Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Her kan diskuteres bøger, trænere og træningsmetoder og meget andet.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Post by JulieT »

Lone, her er - som sendt fra himlen - et eksempel på, hvad jeg tror, det handler om, når etologerne advarer mod menneskeliggørelse. Hesten "er bare sådan" - den er i hvert tilfælde hverken bange eller forvirret :ehj:

http://www.myhorse.tv/da/?cat_id=54

Julie
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Post by JulieT »

Du skal vælge Klassisk ridning - Capriole
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Post by 99E »

Julie, jeg synes det er et lidt magert oplæg, du kommer med dér - den er i hvert fald "hverken bange eller forvirret".

Nå, men jeg så ikke noget video, kun en serie stillbilleder (noget hakkende) og fin, flydende lyd.
Jeg havde svært ved at se om hesten var stresset - men jeg må indrømme, at jeg tror det er MEGET svært at få caprioler helt stressfri. Selv Branderups caprioleur er en gang imellem lidt hys.

Når det er sagt:
Jeg tror det er rigtigt at hesten i en eller anden grad "skal være sådan" for at blive en god caprioleur.
Det skal være en hest, der "af sig selv" kan finde på at sparke bagud, gerne en der gør det ret let.
På den anden side skal man være varsom med HVILKEN hest man så lærer at gøre det på kommando - for det er (selvsagt) sindssygt farligt, hvis den beslutter sig for at af-kapriolere fodermesterens hovede...

Det er MIT indtryk at heste har en "foretrukken" protest/konflikt/stressadfærd - og at det i ridningen oftest kan karakteriseres som ENTEN "løbe" ELLER "stejle" ELLER "bukke".

Som regel synes jeg at hestene der løber også kan være dem, der stejler (hvis man holder dem tilbage) og at dem der bukker som regel ikke er super fremadfarende af sig selv.

Men jeg tvivler hesten "ikke kan vente med at vise hvad den kan" fordi "der sidder folk og kigger på".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Post by Lone Beck »

Nejda, den er bestemt ikke SPOR stresset eller usikker :-o

Den kan bare ikke vente med at komme til at vise, hvad den dur til - vorherretilhest :mur:

jeg forstår udmærket hvad I - og de (andre) klåge - mener. Jeg synes bare ikke problemet ligger i de ord han (ups - MAN) bruger. Jeg mener godt en hest kan være ivrig og oplagt og synes at noget er sjovt. Det er bare ikke tilfældet med capriolé-hesten her :tommelned:

Man skal ikke menneskeliggøre en hest - men man skal heller ikke tingsliggøre den!! :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Post by Lone Beck »

Som udgangspunkt mener jeg i øvrigt ikke at en hest er aggressiv. Det er et uaggressivt dyr. Men en hest kan godt OPTRÆDE aggressivt, når den føler sig truet/usikker.

Nogle heste udviser aggressiv adfærd i situationer, hvor andre heste prøver at flygte. Og jeg mener jo så, at det er de dominerende/stærke heste, der vælger den aggressive adfærd fremfor flugten...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Post by JulieT »

Jow da - selvfølgelig kan hesten være veloplagt, men det viser sig sjældent ved at den bider, spræller og hopper 2 meter op i luften :mur: Jeg bliver så ked af det, når jeg ser en hest, der skriger på at få fred, og der så f.eks. bliver sagt om den at den er "stolt", "arrogant" eller "vil vise sig".

Dyr er ikke mennesker.... men mennesker er dyr, så selvfølgelig skal man undgå at objektificere dem. Det mener jeg så bare overhovedet heller ikke, at McLean gør. Tværtimod :-) Bare fordi man ikke er et menneske, betyder det jo ikke, at man er en ting.

Mvh

Julie
Lone

Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Post by Lone »

Nu tog jeg mig endelig sammen, til at læse denne lange tråd - jeg havde hidtil holdt mig tilbage, fordi jeg frygtede den ville være fuld af ord, som ville irritere mig.
Og ord som irriterer mig er irriterende - og hvem vil blive irriteret?
Det var den også - fuld af ordkløveri og henfalden til vanskeligt forståelige fremmedord, fagudtryk, og selvopfundne termer....

Jeg ville bare lige sige det..

Jeg er ude af stand til, at forstå, at du, Lone, pludselig mener at det er betydningsløst hvad man kalder tingene?
Sproget giver handlingen værdi - det ved du da godt?
ex: kald nogen en møgkælling eller en nuzze - det siger jo alt om, hvordan du opfatter personen :hhansen:


Og iøvrigt synes jeg, at I alle har ret - og det er ikke engang løgn.


Alle mine heste har haft dominerende adfærd overfor andre heste, som deres mest dominante egenskab - og ingen af dem har været vanskelige at omgås, trække med, ride - en af dem ( den forhåndenværende) lider endda af separationsangst - men hun er stadig dominant i flokken.
Det kan jeg se, idet de andre flytter sig for hende, de følger hende, hun gør hvad hun vil, hun er helt uagressiv - og man ved jo, at førerhesten aldrig behøver at være agressiv-
Men hun dominerer ikke mig.
Jeg er nemlig ikke en hest.
Hun har nemlig lært, at mennesker skal hun ikke dominere - det er dem der bestemmer og det indretter hun sig efter.

Så er der ponyen.
Den er heller ikke agressiv og slet ikke førerhest, men den er edderåndssvag at trække med sommetider og bliver garanteret sværere at ride, end hesten.
Hun har bare aldrig lært andet - men det gør hun så nu.
Er hun så dominerende - næh, hun er bare fejlopdraget.

En hest er i mine øjne ikke dominerende - idet dette er en menneskelig egenskab.
Den kan være den førende hest, og den kan have lederskab som en dominant egenskab (iøvrigt er dette jo tillært i dens føldom fra dens mors status i en flok?) , men den kan ikke optræde dominerende overfor mennesker, eller andre dyr.
At være Dominerende er en adfærd for at undertrykke andre på et eller andet niveau - og det er der jo ikke tale om i en hesteflok?
Undertrykkelse er noget helt andet, end det førerhesten foretager sig - helt enkelt ville den sørge for flokkens overlevelse, hvis den rendte rundt i før-civilisationen.

Men de kan derimod have modtaget forkerte input i deres opdragelse og bør derfor genopdrages.
Og der er godt nok stor forskel på, om hr Ovrridelærr siger, at den her hest er vanskelig fordi den er dominant/dominerende, eller den her hest er godtnok vanskelig, fordi den er forkert opdraget.
Det er lissom helt andre værdier i det sidste udsagn - hvor det første giver hesten ansvar og skyld for sin adfærd.
Og iøvrigt hvis hesten er dominrende af natur - hvordan skal man så ødelægge denne her natur ved at gøre den mindre dominant? Eller skal man regne med at hesten forstår det moralsk forkerte i, at vade sin ejer over fødderne?

jeg har haft en hst der hæmningsløst rendt os ned.'
Det føltes fandme dominerenede og man blev sgu både bange og sur på den - møghest.
Den viste sig at være blind.

Det er muligt, at jeg ikke har forstået diskussionen, men så har jeg da i det mindste fået afløb for trangen til at blande mig, uden at have noget at sige - sådan rigtig.
jeg er nemlig dominerende ad helvede til.......
Lone

Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Post by Lone »

[quote:2593y1lw]

Jeg ser en hest, der leger




[/quote:2593y1lw]

ja, okayyy - nogen ser heste der leger - andre ser onde ånder...... :jeanie: :jeanie: :jeanie: :jeanie: :lea:
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Post by JulieT »

Onde ånder ved jeg ikke... men den har nogle gange "leget" med mig på samme måde, og det var ikke så sjovt. Jeg ved så, at den heller ikke selv fandt det morsomt, for den var altid hammerstresset inde i boksen, når den havde stejlet mig op i hovedet, fordi jeg lige skulle tage min telefon eller lukke leddet eller noget. Det var ret synd for den, men nu er den et bedre sted... altså den er ikke død, vel. Men den er blevet tæmmet, så den ikke stresser hele tiden.

Hvis nu jeg havde vedtaget at den var dominerende, havde den aldrig fået den forståelse, den havde behov for.

Mvh

Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Det pisser mig af - menneskebegreber om heste

Post by Lone Beck »

[quote:10r1cxi5]Jeg er ude af stand til, at forstå, at du, Lone, pludselig mener at det er betydningsløst hvad man kalder tingene? [/quote:10r1cxi5]

Det gør jeg heller ikke. Jeg opponerer - guuuuuuuuuuuuuuuud, hvor har jeg dog skrevet det mange gange nu :traet: - imod at I mener at vide, at JEG, når jeg bruger udtrykket dominerende, tror at min hest er en verdens hersker-wannabe.

Og omvendt påpeger jeg, at bare fordi man bruger alle de rigtige ord, er det ikke sikkert man også GØR alting rigtigt.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply