Filosofi og etik med børn

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
PiaK

Filosofi og etik med børn

Post by PiaK »

Jeg sidder her og sveder over en eksamensopgave, den omhandler filososfi og etik med børn i skolealderen. (er igang med lærerstudiet)

Jeg vil køre den i sporet, Platon vs. Sofisterne, og så trække på Løgstrups tanker om etik.

Jeg læser og har egentligt også hovedet fyldt med tanker, men har bare SÅ svært ved at få noget skrevet ned. (og i det hele taget få orden på teorierne i mit hovede) :mur:

Jeg ved egentligt ikke helt hvad jeg vil med dette her, men måske der sidder en foilosofisk strigle derude, som kan give mig et spark i den rigtigt retning? (eller også kan I bare sige det er synd for mig)
:hhansen: :hhansen:
Filosofiske tanker Pia
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Filosofi og etik med børn

Post by CXEC »

Mind maps tror jeg ville hjælpe dig her! Har kun kort stiftet bekendtskab med mindmaps, men de skulle være effektive ved større projekter!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Filosofi og etik med børn

Post by xtiny »

Nja- måske Erich Fromm? Ikke "Kunsten at elske"- men den anden (som OGSÅ ligger i en kasse på loftet! Suk- jeg savner mit bibliotek...)

Ellers er jeg mest til psykologi- fx Virginia Satir: "Familieliv -liv i familien"

Jeg ville nu lave en database i MySql, men det kræver også, at du ved, hvor du vil hen (hvad du vil søge på). Tastearbejde ER møgkedeligt, men det er udtræk af basen ikke!
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Filosofi og etik med børn

Post by 99E »

Hvad i alverden er det for et fag, du skriver i?

For mig lyder det som om du mangler at få skrevet en prblemformulering, der holder dig i hånden og hjælper dig på vej?
Som om du ikke helt ved hvor din opgave egentlig skal ende?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
PiaK

Filosofi og etik med børn

Post by PiaK »

Jeg skriver i KLM (Medborgerskab, Livsoplysning og kristendom)
Jeg har en problemformulering efterhånden, jeg har bare svært ved at få ham Løgstrup *ind under huden*

Etik er åbenbart hverken en selvfølgelighed i antikken eller nu. Attså Platon overfor sofisterne.
Løgstrup er jo en person, som forsøger at skabe en etik på et almen menneskeligt grundlag og ikke et religiøst. I modsætning til Platon mener han at sansning bringer erkendelse.
Og så vidt så godt, er bare gået død :mur:

Er tilgengæld blevet rigtg god til overspringshandlinger, jeg har lige plantet jordbær :atengstedt:
Krog
Posts: 76
Joined: Mon 30. Oct 2006 19:53

Filosofi og etik med børn

Post by Krog »

Etik med børn i skolealderen. I forhold til hvad tænker jeg. Er det rent læringsmæssigt eller er det mere ovre i det pædagogiske? Hvor ligger dit perspektiv henne? Etik er jo mange ting, set i forhold til hvilken "brille" man tager på :-)
Jo mere jeg ved, jo mere ved jeg hvad jeg ikke ved.
Krog
Posts: 76
Joined: Mon 30. Oct 2006 19:53

Filosofi og etik med børn

Post by Krog »

"Problemet" eller det fede med filosofi, er jo at der ingen endegyldige svar er, så du kan jo nærmest skrive alt :heidio:

Men det ville jo nok være en fordel at have noget videnskabsteori ind over, så du kan argumentere ud fra et menneske og samfundssyn.
Jo mere jeg ved, jo mere ved jeg hvad jeg ikke ved.
PiaK

Filosofi og etik med børn

Post by PiaK »

Jeg har mest fokus på etikken som implicit nødvendighed af dannelse til medborger. Fremmelse af individet o.ma

Jeg ville elske at kunne læne mig op af videnskabsteorien, eller systemteorien, som jeg syntes Løgstrup med alle sine ralationer læner sig op ad?
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Filosofi og etik med børn

Post by Godzilla »

Hvad med at kvitte Platon, og tage fat i Løgstrup og nogle eksistentialister? Jeg husker ikke hvad Løgstrup står for, men eksist. er der da godt med "kød" på i forhold til etik. Evt. Nietzsche?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply