Filtunderlag

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Filtunderlag

Post by udlandet »

Ane wrote:he he Missophie du har ret det er priviligeret at have haft en pony. Jeg red i en harald nyborg nyborg sadel og havde slet ingen dækner.. dog et 'hundetæppe' fra samme harald som min farmor havde broderet ponyens navn på :elsk:

Pony, nä. 173 i stang, ponyer var dyrere end en hest. Og mine praktiske foräldre köpte en hest man kunne vokse med. Jag det tror jeg, jeg var 9 år. Og det klageret, skal måske ikke klage, min far fandt min gjord i forgårs. Solgte hesten i 1978 :viben:
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Filtunderlag

Post by misssophie »

jeg synes faktisk at flere burde vælge større hest til deres børn, så de ikke behøver at stå og skulle sælge hest, fordi de vokser fra pony, og bare fordi de godt kan lide konkurrencer.

-man ved jo aldrig,- man kunne jo hurtigt gå hen og få brug for sådan en gjord igen... :hhansen:
Misssophie
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Filtunderlag

Post by Ane »

Filtunderlag holder 100

Jeg har fået det nu, pasform passer perfekt til sadel og det har lige den tykke kvalitet jeg søgte. :askepot:

Ane

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Filtunderlag

Post by 99E »

misssophie wrote:jeg synes faktisk at flere burde vælge større hest til deres børn, så de ikke behøver at stå og skulle sælge hest, fordi de vokser fra pony, og bare fordi de godt kan lide konkurrencer.

Jeg synes det er ok at købe et ridedyr man kan "vokse med" - men får man ridedyr tidligt, er det svært at købe et, man kan beholde hele livet, hvis man absolut vil lege med på DRF's højdediskrimination.
Børn skal have en hest/pony, de kan magte og få succes med.
En, de kan styre og "gøre ting med selv".
Det behøver ikke være en lillebitte pony - men det er sjældent et dyr over ponymåll, hvis vi taler børn på 6-7 år.

At købe hest til "større børn" bare fordi de så kan starte hestekonkurrencer med det samme synes jeg ikke er fair - dels er konkurrencen "på et andet plan" når man rider mod voksne, dels fratager man dem en hel del af "ponylivet".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Filtunderlag

Post by misssophie »

det er nu rigtigt nok hvad du siger 99,- jeg ser det nok bare fra min egen situation hvis nu jeg for det første var barn, for det andet havde "råd" til hest, og for det tredie gerne ville konkurrere...

jeg ville nemlig være ulykkelig over skulle vælge mellem ponyen og konkurrencerne,- jeg synes det er lidt synd for de unger der kan lide at konkurrere på deres ponyer, som er tvunget til at tage valget mellem deres gamle trofast pony og at konkurrere...

men nej,- en unge på 5 år til en hest på 176 cm er ikke nødvendigvis smart....

men når 13 årige får pony, så ved man jo godt at den nok skal udskiftes indenfor et par år, og så kunne man måske i stedet overveje en mindre hest i stedet
Misssophie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Filtunderlag

Post by 99E »

misssophie wrote:men når 13 årige får pony, så ved man jo godt at den nok skal udskiftes indenfor et par år, og så kunne man måske i stedet overveje en mindre hest i stedet

Når man er 13 er der, helt ærligt, mange sjove ponyår tilbage - med sjove ponyting og ponyaktiviteter og børnelejre og hvad ved jeg.
Man kommer altså ikke uden om, at det er rigtig meget sværere at ride en hest end en pony.
Og at der alligevel ikke er nogen, der tager en "seriøst" hvis man rider på en lige-over-ponymål-lille-hest ude på stævnebanerne.
Så hvis man er "glad for at konkurrere" er man det vel fordi man er "glad for at (kunne) vinde (i hvert fald en gang imellem).
Så skal man alligevel skifte "ponyhesten" på 150 ud. Og så kunne man have redet lige så længe på sin til hest opklassede etterpony.

Ja, man risikerer at skulle vælge mellem dressurstævnerne og ponyen.
Og det, JEG synes, der er brug for - er en bedre måde at sige "Jatak, så snupper jeg ponyen!" på end den nuværende.

Lige nu kan man vælge at sige "OK, 1 stk ponze til mig!" og så ride skovture, distance eller western.
Eller underlighedsdressur uden stævner, akademisk eller det der remontehalløjsa eller hvad ved jeg.
Alt sammen ting, der "bliver set ned på" på mange af de gennemsnitlige ridesteder, hvor det hele handler om DRF-dressur/spring/stævneræs.

Men hvad ved jeg.
Jeg har stadig min PONY.
Som jeg fik, da jeg var 12 og en splejs.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Filtunderlag

Post by 99E »

Cirka så stor jeg var som 12-årig.
(Det er ikke mig på billederne...)
Image

Jeg er pænt tilfreds med IKKE at have fået smidt en hest i nakken på det tidspunkt.
Jeg gik mere eller mindre direkte fra en Welsh Mountain til hende her.
Det var rigeligt højdeforskel for mig, tak.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Filtunderlag

Post by aribeth »

ungerne skal bare ride western! det er der alligevel meget mere spas ved!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Filtunderlag

Post by Line_Calano »

Konkurrencer og ponyer og hele det ræs. Jeg har været en af dem der valgte mellem min elskede pony og konkurrencerne. Jeg tudede da vi afleverede ham til den nye lille pige der skulle have ham og mange år efter vrinskede han stadig når jeg på roskilde dyrskue gik ned gennem stalden og kaldte på ham. Men jeg valgte stævnerne og præmierne og ikke mindst sammenholdet til stævnerne med mine veninder som jo også allesammen var blevet for gamle og havde fået 'stor' hest.

Dengang jeg skiftede over var der stadig noget der hed småhesteklasser. Det var klasser for heste op til 158 cm og for ponyer med ryttere der var for gamle. Der blev afholdt DM etc for dem i La spring (120 cm). Men der var jo ingen interesse for at ride de klasser. Der var sjældent mere end 4-5 ryttere til start og ofte var der slet ingen. så jeg kan godt forstå de blev taget af programmet igen.

Jeg fik da jeg var 12 en etterpony, mine ben nåede ikke ned over sadelklapperne og den smed mig af i tide og utide (det sidste havde nok ikke noget med størrelsen at gøre omend det ikke er lettere at holde sig på når man sidder oven på bjerget) Jeg har tit siden snakket med min mor om at vi istedet skulle have haft købt mig en toer dengang. den havde passet meget bedre i størrelsen og jeg ville meget tidligere have kunnet magte den på et niveau så jeg rent faktisk kunne vinde præmier. istedet red jeg Lb i 2 år førend jeg fik lange nok ben til at kunne holde mig på når krapylet sprang La.
Ja, den skulle nok have været solgt førend jeg fyldte 16, men man køber jo en ny og den bliver man ligeså glad for.

systemet som det er nu er at man kan ride 3'er til man er 13. og 2'er og 1'er til man er 16. Hvis man har råd til mere end en hest har man rig mulighed for også at være med til konkurrencer mod andre børn på hest hvor de voksne ikke er velkomne. Det kræver dog man er på et vidst niveau da der ikke til almindelige c-stævner ses children/junior/youngrider klasser. Man rider children til man fylder 14, DM går i 120 cm og VM vidst nok samme størrelse også. som children rytter må man ikke ride almindelige internationale stævner, det må man først som junior. junior er man så fra er 14 til man er 18. Der afholdes sjællandsmesterskaber, bundgård byg cup, dm etc for juniorer og youngriders for den sags skyld. sjællandsmesterskab går i 115, dm i 140. for youngriders er der sjællandsmesterskab i 120 og dm i 150. dressuren er et kapitel for sig, de har ikke childrenklasser (endnu) men har istedet indført en ekstra aldersgruppe op til 25 år så ikke man skal ride mod andreas helgstrand før man er 25.

man skal jo ikke glemme at man til c-stævnerne for hest hver eneste uge rider Lb og La mod Linse, Tina, Truelsen, Enemark etc der er det sjovere for børn at konkurrere mod andre børn.

summasumarum synes jeg den største synd forældre i denne rideverden gør mod deres børn er at give dem ponyer/heste de skal vokse med. både uddannelsesmæssigt og størrelsesmæssigt en 10 årig skal IKKE have en 4-års etterpony som de selv skal ride til. en 10 årig skal have en 10 årig pony med lidt stævner i bagagen og gerne størrelse treer og hvis benene er for lange så størrelse toer.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Filtunderlag

Post by Line_Calano »

nårh ja og islænderverdenen. Der ser vi mange stakkels børn som rider mod voksne hver gang. det synes jeg er synd, for de vinder aldrig præmier og hvis der er noget børn synes er sjovt så er det rosetter og plaquetter (det synes mange voksne iøvrigt også). Derfor er der et par klubber jeg ofte anbefaler dem jeg underviser at ride i. Der får man nemlig i ponyklasserne en sløjfe for at ride fejlfrit også selvom man ikke vinder en præmie og skulle man vinde en præmie får man en plaquette også.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
Post Reply