HeidiO wrote:Hvorfor det?
Jeg har oplevet lærere som ikke stavede perfekt, som var fantastisk inspirerende undervisere, og lærere som stavede perfekt, som ikke formåede at formidle nogen som helst form for læring.
Der er flere grunde.
For det første er der her ikke tale om "uperfekt stavning" i betydningen "Ind imellem er der en slå- eller stavefejl". Der er derimod tale om forholdsvis konsekvent fejlskrivning af sammensatte ord. denne fejltype er yderst almindelig ved FSA i såvel retskrivning som skriftlig fremstilling og bedømmes som en alvorlig sprogfejl; sammenskrivning (eller mangel på samme) er et væsentligt meningsbærende element i dansk skriftsprog.
sine fore trækker næsten hele tiden at skrive sammen satte ord i grund dele. og hun af viser og så at bruge stort begyndelses bogstav. det er ikke godt skrift sprog. For det andet betyder skritlig fremstilling noget; selvom man ikke er dansklærer, er ens skriftlige kommunikation med såvel kolleger som forældre netop dét: Kommunikation. Kommunikation har til formål at formidle både viden og informationer, men formidler også generel faglighed og (ud)dannelse. Når man som profession står med et generelt problem med nedvurdering af arbejdets og de arbejdendes kvalitet, bliver det (også) vigtigt hvordan man udtrykker sig på skrift.
For det tredje er det sindssygt irriterende at se på så elendigt sprog.
For det fjerde har jeg ikke, i modsætning til visse andre Strigler, en regel om at kun Celeste (indsæt selv accenter her: ´ ´ ´ ` ` `) må få tæv fordu hun skal være advukat, fuld og mægtig (og den slags) mens andre skribenter er fredede fordi de... Ikke er Celeste (genbrug accenter fra før).
For det femte betyder generelt dårligt skriftsprog at det bliver sværere at se hvornår "sine laver sjov i sine(s?) indlæg" - hvordan skal man vide, at hun fx kan stave til Römertopf eller stegeso, endsige kender ordene, når hun i forvejen skriver lettere ubehjælpeligt?
Jeg ved godt sine må skrive sine indlæg som det passer hende.
Så sine må lade sine små bogstaver være små, selv når de burde være store.
Og sine kan stave sine ord som sine vil.
sine kan og så sammen sætte sine ind læg som sine synes.
Så krydser jeg i mellemtiden (eller i mellem tiden - hvad synes "i") fingre for, hun ikke skal være dansklærer (eller er det "dansk lærer"?)...