Fremadsøgning/gennembrud?

Post Reply
Mule
Posts: 13
Joined: Tue 31. Jan 2006 11:12

Fremadsøgning/gennembrud?

Post by Mule »

Hejsa.
Dette indlæg kunne måske have stået under eftergivenhed, men jeg vælger alligevel at lave et nyt om fremadsøgning. Man kunne jo så diskutere, hvorvidt fremadsøgning og eftergivenhed er det samme?
Min gamle hest har i 3 år haft det meget svært med fremadsøgning. Han har fra naturens side en girafhals - sådan en lige op i luften hals - og dette kombineret med, at han i en meget kort periode blev redet med glidetøjle af profesionel efter tilridningen - de gjorde det jo ikke, når jeg var der, men alle de andre heste havde det på??? - gjorde, at han bare krøllede væk bag biddet og ingen intentioner havde, at søge frem til det. Forståeligt nok, set fra hans synspunkt.
Jeg kunne ikke longere efter hans bekendtskab med profesionelle - han var fuldstændig elektrisk i longen og ville/kunne ikke slappe af. Så den kunne jeg ikke bruge.
Så jeg kravlede op, og prøvede ihærdigt at få hesten frem og ned til biddet. HVIS han slappede af, kunne jeg da godt få ham til at række sig, men aldrig fik jeg ham til at søge kontakt til biddet. HVIS han var afslappet kunne jeg nogle gange med held snyde ham til at tage kontakt med udvendige tøjle, men kort sagt kunne jeg ikke aktivt gå ind og løsgøre hesten, og få ham til at vise fremadsøgning til biddet. Og det er jo nærmest umuligt at ride dressur, hvis ikke du kan løsgøre hesten ved behov.
Efter 3 år accepterede jeg lidt det faktum, at han kun tillod let støtte på udvendige, og pudsigt nok kan han så det hele, [url]hvis[/url] han er afslappet.
Jo mere samlet hesten går, jo mere løsgørende føler jeg behov for at lave, da jeg synes, heste let bliver spændte i den øgede samlingsgrad.
Straffen kom da også: 2 rideture efter sidste undervisningstime gik hesten aldeles i baglås.
Jeg puttede i desperation kapsunen, longen og en fast chambon på ham, og insisterede så, at han slappede af, tullede helt langsomt, og søgte frem og ned.
2. gang i longen fattede han ideen efter lidt længe, og i dag efter 5. gang i longen kravlede jeg op!
Og idag svarede han frem og ned for samme sides hjælpere. Faktisk så rigeligt, at jeg måtte til at forklare, at det ikke var et femte ben, han havde fået, og at han sagtens kunne blive tilbage på en engageret bagpart. Det var bare så fedt at mærke. :D
En lille - solstråle(?) - historie om, at man ikke i dressur vinder noget som helst ved ikke at lave et ordentligt fundament fra starten af.

Hilsen
Mule, som er meget spændt på rideturen i morgen.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Lige præcis det med fremadsøgningen har også voldt mig lidt problemmer i tilridningen og jeg har også måtte løse det ved ret kraftig støtte i starten og siden lokke længere og længere frem.
Vi er stadig ikke der hvor jeg gerne vil være, men vi går i den rigtige retning.
Nu har jeg jo ikke longeret ret meget andet end 14 dage - 3 uger inden jeg kravlede op, så man kan på en måde sige det er min egen skyld.
Red en gang i longen før jeg red uden longe og har ikke brugt den siden.

Mit problem i starten var så at hesten ikke kendte schenkelhjælpen og derfor ikke forstod budskabet. Jeg tog så en pisk med og gav den et lille dap samtidig med jeg trykkede med schenklerne. Efter 5-6 forsøg forstod hesten budskabet. Siden har jeg bare haft pisken med og har da også prøvet at undvære den, men nogle dage går det godt og andre dage bliver jeg nød til at tage den med igen.

De samsidige hjælpere har jeg også brugt pisken til hjælp. Har dappet en smule på skulder eller bagpart samtidig med schenkelhjælp og idag kan jeg flytte hesten udelukkende for schenkel og vægthjælp og bruger ikke længere pisken. Tøjlen er selvfølgelig vejledende og ind imellem hænger hesten da også.

Min erfaring er at hesten skal trække i hånden før man kan løsne.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Mule
Posts: 13
Joined: Tue 31. Jan 2006 11:12

Post by Mule »

Hejsa.
Det med at trække i hånden er et rigtig godt udtryk! Og det gjorde han bare ikke. Altså før i dag =D>
Han vil da rigtig gerne flytte sig for både sædeben og schenkel, men søge frem til indvendig hånd? Nixen. Udvendig tøjle kunne han acceptere, hvis han var afslappet, ellers var der ikke noget, der hed tøjle.
Pisken dør han af - tror han, så den virker ikke specielt stimulerende i arbejdet på afslapning og løsgøring.
Det er sjovt, som man kan komme ud for heste, som i den grad udfordrer ens kunnen og fantasi. Og det er jo med til at gøre dressur så underholdende :D

Hilsen
Mule, der stadig er spændt på rideturen i morgen :P
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

I forbindelse med det at lære hesten at søge frem til hånden, kommer det med at lave mund jo også ind i billedet.
Udtrykket bryder jeg mig så ikke så meget om, men fakta er jo at man lærer hesten at søge den fleksible hånd.
Nogen vælger så at gøre det vha. indspænding eller chanbom og andre vælger at gøre det fra sadlen eller jorden i f.eks. kapsun.
Det springende punkt for alle metoder er jo at man lærer hesten, hvor den skal gå, da man jo har den eftergivende hest når den ligger lige bag biddet, men ikke bag lod.

Så det man faktisk lærer hesten er at den skal gå frem til den møder en blød barriere(tryk på laderne), for at lægge sig lige bag ved men stadig med sug på tøjlen. Det kan faktisk lyde som om hesten sluprer.

Har hesten af en eller anden grund fået en dårlig oplevelse med det at gå frem til "hånden" vil den bruge sig mindre og ikke søge frem.

Når hesten søger hånden fremme og den f.eks. går lidt foran lod er det jo man bruger den halve parade/anholdningen til at få den til at søge ind og ned. Så rides den frem igen osv.

Så på den unge hest vil jeg nok sige fremdrift før løsgøring og på den ældre lidt fejlredet hest først løsgøring og siden fremdrift.
Forskellen ligger for mig i at den unge hest gerne vil løbe fra det hele( den ved ikke bedre), hvor den ældre hest har lært at man da bare putter sig.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Mule
Posts: 13
Joined: Tue 31. Jan 2006 11:12

Post by Mule »

Hejsa.
Her bruger du ordet fremdrift synonymt med fremad-gående/tempo/energi, hvis jeg har forstået det læste korrekt?

Jeg tænker fremadsøgning som, at hesten selv søger frem efter biddet. At hesten selv fører mulen frem og ned, indtil den får kontakt med tøjlen. Når hesten så gør det, er der basis for at få et reelt sug på tøjlen, hvor hesten ligesom siger, at jeg kan godt gå lidt friskere, hvis du ønsker det.

Umiddelbart forstår jeg ordet fremdrift, som hestens reaktion på suget? Og ikke hestens søgning efter biddet.?

Men kan man reelt lave eftergivenhed uden løsgøring?
Kan man reelt løsgøre uden fremadsøgning?
Eller rettere løsgøre uden sug på biddet?

Hilsen
Mule
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Går lige lidt i tænkeboks. :wink:

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Tror godt jeg ved hvor du vil hen, men for at hesten kan svare for fremdriften, skal den først finde suget. Er hesten uvillig til at finde suget vil den putte sig eller trække pænt meget i rytterens hånd og stive sig.

[quote:23352d09e9]er der basis for at få et reelt sug på tøjlen, hvor hesten ligesom siger, at jeg kan godt gå lidt friskere, hvis du ønsker det[/quote:23352d09e9]

Den fremdrift du beskriver ( som jeg læser det) er den du får når hesten har fundet suget og man så beder om mere fremdrift/bæring. Det vil sige løftet fortil som giver hesten mulighed for at komme bedre ind under sig, fordi der simpelthen er bedre plads til bagbenet.

[quote:23352d09e9]Men kan man reelt lave eftergivenhed uden løsgøring?[/quote:23352d09e9]
Det kan man vist ikke, men heste er forskellige og derfor er det også svært at give en generel opskrift på hvad man skal gøre hvornår.
Det er så her rytterens grundridning kommer på en prøve, da det så er indfølingen man skal ride på for at hjælpe hesten lige præcis hvor den har brug for det. Nogen heste har så brug for mere sæde, andre har brug for mere schenkel og andre igen har brug for en mere eller mindre fleksibel rytterhånd.
Kan rytteren af enten den ene eller den anden grund ikke give hesten disse hjælpere går det galt.

[quote:23352d09e9]Kan man reelt løsgøre uden fremadsøgning[/quote:23352d09e9]
Det mener jeg så godt man kan.
Hvis hesten ligger hårdt på tøjlen, så løsgøre man den jo i det tempo den nu engang går i. Man beder ikke om fremdrift, da det bare vil få hesten til at ligge endnu hårdere.
Når hesten så er løsgjort beder man om fremdriften for så at løsgøre igen, hvis hesten ligger sig hårdt på.

[quote:23352d09e9]Eller rettere løsgøre uden sug på biddet[/quote:23352d09e9]
Mener godt man kan løsgøre uden at hesten suger på biddet, da den jo ikke suger når den ligger hårdt på.
Går hesten med sug så er behovet for løsgøring der som regel ikke.

Har jeg skrevet noget volapyk, så dig lige til. Vi behøver ikek at være enige, men bare forstå hinandens holdninger/teknikker.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Mule
Posts: 13
Joined: Tue 31. Jan 2006 11:12

Post by Mule »

Men hvad forstår du ved fremadsøgning?

Det er da helt i orden ikke at være enig :D . Der er jo frygteligt mange veje til Rom. Men det er da lærerigt, at få indblik i andre rytterhjerner :P

Vi er jo da ikke enige i hjælpen til galopanspring, men - pudsigt nok :twisted: - formår vi dog begge at få hesten til at springe an i galop. =D>

Mule :D
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

[quote:5f02b819c7]Men hvad forstår du ved fremadsøgning? [/quote:5f02b819c7]

Alt efter hestens uddannnelsesgrad forstår jeg både det at søge hånden, men samtidig også det at svare for de fremaddrivende hjælpere.
Altså både din og min forklaring. :wink:

Hvornår fremdriften så er samlende er igen et svævende spørgsmål, da hesten jo samler sig lidt når den gør "kassen" højre uden at gøre den længere.

[quote:5f02b819c7]Kan man reelt løsgøre uden fremadsøgning[/quote:5f02b819c7]
[quote:5f02b819c7]Eller rettere løsgøre uden sug på biddet[/quote:5f02b819c7]
Altså lige så snart fremdriften giver bæring. Det er vel det man gør her?

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Mule
Posts: 13
Joined: Tue 31. Jan 2006 11:12

Post by Mule »

Jamen så er jeg slet ikke forvirret mere :P
"Min" fremadsøgning går nemlig ikke længere end at hesten søger hånden.

Mule.
Post Reply