udlån af hest ? erfaringer

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
pegasussie
Posts: 237
Joined: Tue 5. Aug 2008 07:40

udlån af hest ? erfaringer

Post by pegasussie »

Jeg kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer mht udlån af hest.

Jeg har i øjeblikket min avlshingst, som er en 1ér pony , udlånt på kontrakt, som konkurrencepony - og det fungerer fint..

Jeg har nogle heste tilsalg og det er ikke lige til at sælge pt. De er godt i gang . Den ene er en pony som er klar til distriksstævner , den anden er en vallak som er hos berider nu og lige kommet godt i gang. Jeg tænker at det vil være bedre rent salgsmæssigt at de holdes igang og i god form end at de kommer her hjem og gå i løsdrift som uldtotter. Men jeg er i tvivl.

Jeg vil selfølgelig sikre sig så godt som overhovedet mulig at hest og rytter passer sammen , ligesom jeg gør hvis det er en køber
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

udlån af hest ? erfaringer

Post by Stimata Doamna »

Umiddelbart lyder det jo til, at du selv har erfaringer :-)

Jeg lånte min hest ud på kontrakt, da vi flyttede til Luxembourg. Det var en god oplevelse, og jeg er glad for, at der var en, der tog sig af damen, mens vi prøvede udlandet af. Det var så heller ikke bare hvemsomhelst, men ham, der i forvejen havde halvpart, så vi havde jo allerede set hinanden an - alle 3 om jeg så må sige :linski:

Umiddelbart lyder det som en god ide at holde hestene i gang, men det kommer naturligvis an på, hvem du i sidste ende finder. Det lader dog til, at du er meget afklaret om det :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

udlån af hest ? erfaringer

Post by Buusser »

Iflg. min erfaring, så bør man kun låne ud til folk man kender 100% og alternativt så skal man komme forbi engang imellem og checke op på forhold og kemi m.m. Jeg kender mange historier med træls udgang af udlån. Jeg ved sgi ikke om det er fordi folk ikke selv ejer dyret at de kan blive sløsede med pasning og den slags, men undrer mig over det.

At din hingst har det godt og at det fungerer, tyder jo på at du har øje for at finde egnede lånere. Er det tilfældet så mener jeg bestemt at konkurrenceheste skal holdes i form og bruges. Det har de bedst af såvel mentalt som træningsmæssigt, men derfor kan du jo godt være kræsen med hvem du låner ud til.
pegasussie
Posts: 237
Joined: Tue 5. Aug 2008 07:40

udlån af hest ? erfaringer

Post by pegasussie »

Hvis der er nogen af jer strigler som kender nogen som kunne tænkes at låne må I meget gerne henvise til mig - ponyen er 146, trailer og stævnevant og billedskøn . Palomino med 4 høje hvide sokker og blis - Søn af Lace - som mange kender af navn

Den anden er også palomino og redet 1 måned i sommers og igen hos berider nu - ca 159 cm Begge har super godt temperament og ingen unoder . Kapasitet til M dressur siger berideren - for det har jeg ingen forstand på.

problemet med ponyen synes jeg er, at hvis det er en låner som har ambitioner om at nå toppen og kun har 1 år tilbage af deres ponytid , så tror jeg at de presser for meget og den kan miste lysten - dette er den neg. erfaring jeg synes jeg har ved udlån. Havde lånt hingsten ud til en pige på 15 som havde mål et ride DM inden hun sluttede - det var ikke sundt - nu er han hos en på 12 år og de har ikke travlt - så jeg tror han nok skal ride DM inden hun er færdig med sine ponyår.

Jeg er glad for jeres kommentarer , da jeg ihvertfald ved at jeg har været for naiv og godtroende før og vil så nødig lave den fejl igen
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

udlån af hest ? erfaringer

Post by Frieser9460 »

Jeg har aldrig selv prøvet at udlåne en hest, men har faktisk p.t. en "lånehest" i min stald, og det går rigtig godt... synes jeg da i hvert fald selv. :ehj:

Xena, "vores" 1-årige Frieserhoppe-plag lånte jeg i efteråret som selskabshest til min Altruida, for jeg synes, det er synd, hvis hun skal gå alene, og jeg kan jo ikke rigtigt sætte hende sammen med hingstene... selvom de er små, for det er de nemlig ikke selv klar over. :lol:

Derfor var jeg rigtig, rigtig glad for, at Xenas ejer ville betro mig at låne hende... og jeg har da også haft en rigtig god oplevelse af lånet indtil videre. Jeg har løbende været i kontakt med Xenas ejer via SMS og e-mail, sendt billeder til hende osv., og på søndag kommer hun op for at besøge os, så hun kan se, hvordan Xena bor. :heidio: I øvrigt bliver Xena behandlet nøjagtigt, som om hun var min egen hest; jeg nusser hende og pusler om hende, soignerer hende, træner med hende osv. på nøjagtig samme vilkår, som vores andre heste, hun får udelukkende top kvalitetsfoder osv.

Det, jeg synes, er vigtigt omkring udlån, er dels, at der forelægger en fyldestgørende kontrakt, som tilgodeser både udlåner og låner, samt ikke mindst hesten. Og så er det naturligvis en tillidssag, så en god mavefornemmelse hos begge parter er et must. :heidio:

Personligt har jeg aldrig forstået de mennesker, som låner en hest og så efterfølgende forsømmer den... Først og fremmest synes jeg, det er manglende respekt for et levende (og uskyldigt) væsen, men det er også manglende respekt for den person, som har udvist tilld og udlånt et af sine kæreste ejer. Og så går jeg også ud fra - i min medfødte naivitet - at man har et formål med at låne en hest... man låner vel ikke en hest for at forsømme den? :ehj:

Personligt ville jeg skamme mig langt ned i et rottehul, hvis jeg ikke kunne levere en lånehest tilbage i samme stand (eller måske oven i købet endnu bedre) end da jeg lånte den. :ehj:

Men jeg ved godt, at rigtig mange mennesker desværre har dårlige erfaringer med udlån, og jeg skal da også ærligt indrømme, at jeg lige nøjagtigt er så dobbeltmoralsk, at selv om jeg gerne selv vil kunne låne en hest, så kunne jeg ALDRIG drømme om at udlåne mine egne heste. Blot tanken om, at jeg kan blive nødt til at "udstationere" Altruida hos en dyrlæge en tid, når hun skal insemineres til næste år, giver mig ondt i maven, og jeg tør ikke engang anskaffe en part, selv om dette ville kunne hjælpe mig med tilridningen af Altruida, fordi jeg frygter, at jeg ikke vil kunne finde en person, der lever op til mine krav, og fordi jeg vil have det skidt med at skulle "dele" min hest. :roed:

Dog har konkurrenceheste jo godt af at blive holdt i gang, så jeg synes da, at hvis du kan finde en person, du stoler nok på til at turde låne din hest til vedkommende, så ville det være en fin løsning, mens du venter på, at hypperne bliver solgt. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

udlån af hest ? erfaringer

Post by MetteboDeluxe »

Jeg har selv lånt heste nogle gange i kortere og længere perioder. De blev behandlet som mine egne og det gik rigtig godt. Jeg betalte alt.

Jeg har desværre kun dårligt at fortælle om de gange jeg selv har lånt hest ud.. Den første "glemte" ham på en rideskole, der blev meget overraskede da jeg kom på besøg.. Den anden stressede ham totalt og havde et vildt temperament.. Første gang jeg kom med sadlen efter jeg havde fået ham hjem stod samtlige blodårer frem på halsen øjeblikkeligt.. Skræmmende.

Historierne er meget længere desværre..

Det vigtigste er at lytte til sig selv.. og hvis du føler der er noget der ikke stemmer, så er det ikke fordi du bare "savner hesten"...
* Kendt for :mettebo: *

* G
Desiree
Posts: 3
Joined: Sat 6. Dec 2008 10:34

udlån af hest ? erfaringer

Post by Desiree »

Jeg har haft lånt to hest i løbet af de sidste 2 1/2 år. De ene var en pony jeg lånte fra helt nytilredet og red hende op til PRI, PRT og PRM og ejeren var super glad for at jeg havde hende. Den anden var en varmblods vallak som jeg red fra L og op til M-øvelser. Jeg passede og plejede de heste som var de mine egne og der var aldrig problemer med hverken hest eller ejer:-) så det er ikke så farligt at udlåne som man skulle tro. Jeg stod for alle udgifter og havde sidste ord hvad alle beslutninger angik. Så jeg har kun positive erfaringer fra mig selv og de af mine venner der også har haft "låneheste".
Charlie
Posts: 108
Joined: Tue 18. Nov 2008 11:20

udlån af hest ? erfaringer

Post by Charlie »

[quote:ee67702ca7="smukke-ped"]Jeg ville ikke låne en hest ud.....men jeg ville gerne låne en hest ud til mig selv, hvis jeg var en anden.

Udelukkende pga de oplevelser jeg læser at andre har....så skal jeg ikke nyde noget.

Der er meget få mennesker jeg ville overlade min hest til.

Nu har jeg heller ikke så mange heste at jeg ikke kan overkomme dem....en enkelt hest..[/quote:ee67702ca7]

Du har den helt rigtige kærlige indstilling, uden dobbeltmoral.
Sådan kan jeg personligt lide det!
M.v.h.
Charlie
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

udlån af hest ? erfaringer

Post by gukuvi »

Jeg har lånte en hest ud to gange, første og sidste.

Jeg blev hjemmet anbefalet f en anden opdrætter og kvinden var og besøge min datter, mens jeg lå på hospitalet. Hoppen blev lånt ud til at lave et føl på, men da føllet var født var det ligemeget med hoppen. Hun blev vanrøgtet, så jeg aldrig har set noget lignende undtagen på billeder fra u-lande.

Hun var så mager at man kunne bruge hende til et studie i skelettet.

http://www.gu-ku-vi.dk/GKV%20Ballet.htm

Dette var takken for at låne en hoppe kvit og frit og lave et lækkert føl på, som sidenhen blev sat til salg for 35.000,-

Wendy jeg tror godt du ved, hvem vi taler om, din hingst blev far til føllet.

VH Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

udlån af hest ? erfaringer

Post by stratego »

Min blandingshoppe et pt. udlånt som tante til et hingsteføl og de passer hende rigtigt godt. Jeg kunne godt ønske de havde redet hende så hun var holdt lidt i form, men min hoppe har fået sit ønske om et føl opfyldt og det er det vigtigste for mig.

Samme hoppe har været udlånt før og blev passet optimalt, men ikke redet optimalt.

Kunne sagtens finde på at låne ud igen og overvejer det faktisk med min DH-hoppe da jeg ikke er til det der følpjat.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply