Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Post by 99E »

Jeg har aldrig helt forstået det der med at sende hesten på "sommergræs" et eller andet sted, hvor den bare går og dasker rundt - i en måned eller to - uden menneskelig kontakt ud over "tjek af grimer, udfodring af vitaminpiller".

Sidste år var første år jeg pævede det, og det var egentlig mest af nød, idet vores hestesitter ikke havde tid til at foretage sig andet med dem end et dagligt mundkurvstjek af Sorcha + fodring. Ud over det gik de og mæskede sig i græs (Sorcha mæskede selvfælgelig ikke så meget - og tabte sig endda på græsset!).
Ud over at Sorcha tabte sig var der ikke den store effekt af ferien.

Hvad der VAR effekt af var naturligvis at vi havde tilbragt 6 uger med intensiv "opdragelseskur" forestået af et par fremragende ponyer i USA.

I år var opskriften lidt en anden - vi skiftede af forskellige årsager hestesittere, og dumpede tp ponyer på KatieKats og FarmerAnders' fold her i juni, før vi fløj på endnu et opdragelsesanstaltsophold.

Hvad vi ikke vidste er at KatieKat og FarmerAnders er FREMragende hestetrænere.

Ikke at jeg påstår at dette års opdragelsesanstaltsophold ikke har haft effekt (Tak til Dusty...) - men det er mere end dét, der er sket hen over sommeren.

Det er ganske enkelt lykkedes KK/FA-teamet at træne Sorcha til en lille border collie-hvalp/pony-blanding.
Jojo, det er lige så jeg forventer at hun hænger tungen ud af munden og hiver efter vejret, mens hun med sit ansigtsudtryk siger "Er det DET? Sådan her? Må jeg komme ind nu? PLEASE? Er der godbidder? Var jeg dygtig???"

Min konklusion må være, at hvis hesten er lidt træt inde i hovedet er det mere effektivt at sende den på genoptræning med nusning, godbidder og menneskelig hygge - end bare ud på en græsmark.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Post by Lone Beck »

Det tror jeg du har ret i :heidio:

Dejligt at jeres heste har haft en god ferie i Slawelse :katiekat:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Post by KatieKat »

Jeg lugter en mulig ny karriere.
Jeg har en teori om at alle dyr bliver gladere dyr hvis de får nogen kram. Sorcha og Pieton fik masser af kram og lærte til gengæld os en hel masse om selvtillid til hest.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Post by Glory »

Dejligt indlæg Ninie :askepot:

Dorthe virker nu også utrolig sød og god, så jeg kan sagtens forestille mig, at Sorcha har nydt godt af masser af hygge og nusseri :elsk:

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Post by KatieKat »

Prøv du at fortælle Po hvor sød og god jeg er senere når jeg har alle intentioner om at bede ham om alle mulige ting mens jeg vifter med min orange pind.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Post by 99E »

[quote:a1341475fa="KatieKat"]Prøv du at fortælle Po hvor sød og god jeg er senere når jeg har alle intentioner om at bede ham om alle mulige ting mens jeg vifter med min orange pind.[/quote:a1341475fa]
Nåeh, har du ikke mest intentioner om at bede ham om ting, der ikke er så slemme igen? Måske endda ting, som han kan se en pointe i, efter et forsøg eller to?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Post by stratego »

Mine heste har været på sommergræs hvert år fra juni til september , men aldrig uden hygge, ridning og nusseri.

De har simpelthen kun gået ude hele døgnet, men det er dine jo vant til.

Jeg tror på at man får den bedste hest hvis man hygger om dem og godbidder er skam ikke af vejen, hvis de gives med måde.

Kan samtidig anbefale klø/massage som noget hesten holder særdeles meget af også i sommerperioden og har faktisk taget mine heste i at tælle biler til færgen flere gange.

Heste har det bedst med mennesker omkring sig og gider ikke gå på folde hvor de sjælent ser den art.

Mine plejeforældre måtte faktisk tage hestene op til huset istedet for at have dem gående på den anden side af søen, netop fordi de ville have den menneskelige kontakt og brød ud af indhegningen.

Så snak med din hest hver dag og klø er ingen skade til. :jeanie:

Scarlet er f.eks. mere vild med klø som med godbidder. Stik den. :hhansen:

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Post by 99E »

[quote:926f512a7d]Scarlet er f.eks. mere vild med klø som med godbidder. Stik den.
[/quote:926f512a7d]
Sådan er der nogle, der har det - nogle heste er bare ikke specielt motiveret af mad.
Sorcha er først nu ved at være det - lidt.
Det skal altså ikke være FOR hårdt, det jeg finder på hun skal, før godbidden er ligemeget.

Den hest jeg havde i sommer havde da ikke noget imod godbidder - men han kunne bedre lide at blive kløet (især under maven, ahh!) - og ENDNU bedre kunne han lide, hvis vi lavede noget, han syntes var sjovt eller anderledes.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Post by Godzilla »

God pointe Ninie. Hestene skulle gerne have lyst til deres ejeres selskab, også om sommeren.

Heste som knokler hele året, rideskoleheste f.eks., nyder sikkert lidt ro og fred på sommerferiegræs, uden masser af forskellige mennesker omkring sig (min forestilling, underbygget af selvsyn).

For øvrigt så skryder æslerne når de synes der er forlidt kntakt og de keder sig. Så står de ved hegnet og råber på underholdning. :elsk:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Om heste på ferie og træning af deres mennesker...

Post by stratego »

Det er da vist godt der ikke er lyd på billederne så. :hhansen:


Scarlet er som vældig madglad og kan nærmest lokkes til alt med lidt frugt eller tørt rugbrød. Hestebom er ikke lige hende.

Normalt har det været sådan at giv mig noget mad og duer velkommen. HAr du ingenting så kan jeg godt finde på noget bedre at foretage mig.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply