Ninie - Perfect Hoof Wear

User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by Mikkel »

Det var da heldigt. Tillykke med det! :askepot:
Image
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by keppie »

Hej Marie MD, ja du må undskylde jeg ikke svarede, men jeg havde ferie.
Jeg har ikke lagerført perfect hoofwear, dels så skulle jeg bestille minimum 50 sæt, for at tjene max 100 kroner pr sæt. Nogen gange bliver man taget i tolden andre gange ikke og derfor kan det bedst svare sig for mig at folk selv bestiller hjem. Jeg bruger max en pakke om måneden og rullerne kan blive dårlige hvis de ligger for længe i varierende temperatur. Jeg delte en sending hoofcast og der fik vi rigtig mange der var udtørrede inden brug.

Jeg har ikke erfaring med den nye pro kit, og kan ikke helt så fidusen medmindre man gøre selve casten skridsikker og holdbar. Jeg synes selve gipsen er tisseglat på asfalt og græs og egner sig ikke til ridebrug på hårdt underlag. Så holder det kun 7-10 dage, pga det er totalt slidt ned, ellers kan det som oftest blive på i 3 uger. Længere vil jeg ikke strække det af hensyn til sur stråle.

Jeg har med stor fordel brugt hoofwear som "sygebeslag", ved afskoninger og det kan i kombination med Vettec bruges til at rette dragter op, og rette skæve hove.

Hvis man ønsker en limsko, så vil jeg til hver en tid anbefale de nye Easyboot glove sammen med Vettec Cs, en pakning som indeholder kobbersulfat, som kan gøre at skoene kan side på ca 4 uger. Efter lidt demo kan man selv lægge dem på, dog bede sin smed om selve beskæringen lige inden pålægning. Med kunsthornen kan man rette dragter op inden pålimning. Dette koster i materialer omkring det samme som Perfect hoofwear, er ikke glatte og kan klare ridning på hårdt underlag.

Anyway, godt du fandt en løsning Marie!
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by keppie »

og hehe Marie, din nuværende smed er udlært ved den forrige...
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by FruTusse »

Helt ok at du ikke lige svarede, Christina, jeg fandt jo svar dels herigennem og dels ved at læse noget mere på websitet.

Og enden på dét blev jo så at jeg vurderede at jeg ikke turde bestille Pro-kittet når der er så lidt info omkring det på sitet, og da der skulle ske noget hurtigt og jeg var heldig at støde på en smed i stalden, som i øvrigt ikke så noget problem i at pålægge sko på Tusse's hove, ja, så var det da den optimale løsning for Tusse som nu igen går rundt og ser glad ud. :mikkel:

Hoof Wear var en løsning hvis det virkelig var rigtigt at det ikke var muligt at pålægge sko på Tusse's forhove pga flækkede hove og sømstukket/-klemt, men det var så heldigvis slet ikke tilfældet.

keppie wrote:og hehe Marie, din nuværende smed er udlært ved den forrige...


Har da vist ikke skrevet hvem den nyengagerede smed er? :ehh:

Men ja, smedemester i det firma er udlært ved seneste smedemester i hans firma, men det er ikke ham der har skoet Tusse forleden, men en af hans ansatte, som i øvrigt var en meget behagelig yngre fyr. Det er ham der primært kommer hos os, og kun i tilfælde af akut sygdom eller lign. vil det være smedemester selv der kommer i stedet(og helst slet ikke hvis det står til mig :linski: ). Og det holder ved jeg fra en af mine medpensionærer som har brugt det firma i en del år, så det er betryggende.

Det skal så lige siges at det nu så er med vilje at jeg ikke har nævnt nogle navne, for det finder jeg ingen grund til at offentliggøre. Af den årsag at jeg jo faktisk har været rigtig tilfreds med det arbejde tidligere smedemester har lavet på Tusse. Det er som sådan kun seneste skoning af en af hans ansatte der har været noget lort og gik galt. Håber så aldrig at min hest skal opleve at blive sømstukket/-klemt igen, har i alt fald aldrig været ude for det tidligere, så oddsene for dét er forhåbentlig meget små!
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by keppie »

Hej Mette

Jeg går også ind for at holde folk anonyme, og jeg var ikke ude på at du skulle udlevere navne. Den eneste grund til at jeg var interesseret i hvem du nu bruger, var på vegne af din nabo, som har hægtet sig på samme smed som du brugte. Hun er jo heller ikke interesseret i at stå og mangle. Som du selv og andre bemærker, så kan de kræve lidt søgning at finde en ny, og det er nemmest hvis der er minimum to i samme område til samme tid.

Mht til anonymitet så har du ingen problemer med at bringe mit arbejde ind i diskussionen. Jeg er ikke fornærmet over det i dette tilfælde, da det er positiv omtale..

Men ellers er man som professionel helst fri for at blive diskuteret i offentlige fora. Jeg skriver herinde, så man kan bare spørge mig direkte!

KH

Christina
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by FruTusse »

keppie wrote:Hej Mette

Jeg går også ind for at holde folk anonyme, og jeg var ikke ude på at du skulle udlevere navne. Den eneste grund til at jeg var interesseret i hvem du nu bruger, var på vegne af din nabo, som har hægtet sig på samme smed som du brugte. Hun er jo heller ikke interesseret i at stå og mangle. Som du selv og andre bemærker, så kan de kræve lidt søgning at finde en ny, og det er nemmest hvis der er minimum to i samme område til samme tid.

Mht til anonymitet så har du ingen problemer med at bringe mit arbejde ind i diskussionen. Jeg er ikke fornærmet over det i dette tilfælde, da det er positiv omtale..

Men ellers er man som professionel helst fri for at blive diskuteret i offentlige fora. Jeg skriver herinde, så man kan bare spørge mig direkte!

KH

Christina



Først må jeg lige sige at jeg ikke har nævnt dit navn i denne tråd en eneste gang ud over at jeg spørger til om Ninie ved om andre end du forhandler Perfect Hoof Wear, og i tråden under Hyggesnak er dit navn nævnt i forbindelse med brug af Perfect Hoof Wear, og det er faktisk Ninie der nævner det første gang. Jeg kommenterer så blot på det og oplyser i øvrigt at det arbejde du tidligere har lavet på Tusse har været super godt og kompetent.
Det har ikke været nogen hemmelighed herinde(det har da før været nævnt) at du tidligere har trimmet Tusse's hove, og at jeg har været rigtig glad for det arbejde du lavede, for hendes hove blev saftsuseme flotte, efter at have været forkert beskåret af tidligere reg. beslagsmed. :mikkel:
Jeg kontaktede dig jo faktisk direkte, på tlf, desværre uden held, og da det jeg søgte svar på var erfaringer med Perfect Hoof Wear og det nyeste Pro-kit, spurgte jeg Ninie herinde da det hastede noget med at høre om det.
Helt fint at du ikke lige kunne svare pga ferie, det skal der ligesom være plads til, og så er det jo super fint at der er flere med samme erfaringer man bare kan spørge til råds. :mikkel:

Jeg kunne sagtens have nævnt(nu tidl.) smedemesters navn, da jeg absolut har været glad og tilfreds med hans arbejde, og også kun har positivt at sige om det, men da det er en af hans ansatte der er kommet til at lave ravage, fordi smedemester selv ikke er i stand til at sko p.t., fandt jeg det bedst ikke at gøre dette, da dét jo absolut ikke var positiv omtale, og dybest set er det en sag mellem smedemester og mig.

Mht min nabo så er hun skam informeret så snart jeg fik fat i hende, og det er tilmed i god tid, for vi skulle først have haft smed igen om 3-4 uger.
I øvrigt har vi i forvejen i noget tid alligevel talt om at ringe til en anden smed der kommer i stalden, fordi vi netop var ved at være godt og grundigt trætte af at smedemester aldrig kom som bestilt, men som oftest først 1-2 uger senere.
Hun er informeret om at hun i øvrigt uden problemer vil kunne være med i den turnusordning som nye smed tilbyder, hvis hun er interesseret i det, men det er ikke mit indtryk at hun er det.
Så der er såmænd ikke nogen der behøver at komme til at mangle en smed.

I øvrigt havde tidl. smedemester nu intet problem med at komme kun til min hest i starten, så det ville nu såmænd nok heller ikke være noget problem for naboen at få ham til at komme kun til hendes hest hvis hun ville fortsætte med at bruge ham. Hele problemet ligger i at få ham til at komme som bestilt, og jeg ved efterhånden fra en del andre der enten bruger eller har brugt ham, at det er et generelt problem uanset hvor mange kunder han har i samme stald, og uanset hvor kort eller langt han skal køre.
Pisse trælst når nu manden faktisk er skide dygtig, men alle kan tilsyneladende ikke være lige gode til at planlægge, desværre.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by keppie »

Alt i orden Mette :elsk:

Hvis din daværende smed har problemer med sygdom, så er det jo klart at i et lille firma at så kan det være svært at få til at hænge sammen.

Men det er en lidt generel håndværker mentalitet at være dårlig til at informere via brev, mail, tlf eller hjemmeside at man nu har ventetid pga sygdom eller andet. Men det firma du bruger nu, har jo både turnusordninger og en aktiv hjemmeside. Men de er også kun et lille firma, så ved sygdom vil de også være følsomme ved fravær. Det er mit lille enmandsfirma også, men jeg har heldigvis en god aftale med et par kollegaer. Og vi barfodstrimmere er ikke nær så bookede som smedene. Ihvertfald ikke her i KBH s området, hvor der er mange trimmere. Og det er lidt nemmere at skubbe en aftale en uge, når man har korte intervaller i forvejen.

Smedene har bare for mange kunder generelt (og har de ikke, så kan det være pga et dårligt rygte eller at de er lige nystartede) og så er der bare mere travlt i sommerhalvåret.

For ligesom Tusse har brug for smed oftere om sommeren, så er det også sådan med mange andre heste. Derudover så skal man lige selv holde sommerferie, der er føl der har brug for følsko, der er kåringer og skuer, forfangne heste osv.
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by FruTusse »

Ja det er vist en lidt generelt dårlig håndværker-mentalitet, men smedene glemmer altså også at de befinder sig i et servicefag. Ved dårlig behandling fra alle andre typer håndværkere, ja så fyrer man dem bare og finder en anden. Det er desværre bare ikke så let når vi taler beslagsmede, da der jo som vi tidligere har været inde på er mangel på beslagsmede, og de VED det!!! Tror desværre at det faktum er noget af årsagen til at beslagsmedene rent faktisk ikke gider at tage sig synderligt meget af det når der begås fejl i beskæring/skoning, for det betyder ikke det fjerneste for dem at have en sur eller utilfreds kunde for de har til overflod af kunder, så én mere eller mindre betyder intet.

Det er i alt fald den opfattelse jeg har fået igennem de seneste mange år, og god kundeservice er ved gud ikke noget de fleste beslagsmede praktiserer.

Selvfølgelig er der undtagelser, heldigvis da, men jeg synes godt nok at der bliver længere og længere imellem.

Egentlig synes jeg ikke at det var så grelt for bare 10-15-20 år siden, eller også er det bare fordi at hesteejere i dag ved meget mere og sætter sig mere ind i hestens anatomi og behov, og derfor stiller større krav.
Personligt ved jeg da generelt temmelig meget mere om min hest og dens behov for ernæring, træning, beskæring og skoning, ja i det hele taget hestevelfærd end jeg gjorde for 10-15 år siden. Det skyldes dels egen interesse, men da også fordi der bare ér større fokus på disse ting end tidligere.

Det er kun godt at der er kommet så megen fokus på hestevelfærd men det kræver også at beslagsmede, dyrlæger, trænere m.fl. også ønsker at øge deres fokus på dette og dygtiggøre sig, og her er der helt sikkert nogen der halter bagefter.
Holdningen "jeg-alene-vide" holder bare ikke længere, man er nødt til at følge med udviklingen og ny forskning, men det kniber godt nok gevaldigt for en stor del af især de lidt ældre beslagsmede.

Men så vidt jeg kan forstå er der vel stort set heller ingen muligheder for efteruddannelse(??), med mindre beslagsmedene vil betale selv og tage fri for at overvære nogle foredrag og kurser, og det er så igen kunderne=hestene det går ud over i form af udskudte aftaler. Den største del af de reg. beslagsmede er jo enmandsfirmaer og de har nok ikke lige råd og tid til at rive et par dage eller en uge ud af kalenderen, og ja, så er det som så med efteruddannelse og forøget viden.

Hmmm......sikke en masse tanker der er kommet ud af dette her, men også nogle gode informationer. Igen, man kan jo altid blive lidt klogere hen ad vejen. :linski:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by keppie »

alt uddannelse og efteruddannelse har en pris. Det er vel kun SU berittigede uddannelser som ryger ud af statens lommer resten skal firmaerne jo selv betale for sine medarbejdere.

Og nogen kurser ligger i weekenden og koster så ens fritid eller også ligger de i hverdage og kan kræve man løber noget stærkere en anden dag.

DS (dansk smedemesterforbund) afholder kurser, værktøjsgrossisterne afholder kurser. Indimellem KU LIFE . Vi barfodstrimere har også arrangeret kurser som vi inviterer dyrlæger og smede til. Måske er der 3-5 kursustilbud herhjemme om året. Men problemet er at det er kun de samme 15-30 smede der kommer til dem.

Der er også en masse fnidder involveret. Nogen vil ikke hvis det er dem og dem der afholder det og andre gange er det prisen der afgører det.

Hvis man også er villig til at rejse udenlands, så er der også gode tilbud.

Det der ville være smart var at Hestens Værns liste over beslagssmede indbefattede hvilke kurser de havde deltaget i efterfølgende. Men det ville så ikke sortere i dem der blot drikker sig fulde og sover til kurserne :fy:

Anyway, vi kan jo snakke stolpe op og stolpe ned omkring mangel på beslagssmede og det bliver ikke bedre før vi har flere af dem.

Jeg er ikke helt inde i smedesituationen nu kontra for 20 år siden. Fra jeg var 10 til jeg var 20 boede jeg i Frederikshavn og begge steder jeg red, så var der en smed, der havde hest opstaldet på stedet. Så der manglede ikke.
Jeg tror der er kommet flere heste til pga velstand. Men at antallet af smede ikke er fulgt med.

Jeg vil sige at nogen hesteejere er blevet mere informeret, men det halter stadig bagefter i forhold til viden om fodring og træning f.eks. Men jeg håber det bliver bedre. Det er blandt andet derfor jeg skriver i så mange tråde om hove.

Hestemedierne bringer ikke ret meget og bringer de endelig en artikel, så er det mest et opråb fra en smed om at have en smedefrom og rengjort hest.....
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by JannieT »

Dyrlægen mener, at mit kræ har overanstrengte sener, fordi den har lave dragter, og at det er derfor den er halt. Han anbefaler, at den får sko med kiler på for at aflaste senerne. Men da jeg helst vil undgå at gi' den sko på, overvejer jeg at prøve perfect hoof wear - men jeg aner intet om det, så det er ikke noget jeg vil begi' mig ud i, uden kyndig vejledning.

Er der nogen herinde, der kender til beslagsmede eller trimmere i nordjylland, der har erfaring med perfect hoof wear?
Alt er relativt
Post Reply