Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Post by aribeth »

nej det er problematisk at produktionen efterhånden er så stor at man skal have så store marker at dyrene bevæger sig for langt væk fra malkestaldene så de ikke kan komme hen og blive malket i tide... eller hvad man skal sige... så må der gives køb på dyrevelfærden og så må man proppe dem ind i store løsdriftsstalde... det er da bedre end opbindingsstalde... men det er stadig helt åndssvagt at dyrene ikke kommer på græs imo...

Så måske er det noget med mindre stalde pr areal mark og flere flokke køer så?

Eller "koskiftehold" så de kan komme ud hver anden eller tredie dag så arealet udenfor ikke behøver være så stort?

Jeg ved det ikke... jeg synes køer skal på græs!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Post by Ane »

nej det er problematisk at produktionen efterhånden er så stor at man skal have så store marker at dyrene bevæger sig for langt væk fra malkestaldene så de ikke kan komme hen og blive malket i tide... eller hvad man skal sige... så må der gives køb på dyrevelfærden og så må man proppe dem ind i store løsdriftsstalde... det er da bedre end opbindingsstalde... men det er stadig helt åndssvagt at dyrene ikke kommer på græs imo...


Ja eller forbrugerne kunne betale for mælken. I de sidste mange år er prisen på mælk faldet mens den er steget på andre fødevarer. Jeg synes det er horribelt at en liter mælk koster under 5 kroner

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Post by aribeth »

Det er også helt gakgak, den mælk jeg køber koster over en 10er literen. Hvis det er det det koster at have køer på græs, så fint for mig
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Post by 99E »

aribeth wrote:Jeg ved det ikke... jeg synes køer skal på græs!

Der er et problem mere... Måske.
Jeg ved faktisk ikke om det også gælder efter mælken er blevet homogeniseret og pasteuriseret og hvad ved jeg...

Hvis det er rå mælk, skifter den altså smag, når de kommer på græs.
Jeg ved det - for vi havde 1-2 "familiekøer", da jeg var barn.
Og de stod af praktiske årsager inde om vinteren i de koldeste måneder... Og nåede typisk at kælve indenfor og så komme ud derefter.
Og mælken skiftede ret dramatisk smag og smagte... Underligt... Lidt af fisk, syntes jeg dengang...
Det gik vist over efter et par uger (i hvilke jeg nægtede at indtage "ren" mælk).

Men hvis dyrene nu gik lidt på græs hele året! :peg: Så ville man undgå den der smagsændring. Måske.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Post by sinesmølf »

Men smøret bliver så fint når kørene kommer på græs, helt gult.
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Post by aribeth »

Ja det skifter smag... Det husker jeg fra min farfars køer...nu synes jeg det er svært at smage forskellen...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Post by Frieser9460 »

Jeg er nok lidt småsær... for jeg synes, dyrenes velfærd kommer før smagen på mælken. OGSÅ selv om der er tale om et "produktionsdyr".

I øvrigt er jeg enig med Kathrine; ofte er det størrelsen på dyreholdet, der giver problemer i forhold til dyrenes velfærd. Det er jo klart, at 200 køer skal have noget mere markplads end måske 40-50 køer.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Post by aribeth »

jeg kunne godt lide smagsforskellen... så jeg tror ikke den ændrede smag behøver være et problem fordi det også kan være en god smag for nogen.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Post by Ane »

Der er ingen der lader køerne stå inde fordi smagen af mælken ændrer sig når de kommer ud..

Mælk smager altid af det køerne spiser men jeg tror den meget voldsomme smagsforskel er noget udlignet i dag hvor køerne får foder i højkvalitet og efter afstemt foderplan hele vinteren. I katrines farfars (og min farfars) stald var det ikke sådan og vinterfoderet var tit mindre næringsrigt end forårsgræsset.

Jeg tror det er rimeligt utopisk at tro man kan have malkekøer på græs hele året. Selv i Irland hvor jeg arbejdede og køerne gik på græs hele døgnet hele sommeren kom de ind om vinteren. De har svært ved at få Fodernheder nok på vintergræs og de skal bruge mange FE sådan nogle malkekøer. Derudover er det nemt noget frygteligt usundt svineri med mudder og frost - hvem melder sig frivilligt til at behandle muk på 200 køer?

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Muuuh-køer... Er de meget kuldepåvirkede?

Post by Frieser9460 »

Hihi, Ane... utopi eller ej, så er det stadig min "drøm", at også malkekøer en dag får muligheden for som minimum at komme ud i dagstimerne (også om vinteren) og ind i en lun, halmstrøet stald/løsdrift.

Jeg har f.eks. også altid syntes, det var synd, at landmændene tager de små spædekalve fra deres mødre, så snart de har fået deres råmælk - nogle gange før. Små kalve har da brug for deres mødre, lige såvel som andre dyrebørn (og menneskebørn) har.

Der synes jeg, de har en smart metode på Island, hvor kalvene går hos deres mor og blot skiller kalvene fra i forbindelse med malkning - ellers får de lov til at gå hos deres mødre.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply