Kartoffel gnocchi

Post Reply
aribeth

Kartoffel gnocchi

Post by aribeth »

Gnocchi er gode at lave hvis man har nogle kartofler til overs fra gårsdagens aftensmad og ikke gider brasede kartofler fx.


Kogte kartofler... lad os sige 500 gram, jeg har kun lavet opskriften på slump, men jeg førsøger at lave en ca. opskrift :-)
50 gram revet parmesan.
mel, ca en 1/3 del af kartoffelmængden, men det er lidt svært at sætte præcis mål på da det afhænger af konsistensen af "dejen".
1 æg eller to æggeblommer (fordi det var det jeg havde i køleren)
salt

mos alle ingredienserne sammen med en gaffel, til det har en nogenlunde ensartet masse... tag det ud på et bord og rul dejen ud i fingertykke pølser. dejen må ikke klistre, men må heller ikke være så tør så den smuldrer. Men det er en god ide at rulle det ud i mel.
Når du har rullet fingerpølserne skærer du dem ud i 2 cm stykker og så tager du en gaffel og ruller gnocchierne med rillerne på gaflen så de får riller og får en fordybning på midten, skabt af gaflens tænder... det er lidt svært at forklare men heldigvis må gnocchi se ud som man vil... det er bare godt at der lissom er en slags fordybning i dem :-)

Nå... når du så har lavet dem lader du dem ligge en halv times tid eller mere på en meldrysset plade... så koger du noget vand i en gryde og dumper gnocchierne deri. når de kommer op til overfladen er de kogt nok og så smider du dem over i en skål med koldt vand.

Så er de sådan set færdige og kan serveres i diverse saucer, tomat, svampe, fløde og så videre...

MEN... jeg synes de skal steges inden man gør det... fordi de er lidt melbolle klæge...

Så jeg varmer en pande med olivenolie og så steger jeg dem til de er gyldne... og SÅ spiser jeg dem med en god tomatsauce eller lignende.... :-)


Katrine
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Kartoffel gnocchi

Post by Stimata Doamna »

Det lyder som en rigtig god variation over de evindelige brasede kartofler :askepot:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Kartoffel gnocchi

Post by HeidiO »

Det lyder godt.

Da jeg læste i aftensmadtråden tænke jeg lige på, hvordan man fabrikerer sådan nogle.

Men jeg nåede jo ikke engang at spørge inden opskriften dukkede op :jeanie:
Heidi
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kartoffel gnocchi

Post by annetteB »

MEN... jeg synes de skal steges inden man gør det... fordi de er lidt melbolle klæge...


AHA! Det har vi muligvis forklaringen på mine gnocci/spätzle/knödel-traumer.
jeg synes nemlig, at den slags er noget af det mest kedsommelige man kan spise overhovedet - og jeg bliver helt ked af hver gang disse fænomener omtales: kogt smat, det er hvad de er.
:ked:

Men muligvis problemet kan løses ved at stege bæsterne bagefter - det KAN jo ikke passe, at de generelt ikke er spiselige objekter, når der findes SÅ uendeligt mange versioner deraf??
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Re: Kartoffel gnocchi

Post by aribeth »

nej jeg synes de er LÆKRE når de er sprødstegte :-) og så med parmesan på ... mmmm og olivenolie :-)

Elers er det lidt som melboller... det er der jo nogen der godt kan lide :-)


Katrine
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: Kartoffel gnocchi

Post by sinesmølf »

Kan man koge dem, og så stege dem senere når man vil bruge dem?
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
aribeth

Re: Kartoffel gnocchi

Post by aribeth »

Det kan man godt sine :-) det har jeg gjort... de kan sagtens holde sig et par dage i køleren i kogt tilstand og bliver faktisk lidt nemmere at stege sprøde på den måde :-)


Katrine
Post Reply