Der var noget jeg funderede over...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Der var noget jeg funderede over...

Post by MinnaN »

Joeh, det er noget jeg har tænkt over længe.

Kan man egentlig tillade sig at tvangssterilisere mænd og kvinder der gang på gang mishandler deres børn?
Eller ikke har en intelligenskvotient der er nogenlunde normal? Her påtænkes mennesker med Down's Syndrom eller på anden måde et menneske med lavere intelligens.
Med normal mener jeg en intelligens på 90 og over. Jeg mener at det er den standard man bruger i den virkelige verden.

Hvorfor jeg tænker på det her? Joeh.. Det er jo det her program "Er du Mors dreng?" der får mig til at tænke over det her. Bare lidt.

Hvad mener I?
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Der var noget jeg funderede over...

Post by annetteB »

Nej. Det kan man ikke tillade sig.
Ikke alene kan ingen alene ud fra en parameter som fx. intelligens afgøre om et individ vil blive en god mor/far - og den anden gruppe du nævner - Folk der "rutinemæssigt" mishandler deres børn - er (forhåbentlig da!? :-o) en så lille minoritet, at de på ingen måde kan legalisere et lovmæssigt indgreb af den størrelse du der påtænker.

Desuden er jeg pr definition stærkt imod statsdikterede operative indgreb - selv ud fra verdens bedste intentioner, så frygter jeg den tilsyneladende uundgåelige "glidebaneeffekt" som bl.a. de tvangssteriliserede piger på sprogø i sin tid var et trist eksempel på.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Der var noget jeg funderede over...

Post by aribeth »

NEJ bestemt ikke!!

Har du fået nazikager til kaffen eller noget Minna? Det er da en særdeles ubehagelig tanke at man skulle kunne tvangssterilisere mennesker med en lavere IQ??


Katrine
Lone

Der var noget jeg funderede over...

Post by Lone »

nazikager til kaffen......

Jeg funderer sgu over, hvilken form for intelligens man har, når man kan synes at noget sådant kunne være en god ide.
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Der var noget jeg funderede over...

Post by Skjold (Tidl. SL) »

Jeg har ikke set omtalte program.

Jeg ved ikke helt hvad jeg synes om tvangssterilisation.

Forhvis skyld?

På den ene side, så er det et kæmpe indgreb i en eller anden form for menneskelig ret - og det er jeg ikke tilhænger af. Omvendt, så er det, for mig at se, en meget god løsning for de børn, som jo så ikke bliver til noget - hvis altså alternativet var en ikke tilfredsstillende opvækst (hvad er dét i øvrigt?). Nogle ville måske få det bedre, ved slet ikke at være blevet.

Jeg er ret splittet... Det er som om at det er en menneskeret at kunne blive forældre, men har fosteret ingen rettigheder?

En tvangssterilisation kan vel i nogle tilfælde være det bedste for alle parter? Det er bare lidt mærkeligt at snakke om et sådant indgreb, for at tilgodese et ikke eksiterende foster.

Man kan jo heller aldrig være sikker på at en tvangssterilisation var det rigtige - der er jo ingen chance for at modbevise det.

Hvem skal bestemme, hvem der skal tvangssteriliseres? Gode/dårlige forældre er jo ikke noget man kan opstille retningslinier for.

Hvad jeg synes er værre: Hvorfor skal det ofte gå så umenneskeligt lang tid før et barn af ikke-egnede forældre bliver hjulpet?
/SL
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Der var noget jeg funderede over...

Post by udlandet »

Heldigvis må man ikke det längere.
Lisbeth Sejberg

Der var noget jeg funderede over...

Post by Lisbeth Sejberg »

Lige med det tv-program i tankerne, kan jeg såmænd godt følge din tankegang Minna, det var edderhyleme grimt at gense.

MEN er en høj intelligenskvotient lig med, at man er en empatisk forældre med en høj grad af tilsidesættelse af egne behov ????

De 2 skrækkelige mennesker i det tv-program var jo i den grad ramt af vidt forskellige trælse sammenfald af uheldige omstændigheder, der tilsammen gjorde dem uegnede som forældre.

For nu at sige det mildt så var det hverken besiddelsen af en realeksamen eller ejerskabet af en studenterhue, der trykkede dem :minna: ....... men manglen af en tryg opvækst med gode forbilleder til forældrerollen bidrog væsentligt til det triste resultat.
De to forældre gjorde vel rent faktisk deres bedste, for at leve op til omgivelsernes krav ??? ....... så langt eller kort evnerne nu rakte :nej:

Det bliver jo spændende at se i næste uge, hvordan den stakkels dreng har klaret sig.
Til Jer der bifalder, det heldigvis er forbudt at tvangssterilisere: Hvordan skal man så sikre, at et barn ikke går til grunde, fordi det er alle voksnes "ret" at blive forældre ???

Er det også alles ret igen og igen at anskaffe sig dyr, hvis man gentagne gange viser, at man ikke har den fjerneste anelse om, hvordan man giver dyrene et godt liv ???

Jeg tror ikke på at intelligens (eller mangel på samme) er den afgørende faktor, men der skal være en konsekvens, når man udviser manglende evner.

Mvh. Lisbeth
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Der var noget jeg funderede over...

Post by udlandet »

Jeg syntes heldigvis fordi at samfundet ikke skal sätte normer for hvem der er "normale" Hvad er normalt ? Hvornår er man en god foräldre ?
NannaGeenie
Posts: 17
Joined: Tue 27. Dec 2005 02:20

Der var noget jeg funderede over...

Post by NannaGeenie »

Heldigvis kan man ikke det.....

...men hvis en person er umyndiggjort kan hun vist tvinges til abort, eller?
Lisbeth Sejberg

Der var noget jeg funderede over...

Post by Lisbeth Sejberg »

Man kan vel egentlig først måle det, når det er for sent og skaden på barnet er uopretteligt ??

Det er også det paradoks pædagogerne i programmet hiver frem.

Mvh. Lisbeth
Post Reply