Ét ridebillede

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Ét ridebillede

Post by Tukær »

Jeg vælger ikke at bruge det som undskyldning, fordi jeg synes det ville være lamt, men hesten har faktisk så skæve forben at jeg tit har overvejet OM det kan påvirke indtrykket af takten på billederne. Men før jeg ser det bevist, så vælger jeg at tro at det ikke kan. Men faktum er at han er nødt til at smide forbenene lidt udaf i en halvcirkel når han sætter af, fordi han er så indfodet. Det ligner piskeris når man ser ham forfra


Spændene, det har jeg aldrig lige tænkt på :ehh: Bambi slider også sine forhove skæve, især den venstre, og den fransker hun også på, især i trav, hvis jeg vil ride hende frem af, (ikke så meget i joggen), og når hun har jernsko eller tunge boots på (og der smeder hun så også).

Jeg har kikket meget på ridebilleder af Bambi og jeg, for at få et indtryg af hvordan "vi" er i takten, men nør jeg syntes det er svært. Man tør jo snart ikke vise billeder mere :linski:
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Ét ridebillede

Post by Ms Strangefield »

Lone Beck wrote:Det er en dejligt afslappet ekvipage at se på, og hvis udgangspunktet var en hest, der spændt som en fjeder gik med næsen langt bag biddet, er det her jo skønt, og helt sikkert vejen til noget bedre :mikkel:

Jeg var ikke i tvivl om at du red letridning, da jeg så billedet, så jeg synes du sidder fint og i god balance. Dog er jeg enig med de andre i at dine arme - eller i hvert fald dine håndled - ser anspændte ud, også selv om du ikke har for hårdt fat i hesten. Mener du selv, at dine håndled er afslappede? Jeg har svært ved lige at sætte fingeren på, hvorfor jeg synes de ser anspændte ud - det er bare en fornemmelse. Men det er da tydeligt at hesten ikke føler sig generet i munden :katiekat:


De HAR været meget spændte. Faktisk helt krøllede selvom jeg red med helt lange, løse tøjler. :oeje: Jeg tjekker næste gang vi rider på banen om de stadig er lidt spændte. Der kan jo være noget om snakken når så mange bemærker det. :linski:

Ja, hvis ikke den rendte med næsen helt i sky, og nakken faretruende tæt på mine fortænder, så krøllede han ind og satte tempo på. Den har været smask på forparten.

Men tak for roserne. De luner ALTID. :atengstedt:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Ét ridebillede

Post by Ms Strangefield »

Tukær wrote:
Jeg vælger ikke at bruge det som undskyldning, fordi jeg synes det ville være lamt, men hesten har faktisk så skæve forben at jeg tit har overvejet OM det kan påvirke indtrykket af takten på billederne. Men før jeg ser det bevist, så vælger jeg at tro at det ikke kan. Men faktum er at han er nødt til at smide forbenene lidt udaf i en halvcirkel når han sætter af, fordi han er så indfodet. Det ligner piskeris når man ser ham forfra


Spændene, det har jeg aldrig lige tænkt på :ehh: Bambi slider også sine forhove skæve, især den venstre, og den fransker hun også på, især i trav, hvis jeg vil ride hende frem af, (ikke så meget i joggen), og når hun har jernsko eller tunge boots på (og der smeder hun så også).

Jeg har kikket meget på ridebilleder af Bambi og jeg, for at få et indtryg af hvordan "vi" er i takten, men nør jeg syntes det er svært. Man tør jo snart ikke vise billeder mere :linski:


Jeg VED som sagt ikke om det har en betydning. Men det kan jo være, at det at de fransker har betydning for hvordan det ser ud, forben vs bagben, når vi snakker takt.

Og kom nu bare med de billeder. :linski: Der er jo ingen herinde der ikke kan levere kritikken på en pæn måde. :-)
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Ét ridebillede

Post by Lone Beck »

Ja, hvis ikke den rendte med næsen helt i sky, og nakken faretruende tæt på mine fortænder, så krøllede han ind og satte tempo på. Den har været smask på forparten.


I så fald fortjener du ros i spandevis :mikkel:

Den dér mikroskopiske taktfejl, skal du da ikke spilde krudt på at tænke over.
Efter vores lange tråd tidligere om taktfejl og alle de dressurvideoer jeg studerede, er jeg ikke i tvivl om at den smule taktforskydning vi ser på dette billede, ikke vil kunne mærkes/høres af selv verdens mest følsomme rytter.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Re: Ét ridebillede

Post by aribeth »

hvorfor mener I at hesten vil dykke bag lod hvis der tages for meget fat? er det den her hest der ville gøre sådan eller er det noget i konsekvent mener der ville ske med heste hvis man tog for hårdt fat?

Jeg har set rigtig mange heste blive hevet i munden UDEN de går bag lod af den grund... men det er måske bare in opfattelse af "for meget fat" der er forkert?


Katrine
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Ét ridebillede

Post by Ms Strangefield »

Lone Beck wrote:I så fald fortjener du ros i spandevis :mikkel:

Den dér mikroskopiske taktfejl, skal du da ikke spilde krudt på at tænke over.
Efter vores lange tråd tidligere om taktfejl og alle de dressurvideoer jeg studerede, er jeg ikke i tvivl om at den smule taktforskydning vi ser på dette billede, ikke vil kunne mærkes/høres af selv verdens mest følsomme rytter.


Tak. Jo, han var lidt sølle da jeg fik ham. Meget sølle faktisk. Derfor har det heller ikke været en quick-fix, men et forløb der nu har taget 2 år.

aribeth wrote:hvorfor mener I at hesten vil dykke bag lod hvis der tages for meget fat? er det den her hest der ville gøre sådan eller er det noget i konsekvent mener der ville ske med heste hvis man tog for hårdt fat?

Jeg har set rigtig mange heste blive hevet i munden UDEN de går bag lod af den grund... men det er måske bare in opfattelse af "for meget fat" der er forkert?


Katrine


Det er jo det rigtig mange heste gør når der bliver taget fat. For at undvige smerten. Og fordi rigtig mange ryttere så mener at den "går godt" og belønner ved at give efter. Men ikke alle nej. Der er også forskel på at have for hårdt fat, og flå den i hovedet. Det sidste er voldsomt og pludseligt, det første er stabilt og vedvarende.

Men denne her ved jeg med sikkerhed korter halsen og trækker næsen ind, hvis jeg bare trækker bagud, eller holder fast. Jeg skal ikke kunne svare for hvad ALLE andre heste gør. :linski:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ét ridebillede

Post by 99E »

Ms Strangefield wrote:Men denne her ved jeg med sikkerhed korter halsen og trækker næsen ind, hvis jeg bare trækker bagud, eller holder fast. Jeg skal ikke kunne svare for hvad ALLE andre heste gør. :linski:

Mjah, det kommer vel også an på hvilket bid, man hiver i hesten med?
...fordi det betyder noget for "hvor ondt det gør".
Og HVOR det gør ondt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Re: Ét ridebillede

Post by Sasser »

Katrine:

En hest er indbygget sådan, at den vil gøre alt for at undgå pres. Dvs. når man lægger et pres i hestens mund via biddet, så vil den gøre noget, for at slippe af med det pres der er lagt. Den adfærd som gjorde, at den slap af med presset, er den adfærd den vil gentage igen næste gang, fordi den havde succes med den givne adfærd første gang. Pres = motivation, eftergift = belønning

Hvis den har oplevet, at det ikke hjælper den at stoppe, sætte farten ned eller tage hovedet op fx., men derimod tage næsen ind bag lod (og det behøver ikke være særlig meget), så er det det den vælger næste gang den får den mængde pres i munden, som udløste eftergiften. Dvs. det behøver ikke være så snart der tages i tøjlen, at den dykker bag lod.

Den dykker simpelthen bag lod, fordi den har lært, at presset forsvinder så snart den tager næsen ind. Det behøver ikke have været rytterens hensigt, men én gang med bare en lille bitte eftergift kan være rigeligt til at udløse adfærden.

Det er forskelligt fra hest til hest, hvornår der er "for meget fat", da smertetærsklen er meget forskellig, men ens for alle er, at de åbner munden for at prøve at slippe af med smerten, og de dykker ind bag lod, hvis de bare én gang har oplevet, at de fik noget ud af det.

Håber det var forståeligt :-)
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Ét ridebillede

Post by CXEC »

Jeg synes det er en fin fin hest! Alt det der takt og ikke takt kan jeg ikke se. :anonym:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
aribeth

Re: Ét ridebillede

Post by aribeth »

Sasser...


Ja da selvfølgelig giver det mening... jeg er trods alt ikke HELT imbecil :linski: ... men du får det til at lyde som om at hvis der bliver taget for hårdt fat, så tager hesten hovedet bag lod hver gang. men deri er jeg ikke enig...
Jeg ser MASSER af heste hvor rytterne har flere kilo i hænderne, som ikke går bag lod... tænk sig, jeg red engang selv på en hest som gik foran lod og jeg hev og sled i strikkerne alligevel... det er muligt at du så mener at så er det fordi det nok ikke har gjort nok ondt på hesten så til at den unddrager sig, men efter min mening har jeg stadig haft for hårdt fat.


Men jeg er HELT enig med dig i at rigtig mange heste putter sig fordi der er de i helle for rytteren... dog er jeg bare ikke enig i at hesten KUN tager hovedet bag lod hvis der bliver taget for hårdt fat!

Men det er nok fordi vi har forskellige meninger om hvor meget man skal have fat i tøjlen overhovedet.


Katrine
Post Reply