Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Ttullamore
Posts: 18
Joined: Tue 13. Apr 2010 10:29

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Ttullamore »

[url]http://www.epona.tv/index.php?id=318&tx_ttnews[backPid]=285&tx_ttnews[tt_news]=895&cHash=db7d516f0c[/url]

:)
Ttullamore
User avatar
HelleK
Posts: 266
Joined: Sun 9. Aug 2009 14:35

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by HelleK »

Ttullamore wrote:
Biotin ( Farriers Choice )får han kun som "kur" i 2 mdr af gangen

Vi taler om en konkurrencehest i topform, så man kan ik sige at den ik blir redet reglmæssigt !!....

SUK...Et træls problem


Regelmæssig ridning og regelmæssig belastning behøves jo ikke at hænge sammen :) hoven har brug for hårdt underlag at "træne" på mange gange og over lang tid, for at hoven styrkes :)


Lange skridtture på hårdt underlag er en fastdel af programmet sammen med galoptræning i skoven (forholdsvis fast underlag). Førstnævnte er god som løsgørende efter fx stævner eller hård træning og er desuden en god måde at holde led /ledvæske og sener in shape. Så jeg tror ik det er her synderen skal findes....Så havde løsningen ellers været ret nem og ligetil... SUK
Det er det du øver dig mest på, du bliver bedst til
********
You can't buy happiness, but you can buy horses...and that's pretty damn close
Ttullamore
Posts: 18
Joined: Tue 13. Apr 2010 10:29

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Ttullamore »

Hmm.. det var da ærgeligt.. så ville det jo være rart hvis du kunne raspe lidt engang i mellem, og jævne hoven, men du bør nok konsultere med et par smede og høre om råd :)
Ttullamore
User avatar
HelleK
Posts: 266
Joined: Sun 9. Aug 2009 14:35

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by HelleK »

der arbejdes på sagen...men det er jo altid rart med andre inputs :mikkel:
Det er det du øver dig mest på, du bliver bedst til
********
You can't buy happiness, but you can buy horses...and that's pretty damn close
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by 99E »

Tullamore, jeg ville helt uden skrupler med glæde raspe et par tag eller tre mere af den hov, du viser der - og så ville jeg aldrigaldrigaldrig lade hesten stå med skarp kant, men altid uden undtagelse spm minimum runde af i ca 45 grader ind gennem det yderste lag i hovvæggen og ind til "water line" (HAR den et navn på dansk?!) så hesten træder på den frem for på den alleryderste del af hovvæggen.

Fuldblodsheste og flade hove? Joh.
Det har de tit.
Men man kan jo "bare" gøre noget ved det.
Jeg ved Keppie har eller har haft en fuldblodshest eller en fuldblodsblanding hvis "platfodethed" hun kurerede med en kombination af foderskifte og hyppige beskæringer og så et par ting mere.

Hestens hov bør være bredere forneden end foroven.
Men hovvæggen bør gå i en lige linie fra kronrand til jorden - den skal ikke bue hverken den ene vej eller den anden.
Du kan fx se at Alfa's hove næsten har "romernæse" - det er ikke godt.
Men "arabernæse" er lige så slemt.

På 6 uger kan min rabarbers hove i øvrigt sagtens nå at blive for lange. Baghovene kan på 6 "dårlige" uger endda nå at blive så skæve at hun er urent gående.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HelleK
Posts: 266
Joined: Sun 9. Aug 2009 14:35

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by HelleK »

99E wrote:

På 6 uger kan min rabarbers hove i øvrigt sagtens nå at blive for lange. Baghovene kan på 6 "dårlige" uger endda nå at blive så skæve at hun er urent gående.


Ja, det er så heldigvis ik tilfældet med Nado's futter... I mit næste liv vil jeg selv være smed, for så kan jeg da ordne det hele selv...NÅR DET PASSER MIG !! :jeanie: :jeanie: ....Gad vide hvor meget tid, man sammenlagt bruger i løbet af et liv på at vente på smed og dyrelæger ????? :ehh:
Det er det du øver dig mest på, du bliver bedst til
********
You can't buy happiness, but you can buy horses...and that's pretty damn close
aribeth

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by aribeth »

Helle!

Jeg syntes engang at mine hestes hove voksede LANGSOMT... jojo jeg kunne da godt se at de var bleveten smule lange når smeden kom hver 2-3-4 måned... men ikke noget særligt...


nu bliver mine beskåret hver 4. uge... der bliver taget MEGET af hver gang...


Så man kan godt blive lidt overrasket over at de hestes hove man tror vokser langsomt faktisk ike gør det alligevel...


I øvrigt... kan du ikke bare lære selv at ordne hove? :-)
User avatar
HelleK
Posts: 266
Joined: Sun 9. Aug 2009 14:35

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by HelleK »

Aribeth : jeg er desværre udstyret med vildt ringe ryg, så tror vist ik det blir i det her liv....Desværre !!

Jeg vil tale med smeden om evt oftere beskæring....men tror nu næppe det er nødvendigt for de vokser faktisk ik voldsomt...men tak for tippet
Det er det du øver dig mest på, du bliver bedst til
********
You can't buy happiness, but you can buy horses...and that's pretty damn close
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by HHansen »

99E wrote:Fuldblodsheste og flade hove? Joh.
Det har de tit.
Men man kan jo "bare" gøre noget ved det.
Jeg ved Keppie har eller har haft en fuldblodshest eller en fuldblodsblanding hvis "platfodethed" hun kurerede med en kombination af foderskifte og hyppige beskæringer og så et par ting mere.

Hestens hov bør være bredere forneden end foroven.
Men hovvæggen bør gå i en lige linie fra kronrand til jorden - den skal ikke bue hverken den ene vej eller den anden.
Du kan fx se at Alfa's hove næsten har "romernæse" - det er ikke godt.
Men "arabernæse" er lige så slemt.


Ok, Erlings hove buer ikke hverken den ene eller anden vej. De er bare bredere forneden.
Men synes de fleste heste man ellers ser har hove der er som stylter - og lige brede hele vejen.... Men det er så heller ikke en god hov hvis jeg forstår rigtigt?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Ttullamore
Posts: 18
Joined: Tue 13. Apr 2010 10:29

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Ttullamore »

9ee

det er ikke mit værk, men min smeds, hun plejer altid at runde, jeg tror hun tog det her billede bare for at vise hvor rund hans hove var blevet, han har haft skævt slid i noget tid nemlig :) det er fra vinter sidste år, jeg kan tage nogen næste gang jeg er oppe hos ham :)
Ttullamore
Post Reply