"Hingste" adfærd...

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: "Hingste" adfærd...

Post by 99E »

MetteboDeluxe wrote:Tak for tippene omkring skrabning. Dem vil jeg huske :mikkel: Faktisk er han allerede "klikket" til at stå stille, så han kan godt.. I kæderne er det bare for nemt at lade ham skrabe.. Giver det mening?

Ja.
Efter min mening er den der dille med at tøjre heste i begge sider noget af det værste, der er sket for den almindelige gode opdragelse af heste ever.
Hold op med at binde hesten sådan op. Det ville være mit råd. Hold HELT op.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: "Hingste" adfærd...

Post by MinnaN »

Prinsen står bomstille med træktov ved striglebom. Jeg er igang med at øve min egen form for groundtying: Træktov hængende ned eller over nakken. Det går for så vidt udmærket.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Re: "Hingste" adfærd...

Post by Annibl »

99E wrote:Efter min mening er den der dille med at tøjre heste i begge sider noget af det værste, der er sket for den almindelige gode opdragelse af heste ever.
Hold op med at binde hesten sådan op. Det ville være mit råd. Hold HELT op.


Vil du forklare hvorfor, Ninie?
Knus fra Anni
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: "Hingste" adfærd...

Post by 99E »

Annibl wrote:Vil du forklare hvorfor, Ninie?

Gerne. Der er, IMO, flere grunde til at holde sig LANGT fra at binde hesten op i begge sider. Her nævnt i hvad der minder om prioriteret rækkefølge...

- Det får mange ryttere til ukritisk at gøre alt muligt ved hesten - uden at den er OK med det. Alt fra at børste den som om den var en gammel, snavset sofa - til at sprøjte fluespray på den. Det er ikke, efter min mening, specielt sundt for hesten at få overskredet sine grænser konstant uden handlemuligheder.

- Det gør rytteren DOVEN - man behøver ikke opdrage hesten eller tage hensyn til om den mentalt er med - for den kan jo ikke gå alligevel.

- Mange heste begynder at karte rundt - for de kan ikke se sig ordentligt omkring uden at dreje hele kroppen. Kan de bare dreje hovedet omkring er det min erfaring, de er bedre til at lade fødderne blive i ro.

- Og som om det ikke var grund nok til at hesten hopper omkring: Ryttere har tendens til at lade hesten stå læææænge i de der kæder fordi de liiige skal hente et eller andet, plapre med staldpigen, whatever - uden at de forinden har LÆRT hesten at stå bundet i længere tid.

- Nogle heste bliver endda temmeligt klaustrofobiske - og eksploderer pludselig i panik.

MIn personlige mening:
Hvis man ikke kan varte, sadle, "afsadle", give dækken på og den slags dagligdags ting uden at binde hesten - så har man et seriøst problem.

Enhver hest skal kunne stå bundet - men det er en ting, man skal træne.
At stå bundet i længere tid - er endnu en ting, man skal træne.
For mig er "opbinding" enten en måde at tvinge hesten til noget, den ikke vil være med til - eller en måde at opbevare hesten på "til senere brug".
Men at kunne stå "bundet til opbevaring" - det er noget man skal lære hesten. Trin 1 til det - er at hesten kan stå uden at være bundet.

Sidst min hest var bundet op i begge sider var da hun skulle have renset et nasty sår, som dyrlægen havde syet (efter at have haft en halv hånd inde under det løse hud for at rense snask ud...). Det er længe siden. 7 år, tror jeg.
Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har bundet min hest for at sadle den.
Det er oven i købet sjældent, jeg binder hende for at beskære hende...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Her kan man sgu da blive ordentligt sagt imod, så man kan mærke man lever.
Hvor herligt! :viben:
Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: "Hingste" adfærd...

Post by 99E »

CMN wrote:Her kan man sgu da blive ordentligt sagt imod, så man kan mærke man lever.
Hvor herligt! :viben:

Nemlig! :lea:
Og vi har jo manglet sådan en oooond hesteperson som dig, der taler om hingstekæder - mellem alle de trækrammende hestehippier og McLeanerne og så de få og ensomme "almindelige ryttere" der er herinde...
:viben:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Re: "Hingste" adfærd...

Post by Annibl »

Mange tak for forklaringen - og detaljerne især.

Min datters pony var, da hun kom til ny stald, ret nervøs og reagerede med panik ved lyde og bevægelser (især bagfra). Hvilket gjorde at hun flere gange var ved at sprænge grimen. Hun stod netop bundet til begge sider - som de skulle være på staldgangen i rideklubben, hvor hun var opstaldet før. Vi begyndte at lade hende så bundet blot i træktovet, som let kunne løsnes op. Det gjorde en stor forskel - både for min datters tryghed ved at håndtere hende og gjorde ponyen roligere.

Det kunne være interessant at træne med hende, så hun lærer at blive stående.
Knus fra Anni
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: "Hingste" adfærd...

Post by BeritH »

99E wrote:Gerne. Der er, IMO, flere grunde til at holde sig LANGT fra at binde hesten op i begge sider. Her nævnt i hvad der minder om prioriteret rækkefølge...

- Det får mange ryttere til ukritisk at gøre alt muligt ved hesten - uden at den er OK med det. Alt fra at børste den som om den var en gammel, snavset sofa - til at sprøjte fluespray på den. Det er ikke, efter min mening, specielt sundt for hesten at få overskredet sine grænser konstant uden handlemuligheder.


Men VIL en hest handle hvis den er ground tyed??

- Det gør rytteren DOVEN - man behøver ikke opdrage hesten eller tage hensyn til om den mentalt er med - for den kan jo ikke gå alligevel.


Jeg indrømmer blankt - lige på det punkt er jeg luddoven. Jeg gider simpelthen ikke bruge halve år på noget som er næsten på forhånd dømt til at mislykkes. Vakse står pænt stille, roligt og afslappet, når han er bundet fast. Hvis ikke så skal han liiiiiige undersøge alt muligt. Så vores/min aftale er, mens jeg strigler og ordner det jeg skal, så står han bundet og når jeg er færdig, bliver han sluppet løs på staldgangen, og så kan han undersøge det, han har lyst til, og det fungerer nu ganske fint for os.

- Mange heste begynder at karte rundt - for de kan ikke se sig ordentligt omkring uden at dreje hele kroppen. Kan de bare dreje hovedet omkring er det min erfaring, de er bedre til at lade fødderne blive i ro.


Nu kunne jeg personligt ikke finde på at lave en opbinding, der ikke tillader hesten at dreje hovedet. Og jeg laver heller ikke en opbinding, der ikke kan løsnes i en panik situation.

- Og som om det ikke var grund nok til at hesten hopper omkring: Ryttere har tendens til at lade hesten stå læææænge i de der kæder fordi de liiige skal hente et eller andet, plapre med staldpigen, whatever - uden at de forinden har LÆRT hesten at stå bundet i længere tid.


Men det er jo bare dårlig stald-humor. Når hesten står på staldgangen, så er man selvfølgelig opmærksom på den.

- Nogle heste bliver endda temmeligt klaustrofobiske - og eksploderer pludselig i panik.


Ja men hvis de gør det, bør man jo heller ikke bruge opbinding til dem. Men der er nu også mange heste, der ikke reagerer på at stå bundet.

MIn personlige mening:
Hvis man ikke kan varte, sadle, "afsadle", give dækken på og den slags dagligdags ting uden at binde hesten - så har man et seriøst problem.


Det er vel ikke et større problem end man selv gør det til. Personligt kan jeg sagtens varte, give dækken på (sadler gør vi jo ikke så meget i) uden opbinding, så længe det foregår i løsdriften eller på folden. Men så snart man er uden for løsdriften, så er der altså ting der skal undersøges. Det ser jeg egentlig ikke som et problem. Havde jeg set det som et problem, så havde jeg nok gjort noget ved det.

Jeg tror ikke man kan generalisere og sige at skraberi på staldgangen, mangel på ground tye etc. er problemer for alle.

Enhver hest skal kunne stå bundet - men det er en ting, man skal træne.
At stå bundet i længere tid - er endnu en ting, man skal træne.


Enig


For mig er "opbinding" enten en måde at tvinge hesten til noget, den ikke vil være med til - eller en måde at opbevare hesten på "til senere brug".


Jamen sådan kan man jo godt se på det, men man kunne jo også vælge at se det som en praktisk foranstaltning. I og med at Vakse ikke udviser noget problem med at stå bundet, så vælger jeg langt hellere den løsning, fremfor at jeg skal irettesætte, flytte rundt på ham og korrekse ham, fordi han går rundt, når han ikke er bundet.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Jeg skal nok holde mig til Berith og komme med skumle indlæg, så vi har noget at snakke om. Og hvis jeg undlader at fortælle om helheden i min træning, så kan vi blive ved i det uendelige :kindkys:
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: "Hingste" adfærd...

Post by 99E »

BeritH wrote:Men VIL en hest handle hvis den er ground tyed??

For det første KAN hesten rent fysisk lettere gå sin vej, hvis den er ground tied - end hvis den er bundet op i to kæder.
For det andet gør det, at hesten ikke er bundet, at langt de fleste ryttere vil tænke sig en tand mere om før de overfalder hesten med en spraydåse og et døkken og en klippemaskine.

Nu kunne jeg personligt ikke finde på at lave en opbinding, der ikke tillader hesten at dreje hovedet. Og jeg laver heller ikke en opbinding, der ikke kan løsnes i en panik situation.

Men det er jo bare dårlig stald-humor. Når hesten står på staldgangen, så er man selvfølgelig opmærksom på den.

Helt fint.
Men ude i den virkelige verden på diverse nederen rideskoler - der er det helt normalt.

Så det her med at DU ikke tvinger din hest til noget "bare fordi den er bundet" - det tror jeg såmænd er ganske sandsynligt.
Du er jo også hende der hestehippien, der ikke gider ride på hesten, hvis den ikke synes det er sjovt! :lea:
Men når MetteBo selv sååå tydeligt siger: Det er når han står i kæderne, hesten skraber og er irriterende - så giver problemet jo sig selv: Det har noget at gøre med hvad det gør ved hesten at stå i dobbelt-opbinding eller cross ties eller hvad man nu vil kalde skidtet.

CMN wrote:Jeg skal nok holde mig til Berith og komme med skumle indlæg, så vi har noget at snakke om. Og hvis jeg undlader at fortælle om helheden i min træning, så kan vi blive ved i det uendelige :kindkys:

God plan!
Vi skal nemlig endelig undgå at spolere dit ry som Danmarks Ondeste Westerntræner!
Kan du ikke skrive lidt mere om hingstekæder, måske? :lea: :lea: :lea:
Eventuelt forfatte et indlæg om etisk brug af fencing (bruger du fencing?)...?
Eller vise et billede af dine hjulsporer?
:linski:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply