bange for biddet

User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Lone, hvis det fungerer så fint når du rider *den rigtige vej*, så er det jo ikke biddet, hesten er bange for. Mvh Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Julie: Haha, nej. Det kan man fristes til at mene, men han bryder sig altså ikke om det bid - heller ikke selv om han selv skaber de situationer, der fører til ubehaget. :D Man kan jo sige at det grundlæggende problem er, at hesten ikke bryder sig om at blive taget væk fra flokken. Han søger derfor mod stalden og jeg forsøger at forhindre ham i det ved at tage lidt mere fat i ham. Han giver ikke så let op, så han trækker hårdere, og SÅ bliver han bange for biddet, og vrider hovedet ud til siden eller i vejret med åben mund og det hvide ud af øjnene. Jeg står altså med to opgaver: At få ham til at acceptere biddet OG at få ham til at acceptere at være væk fra flokken. Min idé er så at tage opgaverne én ad gangen ved at ride ham i grimen indtil han har vænnet sig til at være væk fra flokken for at undgå at komme til at genere ham med biddet. Jeg kan jo ikke bare lade ham få sin vilje. Johannes: Jeg er jo godt klar over at hesten ikke kan gå til biddet, hvis jeg rider ham i grimen, men jeg kan da træne ham i at være væk fra flokken OG øve igangsætning, parader og vendinger. At bruge nogle muskler er efter mine begreber ikke det samme som ´´at spænde´´ eller måske snarere ´´at ANspænde´´ ???
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Lone, hvorfor kan du ikke lade ham få sin vilje? Hvad nu hvis I begge to fik jeres vilje? Hvis du giver ham grime på, bliver det jo bare grimen, han skal slås imod. Og hvis I slås, bliver der ganske vist en vinder, men der bliver også en taber. Må jeg foreslå at du bliver i den ende af ridebanen, hvor han har det godt, og langsomt rider større og større volter efterhånden som du kan mærke at hans modstand fordamper? Og begynd evt. altid at stå af nærmest den farlige ende. Jeg har en hoppe som går med føl for tiden. Hun er ikke meget for at gå væk fra folden, selvfølgelig. Jeg har før haft nogle små uenigheder med hende om hvad vej, vi skulle, men der har jeg så bare sat mig igennem og redet videre. Nu hvor jeg selv er mor, kan jeg imidlertid godt sætte mig ind i hvordan, hun har det, så hun får selv lov at udvide radius til sin baby lidt efter lidt. Jeg er holdt op med at presse hende, men cirklerne bliver alligevel større, for hun vil jo gerne ud at se sig om. Hun vil bare ikke risikere, ikke at kunne komme tilbage. Mvh Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jamen, Julie, jeg holder mig skam i den ufarlige ende af banen. Hvis Skipper får lov at bestemme kommer det til at foregå på en 5 meter-volte ved leddet :D Tippet med at stå af i den fjerneste ende både kender og benytter jeg i forvejen. Når jeg overvejer at bruge grimen er det fordi at jeg havde præcis samme problemer med longeringen. Her hjalp det gevaldigt at skifte fra trensen til grimen. Biddet eskalerer problemet... Hm, måske skal jeg lige understrege, at vi ikke kommer op at slås - så dramatisk er det slet ikke, og jeg er hverken bekymret eller fortvivlet eller noget...det skal da nok komme. Jeg har immervæk kun været på ryggen af hesten fire gange. Jeg ville bare lige høre, om I andre havde nogle gode tips, og jeg vil bestemt forsøge at gøre mine hænder tunge, som Johannes skriver :wink:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Hvad er der nu galt med 5-meter-volter? :-P Hvad sker der hvis du går ved siden af? Vil han så ned i den grimme ende? Jeg har selv det problem, at jeg er en mere overbevisende leder når jeg selv går end når jeg rider. Min hest følger mig gerne forbi diverse scaries når bare jeg selv går først. Men når jeg så sidder op, er historien en helt anden, fordi jeg er motorikspasser og mit kropssprog bliver til uforståeligt ævl når jeg samtidig skal sidde i sadlen. Jeg er nu enig med Johannes... jeg tror heller ikke at optømningen er problemet. Kan det tænkes at grimen virkede under longeringen fordi du selv tør trække hårdere i den end i biddet? Mvh Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Øøøh, ja! Selvfølgelig tør jeg trække hårdere i grimen end i biddet :shock: Men han får altså IKKE lov at tage røven på mig! Jeg bryder mig bare ikke om at skulle tage hårdt i så ung en hest, selv om den er uartig. Han følger med, når jeg trækker ham, men ikke med begejstring, når det går væk fra stalden. Jeg giver ham helt klart ikke samme tryghed fra sadlen som fra jorden. Det opdagede jeg sidst mine hestepassere var her og tullede rundt på de to ungheste. Når de er to på banen, er der jo ikke noget vrøvl med Skipperen - troede jeg. Men da jeg forlod banen i nogle minutter for at hente noget i stalden, løb Skipperen hen til leddet og stod og hylede :roll: :lol: Hvad skal jeg sige? Han er nederst i hierarkiet og frygteligt afhængig af flokken OG moar, som altså helst skal bevare jordforbindelsen for at udstråle tryghed 8)
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Udv. hånd er som regel altid det der får hesten til at slå fra, så det drejer sig som Johannes siger om at have tunge arme, men samtidig også om at få bøjet godt nok i udv. håndled, så hesten oplever en fleksibilitet på tøjlen og ikke en mur. Det med håndleddet er nok det sværeste. Hesten kan evt. også være ved at skifte tænder og det kan så være en løs tand der generer. Er det f.eks. tandspidser, så kan du mærke det ved at køre med fingerspidsen hen over kindtænderne. Er der en forhøjning, så har hesten tandspidser. Problemmet er så at tandspidserne som regel altid sidder, så de trykkes af næsebåndet. Håber du finder en løsning på problemmet. Hilsen Britta
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Rideteori overlader jeg ydmygt til Johannes og Britta. Men jeg må sige at jeg ikke synes, man kan kalde det for ballade når en treårs er ængstelig ved at lade de andre heste bag sig. Det er jo heller ikke ballade når min datter hyler fordi jeg forlader rummet. Hun tror oprigtigt at hun aldrig skal se mig igen, og at det nu er hende imod løverne. Irriterende som det er når jeg ikke kan få lov at gå på toilettet, kan jeg ikke lade være med at føle sympati for hende. Hun prøver ikke på at manipulere med mig. Hun giver bare udtryk for sin bekymring og angst, og håber på at hun råber højt nok, så jeg kan høre hende og tage mit ansvar alvorligt og genskabe harmonien. Dagens quote fra Bennett: Bad behaviour is really just good communication. Tyg på den... og bestil evt. True Unity hjem... jeg er næsten færdig med den, og den er ganske dejlig. Mvh Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg er helt enig, Julie :) Der er tale om en tre års hest, der kun lige er ryttervant. Han kan absolut intet, men skal nu lære at gå frem, standse og dreje som jeg beder ham om. Samtidig skal han lære at være væk fra de andre heste, og det er helt o.k. at det tager lidt tid. Jeg ønsker bare at komme igennem den periode uden at genere hesten i munden, når han forsøger at sætte kurs mod stalden.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply