Pandekager

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Altså, aribeth: først bollerne og nu flapjack'erne.
HVORFOR er vores opskrifter på det nærmeste identiske!??!
:D


Nuvel. Mine "almindelige" pandekager er dog ikke magen til dine.
(men dét kan selvfølgelig nå at komme :wink: )

Før i tiden bagte jeg almindelige pandekager efter frk. jensens den gamle med øl - pandekager BLIVER altså lækrere og tyndere med øl i dejen. Men siden vi stort set aldrig drikker øl her i huset - eller overhovedet HAR øl i huset - er jeg med beklagelse gået bort fra dén opskrift.

Det er simpelthen for besværligt at lave pandekager, når man først skal heeelt til Thorsø og købe ind. :lol:

Mine pandekager laves derfor som følger: Rør en dej sammen af æg, mel og mælk. Tilsæt salt, samt sukker og kardemomme hvis det er "søde" pandekager.

Forholdet imellem æg, mel og mælk er som følger: 1 dl mel, 3 dl. mælk og 1 æg. Først pisker man mel og mælk sammen, derefter piskes æggene i.
Bages på en sliplet pande med LIDT smør.

Hader pandekager der smager af margarine eller (værre endnu!)- af olie.
Brrr..Gys!

Hvis man gider, kan man smelte smørret først og så enten hælde det i dejen eller nøjes med at pensle stegepanden med det smeltede smør i ny og næ..
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Post by MinnaN »

Bagte flapjacks og pandekager. Hele 20 af hver. Pigerne grovåd til aftensmad (det er vel søndag?).

Thumbs up for opskrifterne. De er superlækre!!!

(jeg åd 4 af hver, men så spiste jeg heller ikke morgenmad i dag. :D :D
MUMSEGUF!!!
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
aribeth

Post by aribeth »

[quote:053450ddbf]Altså, aribeth: først bollerne og nu flapjack'erne.
HVORFOR er vores opskrifter på det nærmeste identiske!??! [/quote:053450ddbf]

Ha det er da skægt, men det er garanteret fordi vi har samme gode smag :mrgreen: :mrgreen:
[quote:053450ddbf]
Hader pandekager der smager af margarine eller (værre endnu!)- af olie.
Brrr..Gys! [/quote:053450ddbf]

Jeg er SÅ enig så enig =D>

Hilsen
Katrine
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Post by CXEC »

Pandekager er godt, men spørger I mig, skal skal skal de bages på pandekagepande! -Sådan en har man naturligvis, når man er en strigle!!! :P :lol: *hehehe*

Skal prøve at hælde sirup i dejen en dag ved lejlighed.....

C
-Der i øvrigt KEEEEEEEDER sig på arbejde....... (studiejob)
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Naa, HELT ens er vore Flapjacks alligevel ikke, Aribeth...
:wink:

Kom for skade at checke min opskrift - og den lyder som følger:

8 ½ dl hvedemel.
5 tsk bagepulver
2½ tsk groft salt
10 dl kærnemælk
3-4 æg (str. stor) evt. pasteuriseret
5 spsk sukker
1½ tsk vanille, kardemomme eller kanel.

smør til stegning - for Guds og alle spisendes skyld IKKE margarine eller olie!!

Celéste: En pandekagepande??
..joooo - hvis dén pande man steger pandekager på pr. definition bliver til en pandekagepande, så HAR jeg een...ellers ikke!
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

En pandekagepande :shock:

Er det ikke bare en pande med lave sider?

Jeg har nu aldrig haft problemer med at vende pandekagerne på en almindelig pande om det så er teflon eller støbejern :D

Jeg kommer en slat kold kaffe i mine pandekager, det giver dem sprødhed :D

Men allerbedst bliver pandekager hvis man laver dem på et gammeldags brændekomfur :D

I mit forsøg på at finde et gammeldags brændkomfur stødt jeg lige ind i dette lækre køkken, jeg flytter til sønderjylland gør jeg: http://www.hustilsalg.com/koekken.htm jeg har altid ønsket mig et brændekomfur - JEG VIL HAAAAAA'
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Har faktisk søgt efter en pandekagepande, da det i min verden betyder en pande med tynd bund.
Det er faktisk svært at finde. :shock:

Hilsen
Britta,
som bager på tre pander af gangen
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Post by Susmh »

Vil tilslutte mig Anjas spørgsmål, er en pandekagepande ikke bare en pande med lave sider?
Og hvorfor har den lave sider?

Mine flapjacks laves efter samme opskrift som alm pandekager.
Jeg tilsætter dog bagepulver og mere mel så dejen bliver tykkere.

Bliver dog nødt til at prøve jeres autoriserede versioner en dag. :lol:

mvh
Susanne
aribeth

Post by aribeth »

Atengstedt.... nej din opskrift er da bedre kan jeg se, den er jo uden alt det olie i... den må jeg prøve.

EN pandekagepande, det findes i hvert fald til flapjacks en stor regtangulær nonstick pande, så man ikke skal bruge smør (lyder det ikke bare kedeligt, uden smør!!!) og med lave sider

jeg har en lille pandekagepande (hvis altså det er en tyndbundet med lave sider :wink:
Den er rigtig god til crepes, jeg syntes bare ikke den er stor nok derfor bruger jeg oftere min almindelige pande.

Hilsen
Katrine
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Post by CXEC »

Atengstedt, det som er definitionen på en Pandekagepande er at den er specielt konstrueret til pandekagebagning! ;-) Det vil sige at den har lav kant og derved er lettere at håndtere når Pandekagerne skal vendes. Pletter minder om Blinis, men forskellen består i at Blinis er små TYKKE mad pandekager. -Jeg har nævnt at jeg ahr en Pletpande også, ikke? Det er en Svensk specialitet. Så hut jeg visker er Blinis noget man laver i små dybe pander.....

-Der fløj jeg lige ud af tangenten.... Tsk tsk tsk....

C

-Nå -jeg kan åbenbart ikke finde ud af at bladre rundt her inde længere, BEKLAGER allesammen. I er fremkommet med den korrekte definition af pandekagepander! -SUK!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply