Undervisning

Her kan diskuteres bøger, trænere og træningsmetoder og meget andet.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Undervisning

Post by HHansen »

Nej du tolker HELT forkert.
Det er ikke underviseren der alene skal sørge for at jeg har en god ridetime. Men denne (underviseren) skal dæleme heller ikke ødelægge min ridetur - nøjagtig som PiaK beskrev det tidligere, en underviser der råber og skriger og taler ned til folk - sådan en person er YT.
Jeg kan sagtens tåle kritik, og hvis jeg red undervisning så ville jeg dæleme også FORVENTE konstruktiv kritik. Men det betyder i mit hovede ikke at man ikke også kan have en god ridetime!

Jeg rider ikke ret meget mere. Og når jeg gør, er det mest for at motionere krikken for datteren. Det KAN jeg godt, også uden den får opåfaldende mange traumer. Derfor gider jeg ikke ofre undervisning på mig selv.
Hvis jeg havde min egen hest, så ville jeg formentlig også have undervisning.. Formentlig siger jeg. For hvis jeg nu købte en gammel fjordhest for at ride skovture dagligt, så vil jeg også mene at jeg ville kunne klare det uden at ødelægge hesten, og uden yderligere undervisning.

Jeg red engang på et voksenhold på en rideskole. Vi lærte LIDT, men det var skidesjovt :jeanie:
Og de holdt faktisk øje med at vi ikke mishandlede hestene! :linski:
Sådan et hold kunne jeg også finde på at tilmelde mig igen. Bare for sjov!
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lisbeth Sejberg

Re: Undervisning

Post by Lisbeth Sejberg »

Hvis jeg får taget mig sammen til at ride igen, ville jeg gerne have noget undervisning.
Det er begrænset, hvor meget undervisning jeg fik som barn/ung, så genopfriskning ville ikke være af vejen.

Den underviser jeg har lidt i tankerne, ville jeg da helt klart fortælle, hvad det er, jeg er ude efter og så ville jeg nok også foretrække eneundervisning.

Hvis hun får det, hun forlanger for at have en rytter til eneundervisning og giver mig undervisning, der passer til mit "ambitionsniveau", så tror jeg, det ville være hyggeligt/sjovt.
Så der hvor det "sjove" efter min mening vil gå af undervisningen hos mig som modtager, er der, hvor underviseren ikke tilpasser undervisningen mit behov.
Mit ansvar er at forklare mit behov :-)

Mit ambitionsniveau ligger på et plan, hvor jeg gerne ville turde låne en bombesikker hest og tulle en rolig skovtur sammen med min datter.

Mvh. Lisbeth
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Undervisning

Post by Stimata Doamna »

Lisbeth Sejberg wrote:Den underviser jeg har lidt i tankerne, ville jeg da helt klart fortælle, hvad det er, jeg er ude efter og så ville jeg nok også foretrække eneundervisning.

Hvis hun får det, hun forlanger for at have en rytter til eneundervisning og giver mig undervisning, der passer til mit "ambitionsniveau", så tror jeg, det ville være hyggeligt/sjovt.
Så der hvor det "sjove" efter min mening vil gå af undervisningen hos mig som modtager, er der, hvor underviseren ikke tilpasser undervisningen mit behov.
Mit ansvar er at forklare mit behov :-)


Med undtagelse af det med eneundervisning mener jeg det, Lisbeth mener :-)

Sjov undervisning? Hm, jeg vil nok hellere tale om god undervisning. God efter min målestok, naturligvis :hhansen:

God undervisning for mig er at gå ud fra timen med bevidstheden om, at mine penge har været givet godt ud. Dvs. at underviseren har kunnet hjælpe mig videre dén dag (dage er jo forskellige - og det er ikke alt, der lykkes hver dag).
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Undervisning

Post by annetteB »

min datter fravalgte som tiårig den lokale børneunderviser fordi det ikke var "sjovt" at ride hos vedkommende = Hun blev bedt om at gøre ting der overskred hendes grænser for god hestehåndtering.

Så hun valgte undervisningen fra for i flere uger at gå rundt om sig selv i angst og bæven for at spørge en anden underviser om vedkommende måske osse ville undervise børn på treerponyer, til trods for at han indtil da kun havde haft få, voksne, elever på deres dressurheste.
Dét ville han heldigvis gerne. Og hans undervisning blev et kvantespring for både barn og pony.
(tankevækkende, iøvrigt, at de eneste heste på dét rideetablissement der virkelig LEGEDE ude på folden var hans egen dressurhest og de få heste, hvis ryttere fik undervisning hos ham? :ide:)

At få eller overvære rideundervisning er efter min mening sjovt når underviseren er fagligt og teoretisk godt funderet, når underviseren har et godt øje for både fejlene og "de rigtige ting" så den lillebitte ting, der kan blive et kvantespring for ridningen i fremtiden ikke forbliver uopdaget af rytteren der kæmper med at få alle faktorerne til at passe sammen - og undervisning er sjov, når ridningen for hver gang man rider både bliver LETTERE for hest og rytter og samtidig mere korrekt!

Får man så tilmed en underviser, der formår at flytte ekvipagen på en måde så hverken rytter eller hest føler sig tvunget ud i noget, som overskrider deres grænser eller øjeblikkelige formåen, så er det efter min mening rigtig fremragende undervisning!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Undervisning

Post by kamber »

CMN: Du gør da, hvad du kan for at fremprovokere nogle svar :viben:

Gu' skal det da være sjovt at ride - uanset ambitionsniveau. Ellers skulle pokker da stå i at poste så mange penge i foretagendet.

Jeg har som voksen haft tre forskellige undervisere:

En mandlig, der råbte og skreg og blev blå i hovedet.

En kvinde, der var forsigtig og kedelig og umulig at kommunikere med.

Og så hende, jeg har nu. Som det er sjovt at få undervisning af, og som jeg lærer meget mere af end af de andre tilsammen. Ikke kun fordi hun er kompetent, men også fordi der er plads til at joke og grine og have det hyggeligt. Bare fordi der ikke står en stramtandet ridemoster i midten, kan man jo godt tage sig sammen og anstrenge sig for at blive bedre.

Den der gammeldags kadaver-disciplin er der vist ikke mange, der finder motiverende. Hvorfor bruge sin fritid på noget, man bliver i dårligt humør af? Eller sit arbejdsliv for den sags skyld.
Et in arcadia ego
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Undervisning

Post by CMN »

Jeg kan sagtens tåle kritik, og hvis jeg red undervisning så ville jeg dæleme også FORVENTE konstruktiv kritik. Men det betyder i mit hovede ikke at man ikke også kan have en god ridetime!


Det kan jeg så sagtens forstå.

Nu har jeg netop haft et par undervisningtimer i dag...de var gode og sikkert også "sjove" for rytteren....og for mig.

Jeg har bla en der har fået lov at ride min hest, og jeg dirrigere hende rundt i manegen....det er "sjovt" for hende at prøve en hest af en anden kaliber end hendes egen.....hun er stævne rytter og meget ambitiøs.

Ridningen skal være simpel, lette, enkle signaler.....jeg gider ikke se på nogen der trækker om kap med hesten i tøjlen og sådan...

Og når så musikken spiller, så er det sjovt, at lære og samarbejde med hesten....

Jeg gider i øvrigt ikke prale med hvad jeg kan eller ikke kan.


Smukke Ped! Du får flettet ordet sjovt ind på en måde, så det giver mening. Men du kan sgu da godt prale bare lidt. Gør det nu! /color]

Den der gammeldags kadaver-disciplin er der vist ikke mange, der finder motiverende. Hvorfor bruge sin fritid på noget, man bliver i dårligt humør af? Eller sit arbejdsliv for den sags skyld.


[color=#0000FF]Kamber! Taler vi om kadaverdisciplin, så taler vi vel om undervisning på militærvis eller?

Efter devisen: HÆÆÆÆÆÆÆLNE NEDD! RAAAAAT RØKKÈN!
TRÆK LÆÆÆÆÆNDEN ÀN!

Det er der vel ikke nogen der kan bruge til noget som helst i dag.
Når jeg taler disciplin, mener jeg selvdisciplin ikke kadaverdisciplin. Med selvdisciplin, mener jeg at man selv regner med at skulle gøre en indsats for at få noget ud af det, der bliver sagt. At man ikke bare sidder på hesten for at lade sig underholde, men har det formål med at komme, at man ønsker en udvikling.
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Undervisning

Post by MinnaN »

Jeg tuller rundt på Prinsen. Jep, jeg tuller. Jeg får lidt undervisning en gang om ugen, men ellers så tuller vi. Vi tuller i skoven, vi tuller i ridehus, men vi har det sjovt. Og hyggeligt. Vi tuller bidløst, vi tuller uden sadel, vi tuller fordi det gør mig godt og Prinsen luffer glad afsted.
Min underviser er også sjov. Hun vil ha vi rider uden bøjler, uden tøjler, bruger røv og lår og lægge og vores betydelige vægt til at styre hesten. Vi skal lave ponyridning fordi det er sjovt og nemt og godt. Og lærerigt.
Vi skal også være seriøse, på en god sjov måde. Hun overskrider ikke grænser, men hun rykker dem. Siger man fra, så presser hun ikke, men hun vil gerne fortælle dig at du kan. På en meget pædagogisk måde (hun er uddannet pædagog og har hesteforstand). Sjovt som hun ved hjælp af sjov har fået mig i skoven på hold. Har fået mig til at tulle med Prinsen. Sjovt som hendes hold er dem med fremgang ved stævner i hendes børneklasser (udover Katharinas lærer). Hun gør en glad og modtagelig overfor undervisning. Hun gir en glæde ved at få undervisning. Hendes glæde ved at undervise os og hendes glæde ved heste, gør undervisningen sjov.

Sjov ridning er glæde ved ridning og undervisning. Det er når underviser evner at favne niveauet hos sine elever og viderebringe sine egne erfaringer og fagkundskaber på en god saglig men LÆRERIG måde. Se, DET er sjovt.
Jeg har haft undervisning hos en skriger, haft undervisning hos en gasblå halstarrig stramsurmoster. Jeg lærte mest ved dem som havde glæden ved at undervise og evnede at favne mig og møde mig hvor jeg var. Så blev det SJOVT at ride.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Undervisning

Post by CMN »

Sjov ridning er glæde ved ridning og undervisning. Det er når underviser evner at favne niveauet hos sine elever og viderebringe sine egne erfaringer og fagkundskaber på en god saglig men LÆRERIG måde. Se, DET er sjovt.


DET kan man da forstå! :katiekat:
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Undervisning

Post by CMN »

Du har da helt ret, men det er lidt for kedeligt og slet ikke debatskabende!
PÅ den anden side er der da så mange selvbestaltede guru`s og kloge koner på sådan nogle sider her. Så en fra eller til, går vel også. Desuden kunne det jo være, at alle svarene var til gavn for nogen eller og for mig.

Herligt at se og høre et gran af seriøsitet fra din side. Jeg troede kun du kunne være "syret". Men der gemmer sig altså et rigtigt menneske bag "Smukke Ped".
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Undervisning

Post by kamber »

Vedrørende selvbestaltede guruer gælder vel dette - som i så mange andre af livets aspekter:

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you cannot fool all of the people all of the time. :hhansen:

Kender da til et eksempel (på et andet heste-forum) der gennem nogle år har været ret god til den første del af sætningen :viben:
Et in arcadia ego
Post Reply