Er det løgn og latin??

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Er det løgn og latin??

Post by Buusser »

Ja, Lisbeth, det har du sandsynligvis ret i. Jeg læste på HN ved nyhederne om en hestehandler i England, der var idømt 1 års fængsel for at sælge en uridelig pony som "lærepony" til en 12-årig pige. Det er ekstremt, men på den anden side jo ekstremt farligt at sælge sådan en hest til et barn. Det kan være man skal derhen ad.. :celeste: I det mindste er de fleste heste på disse steder passet med foder, vand og hovpleje m.m. Men der skal nok være plads til forbedring.

Atengstedt - ja, det er vi helt enige om. Hestene kommer jo et sted fra...
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Er det løgn og latin??

Post by Nina »

Jeg må jo så komme med en "tilståelse" ...

Cæzar - vores store stolte gyldne hest - ville ikke køre med trailer ...

Han var ellers vant til det - men pludselig en dag, havde han ikke lyst.

Han er jo sådan set ikke til at bære derop - da han vejer godt 600 kg - og det var magtpåliggende, at han skulle afsted, da vi skulle flytte fra ejendommen.

Forhistorien er - at han tit havde været kørt med - men han kunne sikkert ane, at der skulle ske noget "stort".
(Klog er han jo!).

At "kæmpe" med så stort et dyr er ikke lige min kop The - og gode ord og lokken duede ikke ...

Han fik så tilbudt sin mad oppe i traileren ...

Han var IKKE sulten...

OK - ind i boksen igen, hvor han selvfølgelig havde både hø og vand.

Det var om aftenen - så han gik altså i seng uden aftensmad - som et uartigt barn ...

Næste morgen ...
Mad tilbudt i traileren - men Cæzar var ikke sulten ..

OK - på (græs)fold med de andre - uden morgenmad.

Om aftenen næste dag: Foder i traileren - og han gik lige direkte op og spiste sin mad.

Siden dengang har der aldrig været problemer!

Jeg kunne da sikkert godt have tæsket ham derop - eller hidkaldt alle mulige hestehviskere, naboer og andre kloge hoveder.

Men jeg lod ham selv vælge - og han traf et klogt valg, som han selv var tilfreds med - og måske får jeg på kajen af dette her - men jeg fortryder ikke et sekund, at han selv fik valget.

Han blev jo ikke sultet derop - da han havde rig adgang til vand, stråfoder og hø.

Men han ER meget madglad - og dét fik ham til at se fidusen med at gå op i traileren.

Venlig hilsen
Nina
User avatar
belmont
Posts: 341
Joined: Fri 29. Feb 2008 21:25

Er det løgn og latin??

Post by belmont »

Nina ser ikke dig som værende mishandler lige på dette punkt du bruger dit dyrs basale behov for at den selv vælger en udvej der opfylder dem ikke andet hvad du sultet ham i ordet bogstaveligste forstand uden vådt el tørt havde han lidt men heste som f. eks er på rekreation fra kolik tilfælde står jo også på hø og vand en stund så 2 dage på sommerfolds kost er ikke det man betegner som mishandling hehe
ingen prygl herfra ...
save a horse ride a cowboy ;-)
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Er det løgn og latin??

Post by Nina »

Hej Belmont. :-)

[quote:4ea721bf20]Nina ser ikke dig som værende mishandler lige på dette punkt[/quote:4ea721bf20]

Haha ... Tak skal du have. :viben:

Venlig hilsen
Nina
User avatar
belmont
Posts: 341
Joined: Fri 29. Feb 2008 21:25

Er det løgn og latin??

Post by belmont »

hov det blev vist sagt forkert lol der skulle ha stået ser dig slet ikke som mishandler hehehe uanset hehe
save a horse ride a cowboy ;-)
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Er det løgn og latin??

Post by Sasser »

I en af Johs. Ågård Sørensens ældre bøger, beskriver han en kørehest der ud af det blå ikke ville køre, frække stædige dyr!! Den fik lov til at stå alene på marken uden vand og drikke og efter 48 timer kom den selv til stalden og var træt, tørstig og ikke mindst sulten, men inden den fik tilbudt noget, blev den spændt for denne fuldt læsset vogn, og så fik den værsågod lov til at trække en times tid med vogn og læs. Og det gjorde den helt og aldeles ganske villigt selv. Siden da var der aldrig problemer og det blev deres bedste arbejdshest.

Jeg har dog hverken set eller hørt om dette i nyere tid.
aribeth

Er det løgn og latin??

Post by aribeth »

Sasser.... jeg tror ikke hesten trak vognen fordi den kunne regne ud at det var fordi den IKKE trak at den ikke ikke fik foder eller vand, det er snarere fordi den ikke havde fysisk overskud til at stritte imod...

Jeg mener ikke man kan sulte og tørste en hest til at gøre det man vil have den til, men man kan sulte og tørste den til at man selv kan gøre med den som man vil...


Katrine
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Er det løgn og latin??

Post by Sasser »

KSV hvor har jeg skrevet at den kunne regne det ud?
aribeth

Er det løgn og latin??

Post by aribeth »

Det har du da ingen steder skrevet??

Jeg kommer bare med min opfattelse af hesten og dens i mine øjne manglende evne til at ræssonere, ud fra det du har sat ind her... det er såmænd ikke et udtryk for om jeg er uenig med dig eller enig for den sags skyld...


Katrine
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Er det løgn og latin??

Post by Sasser »

Jeg er udemærket klar over, at hesten ikke kan ræssonere, jeg citerede såmænd blot hvad Johs. Ågård Sørensen havde skrevet i en af sine bøger.
Post Reply