Fudge

Post Reply
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Fudge

Post by CXEC »

Har jeg sørme lavet her til eftermiddag.... Dobbelt protion endda... Og var nødt til at dele op undervejs.... :viben: :viben: :viben:

Jeg kom følgende i:

1300 gram sukker / sirup - bare fordi jeg nu havde noget sirup
5 dl fløde
100 smør
2-3 tesker vanilje sukker af den hjemmelavede slags
200 gram mandelsplitter/ Pecan nødder - som jeg delte nogen lunde mellem de to portioner og den sidste portion kom jeg 100 gram 85% chokolade og 28 gram cacaopulver i.......

Kom alle ingredienserne i en tykbundet gryde og varm op ved jævn varme, under konstant omrøring, til alt sukkeret er opløst. Bring massen i kog og fortsæt kogningen, til en dråbe af den kan danne en blød kugle, når den dyppes i koldt vand. Tag gryden fra varmen og sæt den i koldt vand, så massen hurtigt afkøles til ca. 50° , så bliver den sej og gylden. Pisk i blandingen til massen bliver tykkere. Hæld massen i en velsmurt form med bagepapir og stil den koldt nogle timer. Skæres i små firkanter.

NÅ JA, fordi jeg jo har sukker termometer, så fandt jeg ud af at 120 grader er ret godt at ramme ca. :katiekat: :katiekat:

I den første portion smed jeg nøddeblandingen i efter den var hældt i formen, den anden portion kom jeg nøddeblandingen ned i og kogte dem med!

:aribeth:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Fudge

Post by CXEC »

Note til selv:

Mindre nødder/mandler i næste gang og så lidt lavere varmegrader. Lad os holde os på de 115 grader!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply