Hvilket sted skal man vælge?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Hvilket sted skal man vælge?

Post by Stimata Doamna »

HHansen wrote:Af dit første indlæg kunne man ikke se at du selv skulle købe foder og hælde det op ved sted 1 - og hvis ikke det havde været tilfældet ville jeg klart sige at du skulle vælge det.

Der er selvudmugning begge steder - men på det lille sted SKAL det være hver dag?

Jeg ville nok stadig vælge 1'eren - udfra at det er så hurtigt at smutte over og fodre hver dag - så hvis baby har brugt alle dine kræfter en dag, så er det altså "kun" et kvarter du skal bruge på hesten, så får den sin mad - og man behøver jo ikke muge dagligt.
Ved den anden tager det længere tid liiiiige at køre over og hælde foder op og muge.


Jeg ville også vælge sted nr. 1 - af de grunde, som Helle lige har remset op. Og så er det tit lidt lettere at liste ens bedre halvdel til lige at ordne hesten en enkelt gang, hvis der ikke er for langt at køre efter det. Det har i hvert fald været en succes her :linski:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Hvilket sted skal man vælge?

Post by KatieKat »

Anja wrote:Dorthe har hjulpet dig, hun har jo erfaring på det område :viben:

A hva for noget? Jeg har da aldrig taget billeder af nogen tomme dåser og lagt dem ud nogen som helst steder...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Hvilket sted skal man vælge?

Post by Anja »

Dorthe det var ikke dåsen men at lyve på skrift og lave overbevisende gags und so.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Hvilket sted skal man vælge?

Post by KatieKat »

Det kender jeg overhovedet slet ikke noget til. :hhansen:
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hvilket sted skal man vælge?

Post by Lena »

Har du mulighed for at købe dig til noget hjælp nogen af stederne?

Jeg ville vælge nr. to......... 3,2 km er jo ikke ret langt.

Oki, der skal muges hver dag på grund af spånerne, men måske kan du lave en mugeaftale med en anden i stalden? Og foder kan med god vilje laves til flere dage af gangen.
Du trives bedst på små steder, der fodres 100% efter dit hoved og ikke mindst skal du ikke sørge for ekstra wrap/hø.
Du har 1 km til ridehus........... Skridt turen dertil vil jo bare være opvarmning og ikke spild af tid. Så er der selvfølgelig "dårligt vejr", men det er kun 1 km.

Held og lykke med valget og flytningen.
hemlignemlig
Posts: 13
Joined: Thu 4. Jun 2009 10:01

Re: Hvilket sted skal man vælge?

Post by hemlignemlig »

Jeg har også været meget til sted nummer 1.
Men, så kom det frem at de kun kommer på fold ca 4 timer om vinteren. (ud kl 12 ind ca 16). Også er der ikke altid vand på folden om vinteren også.

Selvom min hest plejer at nyde at være i boks, så vil jeg stadig gerne have han får lidt mere frisk luft og bevægelse.

Dertil er jeg heller ikke helt glad ved tanken om at skulle lukke 30 heste ind alene en gang i ugen. -Når det ikke lige er nogen man kender. Men det er vel en tilvænnigssag.

Mht at købe ydelser nogen af stederne, er det som udgangspunkt ikke muligt. Dog har jeg hørt et rygte om en pony pige sted 1, som indimellem tilbyder at hjælpe for en mindre pris.

Jeg har ikke redet i ridehus i snart 4 år, så det rører mig ikke synderligt at skulle ride efter et.
Omvendt har jeg så haft dejlig skov helt op til stalden, som har kunnet bruges når vind og vejr har stået i et. -Det har jeg hverken det ene eller andet sted nu.
Sommerlund
Posts: 101
Joined: Wed 5. Mar 2008 18:46

Re: Hvilket sted skal man vælge?

Post by Sommerlund »

Tja nu har jeg jo en anelse om hvem du kunne være- påtrods af hemmelighedskræmmeriet :linski:

Og hvis jeg gætter rigtigt, så vil du aldrig på sted nr 1 stå og skulle lukke 30 heste ind alene, ej heller vil du kunne undgå at arrangere daglig pasning hvis du selv er forhindret.

Sted nr 1 er et skønt sted, men som er baseret på at det som udgangspunkt er ret så meget selvpas.
Din hest bliver fodret 3 x dagligt med det foder du blander( der er havre og 5 kg wrap med i staldleje), wrap derudover køber man selv af staldejer og portionsanretter fra dag til dag.
Der er turnus mht ind og udlukning, dvs alle pensionære har en vagt om ugen pr hest- derudover forventes det at man alle hjælper i samlet flok for at få turnusplanen til at gå op i en højere enhed.

I vinterperioden kan der kun GARANTERES at hestene er ude mellem 12-16, fordi det jo er dig selv og andre pensionære der står for udlukningen- at hestene så plejer at gå ude mellem 8-16 er så en anden sag.

Da vi er så privilligerede at ha vandkopper på foldene om sommeren er det jo desværre en nødvendighed at slukke for vandet når frosten sætter ind- det har vi løst på en sådan måde at man på sin turnusdag, simpelthen står for at fylde vand på foldene.
Krikkerne har de sidste par vintre haft frøgræs ad lib at muntre sig med på foldene..

Ideologien bag sted nr 1 er at man for en rimelig pris har ret mange faciliteter, men at man samtidigt skal være instillet på selv at arbejde for det :linski:

Vi har en supersød ponypige som er til at bestikke til en hjælpende hånd ind i mellem, men da vi alle sætter meget stor pris på hendes tjenester er hun jo nok en smule overbetalt- men så er hun til gengæld også super stabil og pålidelig :elsk:

Mht til turridningen er vi desværre ikke særligt heldige med skov osv, men i stedet har det lokale ridelaug sørget for at man mod en ganske ydmyg pris har mulighed for at benytte deres ret fede stisystem- skriv pb hvis du vil ha et link :linski:

Alt i alt er sted nr 1 et sted der kræver at man besøger sin hest hver dag eller sørger for at der er andre der giver halm, blander fodder og portionsanretter wrap, men vi har det FANME hyggeligt :druk: :mikkel:
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hvilket sted skal man vælge?

Post by BeritH »

Jeg ville ikke rigtig være i tvivl - sted nr. 2 (hvis foldene er OK - det kan jeg være lidt i tvivl om ud fra det du beskriver).

For det første vil jeg ikke have, at alle pensionærer skal håndtere min hest (turnusordning) og for det andet, så skal jeg selv ud og købe andet foder og mere wrap hvis det er sted 1. For det tredje er 4 timers daglig foldtid SLET ikke godt nok, heller ikke om vinteren.

3,2 kilometer er ikke langt, det ville jeg trods barn ikke anse som et problem.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Sommerlund
Posts: 101
Joined: Wed 5. Mar 2008 18:46

Re: Hvilket sted skal man vælge?

Post by Sommerlund »

Hvis jeg gætter rigtigt , så er det indkøb af wrap altså til at overskue..

Groft sagt drejer det sig faktisk bare om at bestemme hvor mange kg wrap din hest skal have pr dag, portionsanrette det i en Ikeapose/ evt flere og så afregne med staldejer oveni bokslejen..

Ja du skal selv købe dit fodder- og portionsanrette, men på den måde er du jo også helt sikker på at hesten får lige præcist det fodder du har det bedst med.

Man er som pensionær hjerteligt velkommen til at lukke sin hest på fold i flere timer- men man skal selv stå for det..

Alt kan faktisk lade sig gøre, men det kræver at man gør noget for det selv..

Vi er normalt meget hjælpsomme i stalden indbyrdes, men det kan godt være at det lige kommer til at knibe nu når det ikke bare er ved alm sygdom og overarbejde...
hemlignemlig
Posts: 13
Joined: Thu 4. Jun 2009 10:01

Re: Hvilket sted skal man vælge?

Post by hemlignemlig »

Sommerlund.
Tror ikke det er samme sted vi snakker om.
Her er der ikke mulighed for at købe ekstra wrap af udlejer. Og der er heller ikke vandkopper på foldene, men badekar.
Post Reply