Hvor tit har I smed

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
CharlotteL

Hvor tit har I smed

Post by CharlotteL »

Eller Jeres hest er det jo nærmere :hhansen:
Jeg har jo en plag, Ferdinan, på små 2½ år, som ikk laver meget andet her i tilværelsen end at æde og lege med de andre på folden. Et rigtig hesteliv for en plag efter min mening.
Jeg klapper ham, klør ham bag øret og løber ham over med en strigle engang imellem.
Han har gået på døgnfold fra, var det ikk midt i april?, til her sidst i september.
Nu er han på fold omkring 10 timer.
Han havde smed d 8.1 og nu igen her d 20.10 :-o Jeg er simpelthen så forundret over at han ikk har trængt før. Jeg har troeligt fremvist ham for smeden hver måned når han har været i stalden, og har hver gang fået beskeden at han ikk trængte. Selv synes jeg heller ikk hovene har set specielt lange ud men har hver gang tænkt, ej nu må han da trænge.
jeg er da glad for at kunne spare de penge, jo jo, men har bare altid haft heste som havde smed hver 8 uge ca.
Jeg er simpelthen imponeret over at han selv formår at slide dem så pænt, og han trisser glad og tilfreds rundt og leger.
Egentlig skal jeg vel ikk brokke mig?
Knus Charlotte
Nu husejer
vicky02

Re: Hvor tit har I smed

Post by vicky02 »

Jeg havde normalt hver 4. til 6. uge det gamle sted vi stod.
Nuværende smed, vil kun komme hver 8. uge, så det må jeg leve med vinteren over. -Men såfremt Rumle stadig er til i foråret, så skal han enten ud oftere, eller jeg må finde en anden.
For om sommeren, skal de altså ordnes med 4 til 5 ugers mellemrum. De vokser som ukrudt.
MinnaN

Post by MinnaN »

Jeg har smed hver 6 uge. Om sommeren hver 4. Jep, jeg er så heldig at jeg er begyndt at få mdbestemmelse over Prinsen. :mikkel: :linski:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
aribeth

Post by aribeth »

hver fjerde uge bliver mine beskåret... alle sammen...

Jeg havde også engang en smed som ofte sagde at den trænger ikke den der og så gik der LAAAANG tid... for lang tid har jeg så fundet ud af efterfølgende... faktisk kan jeg blive ganske overrasket hvor emget der skal af hver 4. uge!!
Ingen af mine har sko på...

Katrine
CharlotteL

Post by CharlotteL »

Ja katrine det er nok osse det jeg lidt tænker på, nej det er det.
For jeg har ikk selv en fis forstand på hvilke skader der kan opstå, og jeg tænker lidt på at han jo er en plag der vokser og jeg vil jo meget nødigt have at der er noget der bliver skævt eller andet.
Giver det mening?
Knus Charlotte
Nu husejer
FruTusse

Post by FruTusse »

Tusse får smed hver 5. uge om sommeren og hver 6. uge om vinteren.

Da jeg brugte Keppie var det hver 4. uge og det ved jeg at hun anbefaler til barfodsheste.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Tristan

Post by Tristan »

Her i vinterperioden går der 8 uger mellem smeden kommer.
I sommer perioden går der 6 uger imellem.
Min plag har smed hver 4. uge for tiden, for lige at rette lidt op på hans hove der begyndte at stå lidt for stejlt, samt en ret sejlivet surstråle.
Jeg er meget glad for min smed, og at han gider køre helt op til mig for mine 3 heste, når han selv bor på Langeland. :-)
Ms Strangefield

Post by Ms Strangefield »

Min har sko på alle fire, og han har hver 7. uge. Der aftales tid fra gang til gang, så jeg ikke kommer ud i ventetide osv.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
annetteB

Post by annetteB »

hver fjerde uge bliver mine beskåret... alle sammen...

Jeg havde også engang en smed som ofte sagde at den trænger ikke den der og så gik der LAAAANG tid... for lang tid har jeg så fundet ud af efterfølgende... faktisk kan jeg blive ganske overrasket hvor meget der skal af hver 4. uge!!
Ingen af mine har sko på...

Ditto her....men jeg har jo osse samme smede som Katrine.
:linski:

Et par smede, der i parantes bemærket har fået Coopers "kroniske hovkløft" til at forsvinde på få måneder, trods dét at han havde den allerede for 13 år siden da jeg købte den.....og har gjort Traum istand til at gå barfodet rundt på alle overflader, trods dét at han da vi fik ham dårligt kunne krybe ud på folden uden sko eller boots på.
.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
99E

Post by 99E »

Vi beskærer som udgangspunkt vores heste hver 4. uge. En sjælden gang går der 5 uger.
En gang imellem kommer det der "Virkelige Liv" og blander sig, og så går der længere tid.
Det er vel alt i alt et par gange om året, de ender med at gå længere end 5, men maks. 8 uger.

Denne måned er en af dem - Mikkel tog lige hurtigt Sorcha's forhove her for en lille måned siden, men baghovene blev ikke raspet.
Baghovene gik således 8 uger (vores værktøj var blevet efterladt lidt langt væk...) - og det var egentlig meget godt. For mig. For det mindede mig om HVORFOR hun skal beskæres hver 4. uge.

CharlotteL: Hvilke skader der kan opstå?
Hm, ud over hovsenebenssyndrom eller -betændelse, forbenede dragtbruske, flækkede hove, hovkløfter, forfangenhed, sur stråle, ødelæggelse af de indre bløde strukturer i hoven, ledskader, seneskader, ondt i ryg, skuldre, lænd, skævheder, muskelspændinger...
Need I continue? :viben:

Nåhja, og så sådan "generelt dårlig muskelsætning" og den slags kedelighed. Og haltheder. Og "urent gående-hed".

En plag ville jeg OGSÅ løfte fødder på hver 4. uge - med en hovkniv og en rasp ved hånden.
Sjældent oftere.

Et føl med benstillingsfejl, der skulle rettes, ville jeg beskære maks. en gang om ugen - det afhænger af hvor meget de kan røre sig og på hvilket underlag. Masser af motion på hårdt underlag = godt og sundt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply