Dermatofilose ??

User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Dermatofilose ??

Post by Diane »

Fandt lige et link - men er ski for træt til at tygge de engelske sider igennem lige nu. Måske ikke helt som jeg har opfattet det, men sammebundlinie:

[quote:f7f40edc29]
Nogle anbefaler, at hesten desinficeres i f.eks. Vircon S®, dette er kun en god behandling, hvis hesten er helt ren, hvad de sjældent er. Hvis hesten overhældes med desinficerende opløsning og ikke er ren nedenunder, vil det blot fremme væksten af mikroorganismer, og derved forværre tilstanden.
[/quote:f7f40edc29]

Fra [url=http://www.netdyredoktor.dk/sw9423.asp]http://www.netdyredoktor.dk/sw9423.asp[/url]
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Dermatofilose ??

Post by annetteB »

faktisk definerer ugeskrift for læger netop "medicinsk sæbe" som "en sæbe uden par-. fume eller konserveringsmidler og med en pH på 4,5-5,7." - altså en svag syre.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Dermatofilose ??

Post by Diane »

Måske forskellen er, at medicinsk sæbe samtidig sørger for at huden er ren og derfor ikke giver mulighed for at mikroorganismerne lever videre.
I don't know, jeg er ikke dyrlæge. Som jeg har skrevet flere gange er det min opfattelse og mine erfaringer - erfaringer som nok er bygget på et lidt større grundlag end andres.

For øvrigt har jeg ikke haft problemer med muk siden 200409 - fordi jeg nu deler det op i betændelse og svamp, hvilket betyder at jeg kan få det væk på 1 dag - og mine heste har mange hvide ben :-P
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
aribeth

Dermatofilose ??

Post by aribeth »

Det var netop den der med at hesten sjældent var helt ren som min dyrlæge snakkede om.... og at man derfor kunne "fodre" dermatofilosen...
Og der er jo trods alt forskel på betændelse og svamp...

Jeg er sådan lidt ambivalent med de der "husråd"...

Jeg vælger til hver en tid at høre på min dyrlæge....


Og hvorfor ikke bruge Iobac-jod i stedet for Virkon S? Hvis nu det er Dermatofilose... det er jo ikke ligefrem noget der koster det vilde eller er mere besværligt at bruge end VirkonS... eller mediscrub for den sags skyld...


Katrine
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Dermatofilose ??

Post by Diane »

Jeg kan slet ikke forstå den generelle almene begejstring for at vaske sin hest i Vircon S. Vircon S er lavet til at decifinisere ting, der kan være udsat for bakterier eller vira - det er ikke lavet til at vaske dyr i.

Er det ikke lidt det, samme som at anbefale et menneske at tage bad i Rodalon?

Nu er ovenstående blot mavefornemmelse jeg har haft længe, og i morgenens lys besluttede jeg mig for at finde noget konkret om hvad vircon S egentlig er, og følgende står i produktbeskrivelsen for Vircon S:

[b:f8cb4bce00]Precautions:[/b:f8cb4bce00]
[b:f8cb4bce00]Virkon® S is classified as irritating to skin[/b:f8cb4bce00] and risk of serious damage to eyes under EU regulations
[b:f8cb4bce00]Avoid contact with eyes and skin [/b:f8cb4bce00]during the handling of this product.
Wear suitable protective clothing, gloves, eye and face protection (in accordance with BS EN 166).

[b:f8cb4bce00]Emergency/First Aid Procedures:[/b:f8cb4bce00]
If the product or its dilutions are splashed in the eye, rinse immediately with plenty of water and seek medical advice.
[b:f8cb4bce00]Rinse any product off the skin immediately with water.[/b:f8cb4bce00]

Mere om vircon S her: http://www2.dupont.com/DAHS_EMEA/en_GB/products/disinfectants/virkon_s/index.html
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Dermatofilose ??

Post by 99E »

PULVERET er lokalirriterende.
Brugsopløsningen til vask af dyr, herunder yvervask kan ses her:
http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_dk/produktinfo_dk/receptfria_produkter_dk/virkon_s_dk/virkon_s_dk.htm
Og her:
http://virkons.dk/page008.html

Det er altså tydeligvis almindeligt i hvert fald i Danmark at bruge det til "vask af dyr".
Mikkel kan meddele at det også er fremragende til at tage fodsvamp.

Katrine:
Det er ikke fordi jeg har noget imod at bruge Iobac - Iobac er sikkert glimrende. (Jeg har så godtnok aldrig haft noget...)
MediScrub har vi allerede på lager.
Det er bare fordi jeg gerne ville forstår HVORFOR Virkon S ikke skulle virke - det virker ulogisk på mig at et middel, der beviseligt virker mod svampe OG vira OG bakterier - ikke skulle virke på en bakteriel hudinfektion, der kan behandles med antibiotika.

Virkon S bruger vi bl.a. mod muk - hvor det er meget effektivt netop fordi det virker mod både svamp og bakterier og vira.
Vi har også brugt det mod sur stråle - er strålen skåret ren er det et udmærket afvaskningsmiddel, ellers kan man bruge det til iblødsætning.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Dermatofilose ??

Post by aribeth »

[quote:5a06d004aa]der kan behandles med antibiotika[/quote:5a06d004aa]

Jo det kan ejg egentlig godt se... min dyrlæge forklarede mig i øvrigt at man ikke bare kunne give hvilken som helst pennicillin... faktisk fik Basse sådan noget pennicillin i pasta af den ene dyrlæge der var herude... efterfølgende kom dyrlægen der så vidste noget om det og fortalte at man slet slet ikke kunne bruge netop den her pennicillin (eller antibiotika) til det og det var neget bestemt noget man skulle brugr hvis det var at man ikke kunne tage det med afvaskning i Iobac...

Men jeg synes da vi skal prøve at undersøge det yderligere... Diane henviser til ngoet nedskrevet omkring hvorfor man ikke kan bruge VirkonS ... findes der eventuelt noget nedskrevet som siger det modsatte?

Hvis jeg skal have dyrlæge her i de nærmeste dage (fordi Ruby er forkølet) så skal jeg nok bede om en forklaring :-)
Så kan vi jo vælge om vi vil tro på dyrlægens udsagn :-)


Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Dermatofilose ??

Post by annetteB »

[quote:5b533ff189]Jeg vælger til hver en tid at høre på min dyrlæge.... [/quote:5b533ff189]

Dét gør jeg osse - og han anbefalede Virkon S - men som Diane osse skriver, så skulle det ramte område altså vaskes rent først - og derefter skylles så med virkonS til området er gennemblødt. Så tørrer men man hårtørrer eller "går hesten tør"

Det er fuldtændig korrekt at VirkonS i sin KONCENTREREDE form er lokalirriterende. Derfor skal man nok heller ikke rulle hesten i pulveret.
:hhansen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Dermatofilose ??

Post by annetteB »

[quote:e629dd48ce]Det er bare fordi jeg gerne ville forstår HVORFOR Virkon S ikke skulle virke - det virker ulogisk på mig at et middel, der beviseligt virker mod svampe OG vira OG bakterier - ikke skulle virke på en bakteriel hudinfektion, der kan behandles med antibiotika. [/quote:e629dd48ce]

Det gør jeg altså heller ikke.
:hva:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Dermatofilose ??

Post by aribeth »

Jeg tror endda vi har samme dyrlæge Annette... SKRÆMMENDE... men nu ved jeg ikke hvornår du havde dermatofilosen, for hvis det er samme dyrlæge vi har brugt i forbindelse med det, så fortalte han også at det var ngoet de var blevet meget klogere på indenfor den sidste tid... og det kan jo ske han har lært lidt om det sidenhen... hvis altså dit tilfælde var før mit...


Katrine
Post Reply