Gode gå sko

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Gode gå sko

Post by HeidiO »

99E wrote:Jeg synes de der sammansat/ikke-sammensat-fejl er lige irriterende om det er "sine" (eller "Sine"?), som laver dem.
Og jeg græmmer mig på vores snart fælles fags vegne...


Hvorfor det?

Jeg har oplevet lærere som ikke stavede perfekt, som var fantastisk inspirerende undervisere, og lærere som stavede perfekt, som ikke formåede at formidle nogen som helst form for læring.

Alt i alt, så gør god stavning ikke nødvendigvis en god lærer.
Heidi
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Gode gå sko

Post by HeidiO »

Og så glemte jeg jo alt om de gode sko....

Jeg har de her Timberland, de er gode og til at holde ud at gå langt i, skulle jeg købe i dag, ville jeg gerne have ankelstøtte, jeg er ekspert i at vrikke om.

Image

Om vinteren har jeg et par Ecco støvler, som ligner dem HHansen har investeret i, blot med ankelhøjde, de er også skønne.
Heidi
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Gode gå sko

Post by 99E »

HeidiO wrote:Hvorfor det?
Jeg har oplevet lærere som ikke stavede perfekt, som var fantastisk inspirerende undervisere, og lærere som stavede perfekt, som ikke formåede at formidle nogen som helst form for læring.

Der er flere grunde.

For det første er der her ikke tale om "uperfekt stavning" i betydningen "Ind imellem er der en slå- eller stavefejl". Der er derimod tale om forholdsvis konsekvent fejlskrivning af sammensatte ord. denne fejltype er yderst almindelig ved FSA i såvel retskrivning som skriftlig fremstilling og bedømmes som en alvorlig sprogfejl; sammenskrivning (eller mangel på samme) er et væsentligt meningsbærende element i dansk skriftsprog.
sine fore trækker næsten hele tiden at skrive sammen satte ord i grund dele. og hun af viser og så at bruge stort begyndelses bogstav. det er ikke godt skrift sprog.

For det andet betyder skritlig fremstilling noget; selvom man ikke er dansklærer, er ens skriftlige kommunikation med såvel kolleger som forældre netop dét: Kommunikation. Kommunikation har til formål at formidle både viden og informationer, men formidler også generel faglighed og (ud)dannelse. Når man som profession står med et generelt problem med nedvurdering af arbejdets og de arbejdendes kvalitet, bliver det (også) vigtigt hvordan man udtrykker sig på skrift.

For det tredje er det sindssygt irriterende at se på så elendigt sprog.

For det fjerde har jeg ikke, i modsætning til visse andre Strigler, en regel om at kun Celeste (indsæt selv accenter her: ´ ´ ´ ` ` `) må få tæv fordu hun skal være advukat, fuld og mægtig (og den slags) mens andre skribenter er fredede fordi de... Ikke er Celeste (genbrug accenter fra før).

For det femte betyder generelt dårligt skriftsprog at det bliver sværere at se hvornår "sine laver sjov i sine(s?) indlæg" - hvordan skal man vide, at hun fx kan stave til Römertopf eller stegeso, endsige kender ordene, når hun i forvejen skriver lettere ubehjælpeligt?

Jeg ved godt sine må skrive sine indlæg som det passer hende.
Så sine må lade sine små bogstaver være små, selv når de burde være store.
Og sine kan stave sine ord som sine vil.
sine kan og så sammen sætte sine ind læg som sine synes.

Så krydser jeg i mellemtiden (eller i mellem tiden - hvad synes "i") fingre for, hun ikke skal være dansklærer (eller er det "dansk lærer"?)...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Gode gå sko

Post by 99E »

Og jeg tilføjer gerne:
HHansen, du ved godt, "gå sko" ikke holder.
Det hedder heller ikke "gode vandre sko", vel?

Hvad gør man hvis "gåsko" ikke er læseligt og man trods alt ikke vil bruge ordet "vandresko" om sko, der skal trisses på storbyferie (stor by ferie?) med...
Man indsætter en smuk ting. En nærmest magisk ting.
Et tegnsætningsmæssigt vidunder: Bindestreg.

Gode gå-sko.
Here you are.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply