osso bucco eller oksebov eller skanker eller lign i stegeso

Post Reply
aribeth

osso bucco eller oksebov eller skanker eller lign i stegeso

Post by aribeth »

Når vi skal lave noget rigtig nem mad herhjemme, men det stadig gerne skal være slowfood og smage sindssygt godt, så finder jeg stegesoen frem.

Og så er jeg heldigvis glad for alle de "upopulære" stykker kød, så dem har ejg mange af i fryseren :-)


Idag var det okseskanker der dukkede op af fryserens dyb.


EN pose okseskanker puttes i stegesoen, (frosne eller optøede gør ikke den store forskel her)

Grøntsager der kan passe i: Gulerødder, kartofler, pastinakker, selleri, persillerødder, og egentlig diverse rodfrugter... squash, løg, peberfrugter, tomater, hvidløg, chilier, fennikel, ja stort set whatever...

i dag var det squash, tomater, hvidløg, løg, gulerødder og pastinakker der kom i... skåret i store tern direkte ned i stegesoen, bare med en kniv ovenpå de frosne skanker...

en god sjat rødvin... jeg havde lidt tilbage fra en dunk der havde stået lidt for længe... der var vel 4 glas eller noget tilbage, en stor dusk timian, laurbærblade, peber, røget paprika, salt, og en kop vand.... ind i ovnen med det hele i 5-6 timer.... ved 120 grader... jeg havde det lige ude et par gange undervejs for at spise marven og kigge til det... men det behøver man i princippet ikke...

I virkeligheden kan man sætte det ind fra morgenstunden af, smide en kop vand eller to ekstra i og så tænde på 100 grader... så har man aftensmad 10 timer senere...


det er verdens bedste mad... godt med både ris, kartofler eller pasta til... eller bare godt brød.



Katrine
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: osso bucco eller oksebov eller skanker eller lign i stegeso

Post by Lena »

Dét er god weekendmad........ :aribeth:
PiaK

Re: osso bucco eller oksebov eller skanker eller lign i stegeso

Post by PiaK »

aribeth wrote:.. jeg havde det lige ude et par gange undervejs for at spise marven og kigge til det... men det behøver man i princippet ikke...

Katrine


:hhansen: :jeanie:
aribeth

Re: osso bucco eller oksebov eller skanker eller lign i stegeso

Post by aribeth »

dem finder jeg som regl der hvor jeg får en halv ko fra... men de her skanker var nogen jeg fik at Tukær fordi hun havde så rigeligt selv :-)



Katrine
aribeth

Re: osso bucco eller oksebov eller skanker eller lign i stegeso

Post by aribeth »

det kan du... man man også købe det i supermarkederne engang imellem....


Katrine
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: osso bucco eller oksebov eller skanker eller lign i stegeso

Post by HeidiO »

Åh - for pokker hvor jeg glæder mig til at æde Laurids' ben :hhansen:

Osso bucco er bare det bedste!!!
Heidi
aribeth

Re: osso bucco eller oksebov eller skanker eller lign i stegeso

Post by aribeth »

DET kan det!!! :aribeth:



Katrine
Post Reply