.

Og så ville jeg binde dem med sikkerhedsknuder/slipknuder om bommen/røret.

Fordele ved jernrør frem for træbomme:
Rørene er glatte og river ikke i rebene. (For at undgå at knuden/rebet glider hen ad bommen snor man rebet 2-3 gange om røret før man binder knuden - så bliver hesten hvor den er parkeret, men hvis man løsner slipknuden glider rebet af bommen.)
Rørene knækker ikke.
Rørene er nemme at holde rene.
Hestene kan ikke gnave dem i stykker.

Det vi i praksis har er de ringe, der som standard sidder i sådan en godstogvon. Mest fordi de er der i forvejen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Løsdrift/udestald

Post by annetteB »

[quote:2490be0180]Hvis jeg skulle lave nye opbindingsmuligheder, så ville jeg lave en opbindingsBOM af glat metalrør og have et langt nylontræktov (altså: Et Parelli-reb på 4 meter) og en grime til hver hest. [/quote:2490be0180]

sådan en har jeg. Man har vel smed i huset.
:lea:

De bruger den osse til at klø sig op ad.
:ide:

Jeg savner ofte en indendørs opbindingsplads simpelthen fordi jeg ellers sjældent får "lavet noget" med hestene - striglet, fx -hvis ikke det er tørvejr.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
NannaGeenie
Posts: 17
Joined: Tue 27. Dec 2005 02:20

Løsdrift/udestald

Post by NannaGeenie »

Planen lyder rigtig god.

Min løsdrift er lavet inde i stalden, og selve boksen hestene har til rådighed er 72 m2 + det løse. Jeg har 3 heste (170 cm, 155 cm og II'er pony) stående, som enes nogenlunde, de er dog ved at være lidt forårskåde/irriterede pt., men de kan sagtens lukkes inde i stalden uden problemer (bruger jeg til nytår, stormvejr etc.). Synes ikke boksen kunne være mindre, løsdrift kræver efter min mening mere plads til den enkelte hest end bokse gør.

Jeg binder den ene op ved fodring, hun slippes løs når alle har spist deres kryppefoder. Jeg fordeler wrap/hø i hver deres hjørne. Mine har faste pladser, og det er vigtigt at indarbejde, det giver ro.

Nanna.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Løsdrift/udestald

Post by Silas »

Lige endnu et spørgsmål.
Hvilken retning ligger jeres åbning til løsdriften i? Hvor blæser det mindst fra i løbet af året :ehh:

Og så sad jeg i går med en sjov tanke om, at den jo kunne være 6-kantet, så der var flere "hjørner" med læ :hva:
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
aribeth

Løsdrift/udestald

Post by aribeth »

Vores åbning er stik nord.

Det har vist sig at være godt, det er meget sjældent det blæser direkte fra nord her hos os.


Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Løsdrift/udestald

Post by annetteB »

[quote:031813a2ce]Lige endnu et spørgsmål.
Hvilken retning ligger jeres åbning til løsdriften i? Hvor blæser det mindst fra i løbet af året[/quote:031813a2ce]

Jeg kan anbefale en åbning imod syd: så kan hestene nemlig osse tage solbad i løsdriften, det plejer de at sætte stor pris på.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Løsdrift/udestald

Post by HeidiO »

Vores læskur har også åbning mod nord, så det sjældent blæser lige ind i det.

Mht. solbadning i skuret, så har vi ikke ret meget skygge på folden, så vores heste bruger læskuret til at komme i skygge om sommeren.

Rent faktisk er det, det eneste de stort set bruger læskuret til. De er der aldrig forår, efterår og vinter, kun om sommeren.

Vi har for et par uger siden smidt en balle hø derind, men der er ikke nogen der har smagt på den endnu :ehj:
Heidi
NannaGeenie
Posts: 17
Joined: Tue 27. Dec 2005 02:20

Løsdrift/udestald

Post by NannaGeenie »

Min løsdrift er lavet ien stald, så åbninngen er mod vest, det var eneste mulighed. Der er en slags vindfang foran åbningen, og det fungerer det fint.

Nanna.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Løsdrift/udestald

Post by Silas »

Vi har mulighed for, at lave åbningen mod nord, og så kan det endda give ekstar læ, da der er træer på den side, så det vil vist være godt.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
aribeth

Løsdrift/udestald

Post by aribeth »

Så er det rigtig godt mod nord. Faktisk har jeg en række popler til at stå omkring 6-7 meter fra åbningen. De bryder vind ret godt :-)


Katrine
Post Reply