Frikadeller fra en oldgammel kogebog

User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Frikadeller fra en oldgammel kogebog

Post by HHansen »

Da det i dag for første gang er lykkedes for mig at lave gode frikadeller (det tog så 44 år at lære) og jeg derefter pralede med det på Facebook, så blev jeg så også nødt til at skrive opskriften ind her... Minna plagede :linski:

Opskriften er fra en meget pædagogisk kogebog fra 1951 - der er f.eks også opskrift på hvordan man laver kaffe og te.. :hhansen:

Jeg har ganget den lidt op for vi laver store portioner - jeg brugte:

900 g hakket svinekød
144 g mel
2 dl mælk
3½ tsk salt
Peber.. ved ikke hvor meget.
180 g løg, finthakket
3 æg

Det hele blev kørt sammen med håndmixeren. Længe.

Og da jeg også har fået en ny god pande - så skete det fantastiske.. Frikadellerne smagte GODT og de var perfekt brune og med sprød stegeskorpe som jeg kan lide dem :jeanie:

Image


Nu mangler jeg bare at finde ud af at lave en sovs til frikadeller, som smager af andet end mel og kraftterninger :ehj:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Frikadeller fra en oldgammel kogebog

Post by CXEC »

PUEHA Helle! Fy, skamme sig. :brok: Nu sidder jeg og bliver HELT sulten og det har INTET at gøre med at jeg ikke har spist morgenmad endnu, bilder jeg mig da ind :lea:

Sauce: Tag og brug den pande de er stegte i uden at tørre den af og kom lidt fløde på, evt. hvad du ellers plejer at bruge til at lave sauce med stadig på panden, ellers tør jeg væde på at Annette kan et eller andet smart trick!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Frikadeller fra en oldgammel kogebog

Post by KatieKat »

Det lyder ligesom mormors frikadeller. Jeg kunne heller ikke lave frikadeller før søde mormor skrev ned hvad hun gør.

I lidt mindre målestok til den knap så store eller forslugne familie :hhansen: lyder opskriften:

500 g hakket gris
2 æg
50 g mel
2 tsk salt
1 tsk peber
1 dl mælk
1 revet løg
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Frikadeller fra en oldgammel kogebog

Post by CXEC »

Gud, I bruger jo ren Gris! :-o
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
aribeth

Re: Frikadeller fra en oldgammel kogebog

Post by aribeth »

VILDT JA!!! :linski:

Til frikadeller bruger jeg altid kun gris... i øvrigt synes jeg også det meste kalvekød er stærkt opreklameret... kedeligt i smagen... jeg er til ungdyr eller voksne dyr, og jeg gider ærlig talt ikke blande hakket kalv i mit svinekød. Men til krebinetter JOW...



Katrine
aribeth

Re: Frikadeller fra en oldgammel kogebog

Post by aribeth »

det gør jeg heller ikke Ped... frikadunser bliver bare lavet...


Katrine
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Frikadeller fra en oldgammel kogebog

Post by KatieKat »

Jeg har alligevel aldrig før oplevet nogen blive chokeret over at man bruger svinekød til frikadeller?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Frikadeller fra en oldgammel kogebog

Post by HeidiO »

KatieKat wrote:Jeg har alligevel aldrig før oplevet nogen blive chokeret over at man bruger svinekød til frikadeller?


Det har jeg godt nok heller ikke - frikadeller er også lavet af svinekød hos os.
Heidi
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Frikadeller fra en oldgammel kogebog

Post by HHansen »

Jeg mener nu også at frikadeller er lavet af svinekød.

Forloren hare kan jeg gå med til at lave af kalv/flæsk.. Og HVIS jeg kunne finde på at lave karbonader ville jeg måske også bruge kalv/flæsk til dem. Men det laver jeg nok ikke...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
aribeth

Re: Frikadeller fra en oldgammel kogebog

Post by aribeth »

frikadeller er flæsk... karbonader/krebinetter er kalv/flæsk ... forloren hare er kalv/flæsk....



... sådan er det herhjemme.... :-)



Katrine
Post Reply