SJOV undervisning er sådan en lidt... Flyvende betegnelse.
Det lugter lidt af klovnenæser og vittigheder...
Den gode undervisning - der også er "sjov", som i at man nyder den, man blive høj af den og man glæder sig til næste gang...
Den opstår lige der, hvor det hele går op i en højere enhed.
Der, hvor eleven giver slip - I ved, "give, yield, turn loose" - og tør være sårbar, lige der hvor man ved, man ikke ved, hvad det rigtige svar er, men samtidig ikke kan vente med at finde det. Der, hvor man sammen med eleven er på vej mod løsningen.
Der, hvor eleven er udfordret, men kan se vejen frem - måske lidt tåget, men hvor eleven VED at "vi er der om lidt, LIGE om lidt finder vi svaret!"
Der, hvor læreren har en plan - sætter læringssituationen op - og tør give slip på eleven og lade ham tage næste skridt - og er klar til at gribe... Men hvor det ikke bliver nødvendigt.
Der, hvor "femøren falder", eleven vokser, halvanden meter foran øjnene på en, og de pludselig kan se - at DET her er det, vi ledte efter - DET HER er sejt - NU KAN JEG!
DET er den gode undervisning.
Men det er altså med mennesker som med heste.
"Turning loose" kræver tillid - det kræver at man ved, man er "safe", at man ikke bliver skældt ud, gjort til grin eller noget i den stil.
Det bliver endnu mere tydeligt, når man underviser fx seriøst fucked up unger i noget, der egentlig rager dem.
Det burde alle undervisere prøve.
Eventuelt i light-versionen: Snup et år i 7. klasse...
Og det der med "Hvad så hvis det går ud over hesten..."
Well...
Der er ret langt mellem "Perfekt" og "hesten kommer til skade".
Et sted der imellem er "Sådan cirka OK".
Hvis man kan få folk derhen mens de stadig har lyst til at lære mere - så er der større sandsynlighed for, de kan få øje på "Perfekt" og ville derhen - end hvis de bliver kede af undervisningen og derfor bare sniger sig til at ride på hesten i nattens mulm og mørke, i en skov, helst i tæt krat - for at undgå at blive skældt ud.
Undervisning
Re: Undervisning
- Ninie.
It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Re: Undervisning
Jeg synes ikke det var tåget Ninie! Det var smukt!
Ja Kamber! der er jo mange muligheder, så hvis det er meningen, så må vi jo prøve om vi kan gætte, hvem du mener.
Ja Kamber! der er jo mange muligheder, så hvis det er meningen, så må vi jo prøve om vi kan gætte, hvem du mener.
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
Re: Undervisning
Jeg kender ingen guru her. Men jeg kender Ped.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Re: Undervisning
arh Ped skal ikke springe ud som guru... nu har vi jo lige fået en ny en af slagsen
Katrine
Katrine
- Ms Strangefield
- Posts: 1561
- Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29
Re: Undervisning
Jeg møder hver mandag ca 6-8 ryttere der KUN rider fordi det er hyggeligt og sjåwt. Magen til engagerede, koncentrerede og ivrige elever skal man lede længe efter.
Seriøse ryttere er mindst lige så hurtige til at komme med undskyldninger og søforklaringer for at dække over egne manglende evner.
En god underviser tilpasser sig den enkelte elev og equipage. Om det så kræver stylter, klovnenæse og underlige sammenligninger for at få en elev til at forstå, så er det det der må frem fra værktøjskassen.
Seriøse ryttere er mindst lige så hurtige til at komme med undskyldninger og søforklaringer for at dække over egne manglende evner.
En god underviser tilpasser sig den enkelte elev og equipage. Om det så kræver stylter, klovnenæse og underlige sammenligninger for at få en elev til at forstå, så er det det der må frem fra værktøjskassen.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
- Stimata Doamna
- Posts: 6496
- Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58
Re: Undervisning
Ms Strangefield wrote:En god underviser tilpasser sig den enkelte elev og equipage. Om det så kræver stylter, klovnenæse og underlige sammenligninger for at få en elev til at forstå, så er det det der må frem fra værktøjskassen.
Så sandt som det er skrevet. Min supergode franske underviser har cykelstyr, jodhpurs og kasket, og det passer mig fint
Venlig hilsen
Randi
Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Randi
Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Re: Undervisning
Jeg var egentlig enig i at der må være grænser for hvor sjov en ridetime skal være - men så kom jeg til at mindes en berider, vi havde på Karlslundegården i forrige århundrede, da jeg var ganske ung.
HAN var sjov
Jeg tror faktisk det af og til skete, at en elev skvattede af hesten af grin
Vi lærte ikke meget dressur af ham, for han havde åbenbart en filosofi om, at sådan nogle unge(r) først skal have balancen i orden.
Så vi red i damesaddel - i alle gangarter OG spring! Vi red baglæns - dog i adstadigt tempo. Vi sprang a tempo med knude på tøjlen, hænderne på ryggen og uden stigbøjler. Vi legede "en stol for lidt". Vi lavede en masse vanvittige ting og faldt af på stribe. Indtil vi aldrig faldt af uanset hvor vanvittigt det blev. Vi fik en helvedes god balance, og ikke én af hos var afhængig af tøjler/bøjler.
Dengang var jeg slet ikke bevidst om, at vi lærte noget. Vi havde det bare overdådigt sjov. Men faktisk var det jo genialt
HAN var sjov
Jeg tror faktisk det af og til skete, at en elev skvattede af hesten af grin
Vi lærte ikke meget dressur af ham, for han havde åbenbart en filosofi om, at sådan nogle unge(r) først skal have balancen i orden.
Så vi red i damesaddel - i alle gangarter OG spring! Vi red baglæns - dog i adstadigt tempo. Vi sprang a tempo med knude på tøjlen, hænderne på ryggen og uden stigbøjler. Vi legede "en stol for lidt". Vi lavede en masse vanvittige ting og faldt af på stribe. Indtil vi aldrig faldt af uanset hvor vanvittigt det blev. Vi fik en helvedes god balance, og ikke én af hos var afhængig af tøjler/bøjler.
Dengang var jeg slet ikke bevidst om, at vi lærte noget. Vi havde det bare overdådigt sjov. Men faktisk var det jo genialt
Venlig hilsen
Lone den Anden
Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone den Anden
Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Re: Undervisning
Ohhh, sådan en underviser har jeg også haft. Kæft, det var skideskægt.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Re: Undervisning
Sådan en har jeg også haft. Og i min verden er det også sådan børn skal have det.
Men det er ikke politisk korrekt i dag - det er "synd" for hestene at have de der lorteunger til at kravle rundt på dem.. og bumpe dem i ryggen uden stigbøjler, og hænge skævt og falde af indtil de lærer at sidde fast...
Ærgeligt - jeg synes stadig det skulle være sjovt at ride.
Men det er ikke politisk korrekt i dag - det er "synd" for hestene at have de der lorteunger til at kravle rundt på dem.. og bumpe dem i ryggen uden stigbøjler, og hænge skævt og falde af indtil de lærer at sidde fast...
Ærgeligt - jeg synes stadig det skulle være sjovt at ride.
Mvh
-Helle
--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
-Helle
--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Re: Undervisning
Tjaaa her er vi da bare så uenige. For det Lone Beskriver vil være nøjagtigt lige så sjovt på Mountain bikes og jeg kan ikke se at det lærer børn hensyntagen til og respekt for dyr.
Men igen, jeg bryder mig så heller ikke om at børn bare skal have lov til at hive hundehvalpe og kattekillinger i halen.
Conny
Men igen, jeg bryder mig så heller ikke om at børn bare skal have lov til at hive hundehvalpe og kattekillinger i halen.
Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.