Et skarpere bid - tror jeg.

Kokjo

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Kokjo »

Hvem har sagt at han spasser ud ? Det kan overhovedet ikke sammenlignes med at han viser hals, lader sig høre og næsten piafferer ned ad gaden pænt inde i siden, uden at lade sig mærke med et par biler eller noget som helst andet.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by annetteB »

[quote:e457ef84ce]Hjemme på folden forstår han udemærket stop og bak, endda ved let kontakt og med schenklerne - men ude er det jo så spændende! [/quote:e457ef84ce]

Dét er det med garanti: og derfor skal I bare øve "signalerne" endnu mere: jo flere gange man går af stien jo bredere bliver den og jo mindre er risikoen for at den "vokser til"

Hvis ikke rytteren hele tiden og igen er opmærksom på egne signaler og egne responser, så "sløves" signalerne osse lidt - og det kan kommepå tale ind imellem at skulle øve basisresponser ige.
(således osse idag med Traum, der syntes at "overhøre" signalerne lidt, nu han for første gang besøgte søballegårds fine ridehus..tre-fire gange frem, stop, bak - og så sad de "i skabet" igen! Men han er dog en vallak og hele ti år gammel - så med en ung hingst skal stierne nok holdes endnu bredere og bedre ryddet for "ukrudt" før det hele virker hver eneste gang)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Kokjo

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Kokjo »

by the way...

Vi er jo nødt til at få lidt gang i debatten, før alt er klarlagt - hvordan han er, hvad jeg gør osv...

Desuden synes jeg at Parelli er udemærket, det ved i også godt Katie og Ninie. Ellers ville jeg heller ikke hygge mig med min orange pind herhjemme.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by 99E »

[quote:3096546462]Vi er jo nødt til at få lidt gang i debatten, før alt er klarlagt - hvordan han er, hvad jeg gør osv... [/quote:3096546462]
Ja, naturligvis.
Men dit første indlæg lyder bestemt som "han spasser" - for mig. Og selv i det indlæg, hvor du forklarer at det gør han IKKE - synes jeg han udviser "uacceptabel hingstet adfærd, der ikke kan stoppes".

Dette udsagn:
[quote:3096546462]Alt det der med rooolig nuu, og den orange pind, det har han overhovedet ikke tid eller tålmodighed til - vi skal ud og se noget, ellers bliver han utidig.[/quote:3096546462]
...for MIG til at tænke 2 ting:
1) Du har misforstået Parelli, hvis du tror det er "rolig nu og en orange pind".
2) Du distraherer ham fra negativ adfærd (hvad det så end er, du mener med "utidig") ved at sætte ham og dig i en endnu værre situation ved at bevæge dig ud i virkeligheden.

Og så har jeg - i parentes bemærket - ikke givet dig noget Parelli-råd. Endnu.
:anonym:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by KatieKat »

[quote:5ca8b7f25e]Hvem har sagt at han spasser ud ? Det kan overhovedet ikke sammenlignes med at han viser hals, lader sig høre og næsten piafferer ned ad gaden pænt inde i siden, uden at lade sig mærke med et par biler eller noget som helst andet.[/quote:5ca8b7f25e]

Det kommer vist an på hvordan man definerer spasser ud. For mig som utrænet rytter lyder det der egentlig ret voldsomt og farligt og en hest jeg aldrig i livet ville sætte mig op på. For andre lyder det sikket som en sjov tur.

Det lyder desuden på mig som om i siger det samme. Det optimale ville være ikke at behøve at slide i tøjlen, men i stedet kunne ride ved løse tøjler, men det kræver at der er en bremse man føler sig sikker på virker. Der kommer så 2 forslag på hvordan det kan gøres og jeg kan ikke se hvorfor den ene skulle udelukke den anden. Man kan vel sagtens indøve et stop som det Annette beskriver og samtidig indøve et one rein stop til at have i baghånden hvis alt andet glipper.
Jeg ville i hvert fald foretrække at være sikker på at der var noget stop der fungerede også selvom hesten lige mister hovedet et øjeblik hvis der er en dejlig dame i farvandet.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by annetteB »

[quote:e1f718e6e1]Der kommer så 2 forslag på hvordan det kan gøres og jeg kan ikke se hvorfor den ene skulle udelukke den anden. Man kan vel sagtens indøve et stop som det Annette beskriver og samtidig indøve et one rein stop til at have i baghånden hvis alt andet glipper.[/quote:e1f718e6e1]

Nej, jeg tror heller ikke der skulle være noget til hinder for dét?
Jeg har altid startet ud med at lære mine unger dét der onereinstop inden de for første gang fik lov at galopere deres ponyer på stubmarker: selv den mest velopdragne hest kan godt føle "trækket" fra sådan en fin lang stubmark....og den pony mine børn havde som barn var en yderst selvstændig ældre dame med gode halsmuskler, så for at føle mig på den sikre side var det rart at kunne lave et nødstop hvis uheldet nu skulle være ude og naturen gik over optugtelsen.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Kokjo

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Kokjo »

Jeg synes så det ville være endnu mere farligt at lave onereinstop på en vej. Det fylder immervæk noget mere end stop på en lige linie.

Jeg har ikke skrevet at det ikke kan stoppes Ninie - jeg har skrevet at jeg ikke bryder mig om at hive så hårdt i ham for at stoppe det.

Jeg skrev også at min måde at "beskrive" Parelli på, var en humoristisk facon, ikke det samme som at jeg har misforstået konceptet.

Er der nogen der har et bud på et andet bid ? - For det var egentlig min oprindelige mening med denne tråd.
Han har ikke så meget plads i munden, så noget der ikke fylder for meget, og som er behageligt med minimal kontakt, men som også kan bremse.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Ms Strangefield »

Christine:

Egentlig er jeg FULDSTÆNDIG enig med Annette. Men, den udgave kræver ubeskrivelig meget træning af stop og bak før du slipper væk fra indhegningen, og spørgsmålet er om ikke du altid vil skulle eskalere en lille smule ekstra på tur indtil han bliver lidt ældre og mere afdæmpet.

Og så slår det mig at du skriver at du bruger schenklerne til stop og bak??

Skulle jeg vælge noget som ikke var et trensebid, så en helt almindelig pelhamstang, udelt, af gummi. Den ligger roligt i munden.
Men en sådan kræver også lidt træming og tilvænning inden du bevæger dig ud i det fri. Det er noget lort at lægge skarpe bid på og jeg ejer ikke et selv, men som du selv siger, så slipper du for at hive og flå i den.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by 99E »

Når One Rein Stop er trænet til hudløshed kan det udføres på en lige linie.
Indtil da fylder det ganske rigtigt "hestens længde minus halsen".

Hvis du vil have stang på, så prøv en tynd, udelt stang eller et myler-mundstykke.
Men forvent ikke mirakler.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Ms Strangefield »

[quote:4e775af594]Men forvent ikke mirakler. [/quote:4e775af594]

Præcis. Hvis ikke ens timing er superb, så vil hesten på sigt reagere på et hvilket som helst bid, på samme måde som på et alm. trensebid. Eller måske rettere, IKKE reagere...
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Post Reply