Hvor dum har man lov at være?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Replica
Posts: 275
Joined: Sun 18. May 2008 21:06

Hvor dum har man lov at være?

Post by Replica »

For det første vil jeg lige sige hej, og at jeg er nu på sitet, men dog langt fra ny som hesteejer, da jeg har haft hest siden jeg var 4..

Anyways - det jeg er sur over er min "udlejer".

Jeg havde i marts aftalt at jeg skulle have min unghest her til århus. Og jeg havde fundet den(dengang) perfekte udlejer. Udlejer havde dejlige folde, okay ridebane, lille men hyggelig stald, og sidst men ikke mindst var udlejer sød. Udlejer og jeg aftalte at en kontrakt var ligegyldig, da jeg var den eneste den skulle have opstaldet, og det var ikke for at tjene penge, men mere for at udlejer og familie engang imellem havde en anden der kunne passe stald. Helt fair for mig. Vi havde aftalt at jeg skulle betale 1500 og det passede med max 2 kg foder om dagen, halm og fold/faciliteter/vand/strøm. Jeg skulle selv betale hø, i hvert fald til efteråret, hvor vi evt kunne finde ud af at købe noget sammen.

Jeg bestilte 10 små baller wrap og udlejer ville hente dem for mig. Oprindeligt havde udlejer sagt at en balle kostede omkring 90 kr, men da udlejer havde hentet de 10, fik jeg at vide at de kostede 100 kr stykket. Det var okay, eftersom jeg kun lige skulle bruge de 10 stk inden de skulle gå ude på døgnfold.

Påsken nærmede sig og jeg indbetalte 1000 kr for hø og 1500 for opstaldning. Så skulle det dog ikke gå som planlagt. Min unghest(som vist lider af lidt transportangst, som sin moar) ikke brød sig om transportvognen. Pænt sagt. Chaufføren ville ikke køre med ham helt til århus, da han var bange for at han kom til skade. Min unghest er 1 år, og de kan jo nemmere kravle over og under diverse bomme i en trailer.
Jeg var trist, men måtte ringe og sige til udlejer at han ikke kom i dag. Og at hvis det hele skulle foregå ansvarligt, så ville jeg blive nødt til at træne ham stille og roligt op i at blive transporteret i trailer. Og da det var tid for kastrering, ville jeg hellere havde disse ting overstået på en stille og rolig måde, uden hastværk, der evt kunne gøre ham evigt angst for at køre i trailer. Derfor kom vi frem til at han skulle blive på falster sommeren over.

Jeg spurgte udlejer hvad den syntes. Om den ville finde en ny lejer(hvilket jeg udmærket forstod), eller om den ville vente på mig og min hest.

Udlejer sagde, at eftersom det kun var for hyggens skyld og ikke fordi de skulle tjene på det, så ville de gerne vente på mig. De fik også 3 heste på sommergræs. Udlejer foreslog selv, at de 1500 bare gjaldt for den første mdr min hest stod hos dem. Udlejer nævnte de 10 baller hø jeg havde stående hos dem. Spurgte om det var et problem, mht plads. Men nej de kunne sagtens stå der. Vi aftalte at jeg skulle prøve at få dem solgt, men ellers kunne udlejer bare bruge dem.(uden at betale, eftersom det var svært at få dem fragtet helt til falster, og jeg gad egentligt ikke have alt det besvær med 10 stk baller, hvis de ikke blev solgt hurtigt.)

Som dagene gik begyndte udlejer at ringe og spørge hvornår hesten kom, og om jeg havde fundet ud af noget med det hø. Jeg forklarede endnu en gang at han blev sommeren over, evt til aug, da han skulle trænes i transport, og kastreres. Og jeg ville ikke stresse hverken mig eller hest med at tænke mere over det før senere på sommeren. Nå men det var også okay, sagde udlejer.
I løbet af april ringede udlejer tit, og spurgte om de samme ting. Jeg blev lettere irriteret, da jeg syntes jeg havde sagt hvad der skulle siges. Der var ikke ændringer i planen. Det stod udlejere frit at sige at de ikke ville vente på mig.

Her de sidste par uger, har jeg så konverseret med min mor. Og planen blev så at jeg skulle låne hendes ridehest, og så skulle min unghest sendes tilbage til avler. Udlejer ringede så til mig(mens jeg var på arbejde!) og snakkede løs(som udlejer gjorde hver gang!). Jeg fik så luftet ideen, om at jeg evt hellere ville have en ridehest til århus. Og at jeg evt ville kigge efter et sted med bedre ridefaciliteter. Udlejer virkede forstående(udlejer har selv kun ungheste, og der er ikke andre ryttere opstaldet der). Vi aftalte at jeg skulle ringe tilbage så snart jeg vidste noget nærmere. Imellemtiden har udlejer brugt 7 af mine høballer, uden at sige det, før udlejer har brugt dem.(havde ellers flere der gerne ville hente dem, som jeg måtte sige nej til!) Udlejer ville så gerne have mine kontooplysninger så pengene for hø kunne sættes ind. Fair nok.

Pludselig får jeg en besked på HN fra udlejer om at udlejer ikke vil ringe eller skrive mere efter kontooplysninger. Udlejer har travlt med børn. derudover skriver udlejer i et meget kortfattet sprog at udlejer vil vide inden 1 juni om jeg kommer eller ej.

Jeg prøver at forklare at jeg ikke har skrev mine oplysninger før, da udlejer havde givet udtryk for at de var i gang med at skifte bank, og derfor ville der nok gå nogle dage før jeg fik pengene. Jeg skriver til sidst at udlejer bare kan vente med at sætte pengene ind for hø, da jeg over weekenden finder ud af alt det med ridehest/unghest.

Udlejer skriver nu at jeg ikke får penge tilbage for opstaldning. Eftersom de var nødt til at smide 3 sække foder ud af mit!? (det var pludseligt blevet for gammelt.) Og fordi de havde bestilt en halmballe som nu også er for gammel?

Såvidt jeg ved kan foder holde sig i 3-4 mdr(og jeg burde da have fået at vide at inden det var for gammelt, så jeg kunne have haft mulighed for at sælge det, inden det var så gammelt at det skulle smides ud!) og halm kan snildt holde sig i 2 år, hvis ikke mere. (det bruges kun til strøelse).

Udlejer vil kun give mig 300 kr tilbage af de 1500.
I tidernes morgen aftalte vi at 700 var for brug af strøm, vand osv, og de 800 gik til foder. Så under alle omstændigheder burde jeg ikke få mindre end 700 tilbage, og så det foder hun har købt for mine penge!?

Sjovt som altting er blevet gammelt eller smidt ud, nu jeg hellere vil have min hest et andet sted. Har udlejer misstænkt for at ville bruge mit foder til sine egne, da de er på samme alder som min unghest.

Eller er jeg helt på afveje?

Derudover så har jeg kigget på Mariesminde. Nogle der kender noget til stedet? var ude at se i dag, og der er jo super lækkert. Lidt træls med busforbindelser, men må vel bare have fat i jernhesten :)

Mvh Stephanie
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Hvor dum har man lov at være?

Post by Armani »

Det eneste jeg vil skrive er at jeg syntes du skal skyde en lang pil efter den udlejer og finde noget andet for det lyder erlig talt lidt forkert gjort af udlejer, efter min mening kan man ikke regne med udlejer i denne sag, jeg ville ikke opstalde min hyp et sted hvor de ikke engang kan overholde deres egne aftaler.

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hvor dum har man lov at være?

Post by Lone Beck »

Hvis jeg var dig, ville jeg skyde en hvid pind efter de penge.
Hvis jeg var udlejer, ville jeg give dig pengene tilbage.

Det lyder som noget ævl, udlejer kommer med om for gammelt foder m.m. Udlejer er nok blevet irriteret - føler sig holdt hen og føler sig måske lidt snydt, når du nu ikke kommer med en hest alligevel.

Men I har ikke aftalt, hvad der skulle ske, hvis du ikke overholdt aftalen, og derfor har udlejer ikke ret til at beholde dine penge.

Set fra dit synspunkt, er det jo ikke din skyld, at plagen ikke havde lyst til at køre bil. Men det ER jo da slet ikke udlejers skyld.

Udlejer har i virkeligheden bare været for flink, - og det er så ikke DIN skyld. Det berettiger ikke udlejer til at finde på løgnehistorier for at få et plaster på såret!

Det er noget rod!!

(Er din mor ved at opgive hestene :hva: )
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hvor dum har man lov at være?

Post by Lone Beck »

I øvrigt: 1500 pr. måned for opstaldning af en plag? :-o
EKSKLUSIV hø og med max. 2 kilo foder om dagen? :-o

Det ville jeg jo ikke ligefrem kalde vennepris... :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Hvor dum har man lov at være?

Post by Annemaja »

Fuldstændig enig med Lone Beck.

Iøvrigt håber jeg du finder en god løsning - et andet sted ;-)
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
Lone

Hvor dum har man lov at være?

Post by Lone »

Næh jeg er ikke ved at opgive noget - jeg er bare blevet lidt realistisk.
Og det ser ud til, at det varer længe for jeg kan ride så stor en hest med så stort et rygsving, endnu kan jeg slet ikke ride - så nu låner hun hesten for en tid og så må jeg se , hvornår jeg kommer til hest igen og ride lidt pony for genoptræning.

Og går det godt så planlægger jeg, at tage til århus 3 dage om måneden og ride, sålænge hun skal bo der.

Det er noget værre rod - og der gives ikke rigtig nogen god løsning. At hun har smidt foderet ud er sikkert løgn, hun har vel brugt det - ligesom hun brugte høet, som du ellers s kulle hente pronto, fordi hun ikke have plads til at opbevare det.
Nå, men jeg synes heller ikke min hest skal bo der - hun vil da kede sig ihjel -

Giv fanden i de penge - det er jo også mest fordi hun irriterer dig.
Kokjo

Hvor dum har man lov at være?

Post by Kokjo »

Helt ærligt, så tænker jeg..... man kan også lave mange problemer selv.

Det lyder fuldstændigt falsk-venne-agtigt det udlejer har gang i. Men hun skal ikke give dig nogle penge, for det er ikke hendes skyld at hesten ikke kom.

Glem dog alt det pladder og kom videre - det bliver bare endnu mere suppe af at vade rundt i det. Op med humøret og se fremad.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Hvor dum har man lov at være?

Post by CXEC »

Næste gang så skal der den ondehylemig være en kontrakt på forholdet og der skal indføres sanktioner for overtrædelse af kontraktens bestemmelser! :celeste:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Lone

Hvor dum har man lov at være?

Post by Lone »

Men hvem skulle sørge for at sanktionerne blev udført? Og hvordan?

De der private kontrakter - de hjælper jo ikke en meter alligevel - og iøvrigt har begge parter, så vidt jeg kan se, været villige til at ændre visse betingelser undervejs - og det havde de sgu nok osse gjort med en kontrakt.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Hvor dum har man lov at være?

Post by CXEC »

Det er trods alt nemmere med en kontrakt at henholde sig til. Mht. sanktionerne så er de jo til for det tilfælde at man skulle behøve at gå i retten, med sit krav!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply