Oksekød a la Chang

Post Reply
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Oksekød a la Chang

Post by KatieKat »

Tilberedningstid: 20 mins sådan ca...

Ingredienser:

Oksekød skåret i tynde strimler. Allerhelst noget dejligt mørt noget. Alt andet kød kan sådan set også benyttes, jeg synes bare at det bliver bedst med okse.

Grønsager. Mængde og arter efter behag. Chang som har lært mig at lave retten rådede mig til kun at bruge 3-4 forskellige arter.... Grunden til dette fangede jeg aldrig helt da hans dansk var temmelig ringe og mit kinesiske ligeså... Jeg bruger gerne rød peber, løg, gulerod og grønne bønner, men hvad som helst kan sådan set bruges.

God soyasovs

Sirup

En frisk chili

Frisk ingefær, eller pulver hvis det ikke kan være anderledes

Mel

Fremgansmåde - for dummies:

Kødet skæres i strimler og lægges i en marinade bestående af 2 dele soya,en del sirup en smule ingefær og en frisk chili hakket i små stykker (Jeg fjerner i reglen kernerne, for det er ikke meningen at den skal være superstærk). Mens den står og suger til sig hakkes grønsager i strimler. Lige inden man begynder at stege drysses ca en spiseskefuld mel hen over kødet.

Lynsteg kødet i lidt olie. Få al marinaden med da det er den der bliver til sovs. Når kødet er brunet tilsættes grønsager og steges med et øjeblik. Til sidst hældes vand over retten indtil marinade og mel er blevet forvandlet til sovs. Andre krydderier kan benyttes, men er virkelig ikke nødvendigt.

Serveres med ris.

Særligt at være opmærksom på: Melet vil klistre fast i bunden af wokken/gryden og det ser i det hele taget noget underligt ud det hele indtil man hælder vand ved.

Fryseegnet/ikke-fryseegnet: Ikke fryseegnet.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Oksekød a la Chang

Post by CXEC »

UHM lyder :aribeth: :aribeth: :aribeth:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply