Det bliver ikke altid som man tror

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Det bliver ikke altid som man tror

Post by Jillow »

Hvem har ikke en mudder hest for tiden, vel og mærke hvis ens hest får lov til at gå ude. Matti er en mudder -gris-hest. hendes ellers så flotte man den er sort af mudder, og den man er lang skal jeg hilse og sige. Halen er et helt kapitel for sig :brok: og så kommer hendes ben fra kode til knæ.. :mur: :mur: sort sort sort...!!!... I dag var det lige en tand for meget med mudder alle tænkelige steder så jeg valgte at nu skulle krikkedyret spules ren!!... Dem der kender matti ved som godt at det gider hun kun hvis [i:3dfeed30a8]hun[/i:3dfeed30a8] vil :hhansen: :hhansen: Hun er ikke bange for vand eller vandslange det er bare mig hun skal drille.. :mettebo: :hhansen: Så jeg ville blot lige advare i stalden om at nu kunne det ske at Matti og jeg blev lidt såen uenige om et par ting eller 3 men vaskes ben skulle der.. Så ud på vaske pladsen med krikken fat om slangen sætte den på lav gear (den er ret smart den der dims til at spule med) Godt fat i træk tovet og og så trykke på "vand pistolen".... Her gik jeg nærmest i chok :ehh: :ehh: :ehh: :ehh: Hesten stod da helt og aldels bomstille, gloede bare på vandet og derefter op på mig som om det ragede hende en høst blomst, og hun blev der lige til alt mudderet var væk, ikke et fnys ikke så meget som det gider jeg ikke, jeg er gået halløj.. ( plejer hun nemlig til tider)...

Og her havde jeg ellers lige fortalt om hvor besværlig mit krikkedyr kan te sig til tider og så står hun så gu da helt stille... Tror hun gjorde det med vilje bare for at drille mig. Ligemeget hvad så var det da enormt dejligt at hun bare stod der og var såååååååååå dyyyyyyyyygtig det ½ gamle stædige asen.. (hun er nu verdens bedste mule)..

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
Lone

Det bliver ikke altid som man tror

Post by Lone »

Næh, de kan overraske en de kære dyr!

Jeg blev også overrasket idag, da vi skulle tage heste ind i mørket - pludselig trompeterede Artig og sprang ind i mig, mens hun stirrede hen i mørket til venstre - og skubbede vist min egen hånd op i hovedet på mig - så jeg har ondt - snøft!
men jeg blev vist mest forskrækket....
Sjovt nok ville hun derhen, så resten af vejen ind snoede hun sig nærmest om mig, mens hun tårnede sig 3-4 m op i luften og stirrede med kæmpeøjne hen i mørket.
Jeg sagde at det måske var en hund, men det troede hun vist ikke på - og måske vidste hun bedre - måske var det en varulv? En bjørn? En menneskespisende ting - for hun ville jo gerne derhen......og dræbe det vel sagtens.
Kors, hvor er den hest stor, når hun sådan puster sig op....

Men til dit spørgsmål:
jeg har ikke en mudderhest. Vi har kun en smule mudder lige ved indgangen, fordi de har kørt en traktor der - resten af folden er ikke mudret - så de har bare lidt våde fødder, når de kommer ind.

I øvrigt ville jeg så absolut ikke turde spule/vaske/gøre min hest våd på denne tid - Er du ikke bange for forkølelse, hoste, kulde osv osv??
Dækken kan jo ikke hjælpe på vådheden - men du har måske en kæmpehårtørrer?
aribeth

Det bliver ikke altid som man tror

Post by aribeth »

Jeg blev også overrasket over Bærret idag, da naboens datter var her for at ride på Basse, så havde jg Stråbær med i en snor inde på midten og hun kunne stå stille!!!
Hun plejer sgu altid at opføre sig åndssvagt, men næh nej hun kunne stå pænt stille. :-)
Men hun kunne så også lave et kæmpe bukkespring hvor hun spartede højt ud med begge bagben 10 cm ved siden af mig da Basse skulle galoppere :ehj: og så stod hun stille igen....

Mine heste er ikke så mudrede pt, det er jo lang tid siden det har regnet så folden er tør.

Jeg tænkte også på det med at gøre dem våde nu? Min stald er i hvert fald for kold til det... men lad høre om du har en god løsning :-)

Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Det bliver ikke altid som man tror

Post by 99E »

Jeg er ikke bange for at vaske på denne tid af året...
Men jeg ville iføre hesten et ulddækken + sørge for let motion indtil den var varm, skifte ulddækkenet efter en times tid og smide et vindtæt + åndbart på ud på folden så hun kunne tørre natten over.

Sorcha står med vinterpels og kan godt blive ret svedt efter en tur i ridehallen med spring mm.
Jeg lukker hende våd på fold og har endnu ikke haft problemer. Heller ikke sidste år, hvor vi kun havde brug for det vindtætte dækken et par gange.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Det bliver ikke altid som man tror

Post by Jillow »

Jeg vaskede ikke matti, hun går med dækken så under det er hun hvid.. det var kun fra kode og op til knæene hun blev "vasket".. Og jooo jeg bruger en hår tørre, det gjorde jeg den ene gang hun fik en lille bitte smule muk så var det vask med blå biotex og derefter hår tørren det hjalp rigtigt godt.

De 2 føl åringer hun går med er større end stor den ene er vel omkring 165 i stg. og bliver kun 2 her til sommer, hun lavede et buk så stort at jeg troede hun ville slå en koldbøtte, godt hun ikke ramte nogen af os. Jeg er ikke hug på sådan en "tøsse" følle for de gør de mest mærkelige ting helt spontant :mur: og helt uden grund.. Matti og den gamle avls hoppe trisser bare ind når der bliver åbnet op og ve hvis de "små" vil foran.. Der er mudder hele vejen ned af "løbe" gangen og ud på folden det er et stort grød masse af mudder. Glæder mig til foråret hvor der er tørt igen.

Matti er næsten den mindste i str og drøjden på nær den yngste følle som er 5 mdr hun er den mindste lige pt. men inden længe så er matti den mindste i str. af dem alle med hendes 153 i stg. De andre går fra 160 i stg. og til 178 i stg. Det er nogle ordenlige muler. Matti bliver også kaldt den lille hvide :viben:

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
viben1

Det bliver ikke altid som man tror

Post by viben1 »

Ja, de kan virkelig tage røven på en, bedst som man tror de vil gøre det som de plejer, så har de pludselig ændret sig.
[u:29d60d1554]Min[/u:29d60d1554] nye hest, sala hun ter sig som en new forest/fjordhest, total cool, men bliver hun bange, ja så er det godt man har mor og kan sidde på skødet af :viben:
User avatar
Jenna
Posts: 945
Joined: Mon 10. Jul 2006 08:13

Det bliver ikke altid som man tror

Post by Jenna »

Ak ja det kære mudder :brok:

Mine to små shettere som går hjemme, bliver kun børsten ca 1-2 gange om året. Og alligevel er de altid skindene rene. Alt det hvide på dem er HVIDT????????

Men Jenna? Uha der er meget hvidt på hende der slet ikke er hvidt :brok: Kæmpe krikke
www.ladylama.dk

Hej fra

Jenna
[img][img]http://i67.photobucket.com/albums/h298/zirfelt/2493.gif[/img][/img]
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Det bliver ikke altid som man tror

Post by Jillow »

[quote:d6375e878e]Ja, de kan virkelig tage røven på en[/quote:d6375e878e] ja det tør da siges.. Gik længe efter og måtte høre lidt fnis hist og pist i stalden og hvem gik bare lige ind uden nogen former for pjat eller små hvin, Matti hvem ellers.....

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
Lone

Det bliver ikke altid som man tror

Post by Lone »

NÅ, MEN MIN HEST - er bare den største, sorteste og uden tvivl osse den dummeste!!

STIK DEN!!!

Den er så dum, at den bare skal se og prøve alting en gang, så kan den det, fordi den simpelthen ikke har hjerne til at sortere informationer - det hele ryger direkte ind......men den er sød :elsk:
aribeth

Det bliver ikke altid som man tror

Post by aribeth »

Jeg fatter ikke folk med store heste... når de er så dumme som du skriver de er Lone...

Katrine
Post Reply