Loppefrøskaller?

Post Reply
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Loppefrøskaller?

Post by Pia »

Hvis man gerne vil forebygge sandkolik eller har mistanke om sand i tarmene, er der så ikke noget med man kan give loppefrøskaller i foderet?

Eller er det hørfrø?

Skal det opblødes eller gives tørt?

Hvor køber man det smartest?
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Loppefrøskaller?

Post by aribeth »

engang var jeg til foredrag med Nanna Lutherson... hun fortalte at hun havde lavet nogle forsøg med loppefrøskaller og fjernelse af sand fra tarmene... og det virker.

Men, der skal gives ret store mængder... jeg tror det var noget med at til en shetlænder hun havde i behandling fik den 300 gram om dagen... 300 gram tørt... og 300 gram fylder en del...

Det var vist i øvrigt ok at bløde det lidt op...

Og det var ikke skide nemt at få dyrene til at spise de der store mængder loppefrøskaller... man forstår egentlig godt hvorfor når man selv prøver at tage en mundfuld, hvadenten det er tørt eller opblødt.

Man kan købe det i store sække...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Loppefrøskaller?

Post by HeidiO »

Vi giver en 14 dages kur med loppefrøskaller forår og efterår. Vi giver de mængder der anbefales på spanden de er i. Som Katrine skriver, så er de ikke synderligt begejstrede for dem.

Efter hvad jeg har læst må de ikke blødes op, for så danner de gele for tidligt i forhold til at geleen skal trække sand i tarmene med ud.

Vi fandt nogle loppefrøskaller med bukkehornsfrø, mener de er fra Blue Hors, de smager tilsyneladende lidt bedre, de glider i hvert fald hurtigere ned.
Heidi
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Loppefrøskaller?

Post by Pia »

Tak skal I have :)
Post Reply