3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Post by Diane »

Ja, så er det tid igen.
Sadelmageren er bestilt og kommer på søndag. Sidste omgang - ny (brugt) sadel med efterfølgende tilstopning holdt knap 4 måneder.

Så på mandag har vi haft vores 4. besøg af sadelmager på 12 måneder - forhåbentlig kan den nuværende sadel tilpasses,

:respekt:

- det er jo trods alt sadel nummer 3 på samme 12 måneder.

Suuk, og det var mig der aldrig mere skulle have en hest med dårligt sadelleje :ehj:

Det er altså trælse penge, jeg håber at den kan holde bare 6 måneder næste gang :respekt: :respekt: :respekt:
aribeth

3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Post by aribeth »

Det lyder da helt vildt.... hvorfor sker det? Er det sadlerne der ikke passer fra start af, eller er det sadelmageren der ikke kan passe sadlerne til??

Har du fået din hests ryg målt... jeg ved godt der er ganske stor forskel på den slags sadler du bruger og så mine som er westernsadler, men jeg kan kun anbefale at få lagt et målegitter på ryggen af din hest.


Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Post by 99E »

JEG synes... At det lyder som om du har en dårlig sadelmager ELLER har valgt den forkerte måde at tilpasse sadel på.

Er din hest flad over manken, bred over ryggen og får alle sadler til at glide frem? Vil du prøve et TheraFlex-pad, der har reddet mig fra frustrationer på den konto?
http://www.parellisavvyclub.com/media/saddling.pdf
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Post by annetteB »

Hold da op!?! Det begynder jo snart at være billigere at skyde krikken og købe en ny med et ordentligt sadelleje?
:-o

Hvad er der dog galt siden I må igennem en så enorm sadeludskiftning?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Post by Diane »

Den sadel han havde da jeg overtog ham gled frem. Heri prøvede med forskelligt anti-glid, da sadlen egentlig lå fint nok - lige indtil hesten begyndte at bevæge sig. Med anti-glid fik vi lagt lidt muskler på og i en kort periode passede den, så blev den for smal og kunne ikke længere passes til
Så blev den sadel jeg havde brugt på Favør passet til. Dét var dårligt sadelmagerarbejde, for den red jeg kun i 1 måned og da jeg ringede til sadelmageren blev han fornærmet og bad mig proppe et håndklæde ind under bagsvitslen.

:mur:

Så fik jeg en 3. sadelmager ud og kigge. Vi fandt frem til hvad for en type sadel jeg skulle bruge og så gik jeg i gang med at lede. Prøvede omkring 15 sadler i det hele. Nogle var selvfølgelig helt forkerte, men alle dem der umiddelbart passede lavede samme stunt så snart jeg begyndte at ride i dem.

Så fandt jeg denne her Windsor Greenline Fit 3½ og sadelmageren proppede et halvt får i den fortil. Den har ligget perfekt de første måneder, men nu er den så gal igen. Forhåbentlig er det bare fordi stopningen har sat sig, så der bare skal noget mere i, det er jo hvad der sker.

Problemet med alle sadlerne har været, at de slipper bagtil og dermed ligger alt vægt lige bag skulderne frem for på hele bærefladen.
Mulens bygning gør, at der skal ultra meget i fronten - de fleste sadler vil slet ikke kunne løftes så meget fortil.
Forslaget med at løfte bagtil (som jeg fik af sadelmager 2) er grotesk, for sådan en løsning kiler bare sadlen endnu mere fast bag skuldrene.

Bygningsmæssigt er der absolut ingenting er til at holde sadlen på plads. Samtidig er han forholdsvis bred (162 høj, fit 3½) og har skæve skuldre p.g.a. skæv hovstilling som der ikke er blevet taget hånd om. Og sidst men ikke mindst er han overbygget med lavt sat hals, så tyngdekraften arbejder også imod os.

99E - Jeg har prøvet en pad der skulle løfte sadlen fortil, men da den samtidig gjorde kammeret smallere havde det mildest talt en elendig effekt. Den her giver stadig plads til rygraden og ser faktisk ud til lige præcis at kunne løse det problem vi har. Hvad koster sådan en dims?
Og hvordan kan man få fat i den?

Mange hilsner
/Diane
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Post by 99E »

Vi har en "helt ny, ikke brugt" til salg til 2300.
Det ville være smart, hvis der er nogen i dit område, der har en, du kan prøve.
Ellers er du nemlig nødt til at vente på vi 1) Kommer til København og 2) har mulighed for at trisse forbi hvor-du-nu-bor med hesten, så du kan prøve et der er snavset til og den slags.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Post by 99E »

Nåhjo, hvor kan man få fat på den:
www.parelli.com
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Post by CXEC »

Jeg er egentlig ret bekymret for at de sadelmagere vi har her i landet ikke er dygtige nok?

Der er visse jeg bare aldrig vil gøre brug af.

Suk. Jeg bør nok også få Xenias kigget efter, men jeg aner ikke hvem jeg tør stole på?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
belmont
Posts: 341
Joined: Fri 29. Feb 2008 21:25

3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Post by belmont »

kender lidt til din problematik heropep hvor jeg bor er der ingen sadelmager i miles omkreds så jeg må bruge Bates sadler med udskifteligt cobjern det er pænt træls har skiftet sadel 4 gange sidste år alene men er endelig nået frem til at Bates Caprilli spring og dressur ligger perfekt på ham...
rigtig træls at eje en kort-rygget kamel med dårligt sadelleje hehhe
save a horse ride a cowboy ;-)
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

3 sadler og 4 sadelmagerbesøg på 1 år *suuuk*

Post by Diane »

Så er sadlen stoppet og ligger igen perfekt. :askepot:

Det er nu pudsigt, at hver gang man ringer til en sadelsælger og siger man har f.eks. 10.000 til en sadel, så viser det sig, at det tilfældigvis kun er den til 16.000 der kan ligge på hesten.
Og når sadlen så bliver leveret viser det sig, at den ikke ligger optimalt alligevel.
Og så kan man starte forfra.

Da jeg konstaterede at sadel nummer 2 ikke lå (1 måned efter tilpasning) - og fik den mest latterlige løsningsmodel hos sadelmageren (der nægtede at komme ud og kigge på den) - besluttede jeg mig for, at jeg aldrig mere ville bruge en sadelmager, der tjente på at sælge mig en sadel.

Så jeg fandt en sadelmager der ikke sælger sadler - overhovedet.
Hun var ude et par gange hvor jeg havde mulige sadler på prøve og hver gang blev de forkastet.
Til sidst havde vi så sporet os ind på hvad der ville kunne ligge og jeg endte faktisk med at købe min nuværende sadel ubeset, brugt, da jeg havde prøvet en i fit3 der lå ret godt, men var lige smal nok i bommen.

Den løsning har været helt optimal for mig. Jeg har ikke bare lært en masse om sadler, men jeg har også hele tiden deltaget i en sparring omkring hvor meget der skal i, da hun stopper dem i stalden.
Dette betyder også, at man ikke skal undvære sin sadel i flere dage :lol:

Jeg er MEGET tilfreds med Charlotte / BarokAmok

:jeanie:
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
Post Reply