Ét ridebillede

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Ét ridebillede

Post by Stimata Doamna »

Jeg synes, at I ser rigtig fine ud - og på trods af dit ansigtsudtryk, ser I ud til at kunne lide at arbejde sammen. Jeg nægter at tro på, at der KAN vises et 100% perfekt billede af nogen ekvipage. Der vil altid være et eller andet, der lige kunne gøres lidt bedre.

Dine arme ser lidt anspændte ud. Vi har en pige hos os, der kommer til at sidde og spænde lidt i arme og skuldre - af bare anstrengelse for ikke at genere hesten i munden, hvilket hun meget sjældent gør. Men anspændt ser det ud.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
PiaK

Re: Ét ridebillede

Post by PiaK »

Lækkert billede! Bruce er jo et lækkert eksempel på en velafbalanceret krikke efterhånden! Godt arbejde Lene.

Ps. Lene ligner altid en bibliotekar, der tager imod for sent afleverede bøger når hun rider :hhansen:
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Ét ridebillede

Post by BeritH »

Sasser wrote:Katrine:

En hest er indbygget sådan, at den vil gøre alt for at undgå pres. Dvs. når man lægger et pres i hestens mund via biddet, så vil den gøre noget, for at slippe af med det pres der er lagt. Den adfærd som gjorde, at den slap af med presset, er den adfærd den vil gentage igen næste gang, fordi den havde succes med den givne adfærd første gang. Pres = motivation, eftergift = belønning

Hvis den har oplevet, at det ikke hjælper den at stoppe, sætte farten ned eller tage hovedet op fx., men derimod tage næsen ind bag lod (og det behøver ikke være særlig meget), så er det det den vælger næste gang den får den mængde pres i munden, som udløste eftergiften. Dvs. det behøver ikke være så snart der tages i tøjlen, at den dykker bag lod.

Den dykker simpelthen bag lod, fordi den har lært, at presset forsvinder så snart den tager næsen ind. Det behøver ikke have været rytterens hensigt, men én gang med bare en lille bitte eftergift kan være rigeligt til at udløse adfærden.

Det er forskelligt fra hest til hest, hvornår der er "for meget fat", da smertetærsklen er meget forskellig, men ens for alle er, at de åbner munden for at prøve at slippe af med smerten, og de dykker ind bag lod, hvis de bare én gang har oplevet, at de fik noget ud af det.

Håber det var forståeligt :-)


Ikke enig. det er der muligvis mange heste der gør, men jeg har kendt minimum en af slagsen der ikke gjorde det.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Ét ridebillede

Post by BeritH »

Lene, du spørger, hvad det er der giver associationen om spændte hænder/arme.

Jeg fandt det også spændt, og derfor kiggede jeg lidt mere på billedet for at finde ud af hvad det var, der fik mig på den tanke.

Din ryg virker stiv i stedet for rank, hvilket kan have noget at gøre med at du, som andre også har nævnt, læner dig lidt forover. Jeg ved ikke om det er anderledes med en springsadel, men med en dressursadel er det ikke nødvendigt at læne sig forover for at ride letridning. Man løfter navlen mod loftet, således at man skyder bækkenet frem, når man rejser sig i sadlen, istedet for at man skyder hele kroppen ud af sadlen ved hjælp af knæene (Håber det giver mening, det er lidt svært at forklare). Men jeg ved faktisk ikke om det er muligt med de langt kortere bøjler man har i en springsadel.

Du har ikke en afslappet bøjning i albuen, hvorfor dine hænder kommer lidt for langt ned i forhold til hestens hovedholdning, og dine hænder ligger ned i stedet for at være på højkant.

Det var i detaljer, hvad der fik mig til at tænke stive arme :-)

Når det så er sagt, så synes jeg at den taktfejl der hentydes til, er så ubetydelig at den ikke er værd at nævne. Specielt fordi hesten nok er afslappet, men ikke er helt og aldeles løsgjort. Den har godt nok hovedet foran lod og nakken højest, men er i min verden ikke afspændt i ganascherne. Dette er absolut ikke ment som negativ kritik. Og hvis du har haft en "giraf" så er du jo nået rigtigt langt. Godt gået :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Re: Ét ridebillede

Post by Sasser »

Årh Katrine altså :hhansen: Det var jo ikke fordi jeg troede du var imbecil, det var mere fordi jeg selv synes det skrevne gav en masse mening, også efter gennemlæsning, men det er jo ikke sikkert det var særlig meget andet end volapyk og islandske runer for dig :linski:

Jeg har muligvis lavet lidt misk mask i det skrevne, så det alligevel ikke var helt forståeligt, my bad, men det jeg mener er, at de heste som dykker næsen bag lod, det er dem som har oplevet, at der bliver givet efter i en eller anden grad, så snart de dykker næsen ind, så derfor er det det de vælger at gøre næste gang der tages fat.

BeritH hvad er det du ikke er enig i?
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Ét ridebillede

Post by MinnaN »

Jeg kan nu også bedst li at ride uden næsebånd. Det gir mig mest overblik om jeg rider Prinsen bedre. Han er ikke typen der åbner munden med det samme, men han gør det eller rækker tunge.
Pt er vi helt tilbage til sæde, vægt og schenkler, ingen tøjler. Ved ikke hvad det hedder, men det virker.

Jeg synes billedet er godt. Du virker lidt anspændt i skuldre og hænder, men jeg spænder også i skuldrene fordi jeg ikke vil tage fat i Prinsens mund. Ikke for meget ihvertfald. Nitpicking omkring hvad og hvorfor og hvordan, vil jeg ikke. Jeg er ikke god nok til den slags. Hesten ser afslappet ud og det er det vigtigste i min bog.
Og hvad så hvis du ser sur ud? Det gør jeg også.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Ét ridebillede

Post by Godzilla »

Jeg er faktisk glad for at jeg er holdt op med at ride. Jeg KAN overhovedet ikke ride kan jeg fornemme.

Alle de der detaljer i kan finde frem på et billede, der for mig er et billede af hest og rytter der ser rigtig gode ud sammen. Stive arme og ryg, taktfejl osv. kan jeg ikke fatte en dyt af. Det foresvæver mig at jeg ville spolere enhver hest jeg satte mig op på, hvis jeg gjorde det.

Jeg pønsede ellers på at få overvundet min rideforbi på en eller anden fredelig krikke, men jeg må hellere holde benene på jorden. Jeg ville ikke ane hvor jeg skulle gøre af hænder, hoved, vægt, overkrop, ben osv. og af ren skræk for at ødelægge hesten ville jeg blive endnu mere stiv over det hele end angsten allerede gør mig.

Jeg føler mig totalt uvidende om ridning efterhånden. :ehh:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Ét ridebillede

Post by Frieser9460 »

Hm... alt det der med taktfejl osv. er jeg heller ikke rutineret nok til at kunne få øje på, på et fotografi. :ehj:

Jeg er enig så langt, at jeg også synes, armene virker en smule spændte, men her kan billeder nemt snyde, ved jeg af erfaring... og alt i alt synes jeg sådan set bare, det er en ganske fin ekvipage. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: Ét ridebillede

Post by lisbethdue »

Jeg synes ikke rigtig at kunne se noget anspændthed hos rytteren - ej heller hos hesten... :mikkel:

Det eneste der falder mig i øjnene er, at du læner dig frem - måske det er svært at sidde i lige linje i springsadel ??(som iøvrigt er dødflot, og ser rigtig sofa-lækker ud :-) )

Og så er I begyndt at ride med kontakt på tøjlen??! Nice :lol:
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Ét ridebillede

Post by Lena »

Godzilla wrote:Jeg er faktisk glad for at jeg er holdt op med at ride. Jeg KAN overhovedet ikke ride kan jeg fornemme.

Alle de der detaljer i kan finde frem på et billede, der for mig er et billede af hest og rytter der ser rigtig gode ud sammen. Stive arme og ryg, taktfejl osv. kan jeg ikke fatte en dyt af. Det foresvæver mig at jeg ville spolere enhver hest jeg satte mig op på, hvis jeg gjorde det.

Jeg pønsede ellers på at få overvundet min rideforbi på en eller anden fredelig krikke, men jeg må hellere holde benene på jorden. Jeg ville ikke ane hvor jeg skulle gøre af hænder, hoved, vægt, overkrop, ben osv. og af ren skræk for at ødelægge hesten ville jeg blive endnu mere stiv over det hele end angsten allerede gør mig.

Jeg føler mig totalt uvidende om ridning efterhånden. :ehh:



Jeg kan heller ikke ride........ Mit succeskriterie er at blive siddende. Jeg rider ikke så meget at jeg kan nå at ødelægge det store bæst jeg har...... eller det er der nok nogen der vil påstå at jeg kan. Men jeg gør det så godt jeg kan og jeg nyder det..........

Jeg ved hvor meget ridning gør for mennesker med særlige behov......... Jeg ser det to gange om ugen, når de borgere jeg arbejder for går til ridning.
Sikke en glæde og stolthed det bringer ham der ellers er så bekymret for alting. Roen falder over hende, der ikke har noget verbalt sprog og kun kan udtrykke sig ved "at køre op" og blive højrøstet.

Det er ren terapi.............. Det er de i øvrigt også for mig......... Og Gunilla, jeg tror at det kan blive det for dig også. Du skal bare starte med en masse støtte. Finde roen og glæden............

Jeg synes det er et dejligt billede............. men jeg er åbenbart heller ikke klogere. Jeg kan bare konstatere at der er mange niveauer i ridningen. Jeg håber bare at ryttere på alle niveauer nyder det lige så meget som jeg........... og de søde borgere jeg kører til ridning to gange om ugen. Så er meget nået.
Post Reply