susan k, pengemaskine?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Gerding
Posts: 17
Joined: Sat 25. Jul 2009 22:52

Re: susan k, pengemaskine?

Post by Gerding »

Jamen Ped, hvorfor må jeg ikke argumentere når jeg synes du tager fejl. Er der kun åben for fokl der er enige med dig? FOr det så jeg ikke lige i velkomsten da jeg kom her ind på strigler. Eller må man kun hvis man har så tyde argumenter at du kan være med?

Jeg ved udemærket hvad plattenslager betyder, at man slår plat på folk, tager penge for noget de ikke får. Og det synes jeg er meget misvisende her.

Indtil videre har vi fået nøjagtigt det der står i den mappe man får udleveret når man skriver med interesse for uddannelsen. Den er fuldt til punkt og prikke. Efter som mappen om hvad uddannelsen indeholder, og hvad man forventes at skulle kunne bagefter er meget udførligt lavet, skal man vis ikke have mange brikke at rykke med, hvis man kan være i tvivl om hvad man betaler for. Nu er det jo ikke lige frem 100.000kr man betaler, og der er ikke en af os der er på uddannelsen nu, der regner med at kunne komme til at leve af heste udelukkende pga. af denne uddannelse, men det er et suplemet til det de allerede kan, og en måde til at finde ud af, som sagt tidligere, hvorfor noget virker og andet ikke gør, så man bliver en bedere underviser for sine elever!

Nu siger du idol, det sjove er jo så at halvdelen af dem der er på uddannelsen, ikke havde hørt om Susan, før de så presse meddellelsen om den nyoprettede uddannelse, og tænkte at det lød som noget for dem.
Men hvad gør det så dem?! Ekstra dumme fordi de, uden at være forblændet og hjerne vasket af Susan, stadig vælger at tage denne uddannelse? Det er sjovt, for de virker egentlig ret skarpe og som ret selvstændige mennesker, med dere kritiske evne i behold.

Igen spørg jeg. Hvem viste om du kunne dit job når du kom ud efter endt uddannelse, da du startede på din uddannelse. Og hvordan har de tjekket det i løbet af uddannelsen?!
Her er der jo udskillelsen ved Midtvejs eksamen, og igen ved den endelige hvis ikke det er ok. Der er løbende fokus på at se os undervise, og rettet til hvad der kan blive bedre. Hvad vil du ellers gøre. Hvad er det der i DINE øjen mangler i kvalitets kontrollen af disse BBH BASIS instruktører?! Vil du ikke uddybe det? Så måske nogen kan forstå dig, og det ikke bare ser ud som endnu et opkast i din personlige vendetta?! FOr hvis det virkelig bare er det, klær det dig meget dårligt!
Gerding
Posts: 17
Joined: Sat 25. Jul 2009 22:52

Re: susan k, pengemaskine?

Post by Gerding »

Selvfølgelig vil jeg hjælpe dig Ped. Her er det som det var da vi skulle søge. Om det er ændret siden(man kan jo blive klogere som en uddannelse skrider frem) skal jeg ikke kunne sige. Der skal du have fat i dem der har rekvireret mapper til forårs start.

Når du har bestået eksamen og er blevet certificeret BBH Basis Instruktør forventes du at kunne lære dine elever at:



- Installere basis signaler som start, stop, bak, drej og vig til siden
- Koble sæde, vægt og verbal kommandoer på tøjle,- og schenkelhjælp gennem klassisk betingning
- Bruge vejtræknings og visualiseringsøvelser i undervisningen
- Afkode og omkode almindelige former for konfliktadfærd
- Træne hesten til at reagere for helt lette signaler
- Arbejde med enkle sideførende øvelser som schenkelvigning og versade
- Ligeudrette hesten, så den arbejder symmetrisk og taktfast
- Ride hesten i en almindelig afspændingsramme med en aktiv ryg
- Få hesten til at acceptere biddet og en blid kontakt med tøjlen
- Ride hesten i selvbalance
- Flytte tyngdepunktet bagover og fornemme indledende samling




Derudover kan du:

Videreformidle generel viden om læringsteori og biomekanik. Du kan bibringe dine elever en forståelse for deres hests adfærd og reaktionsmønstre, samtidigt med at de får et indblik i hvordan de selv påvirker den. Du kan øge deres selvtillid og få dem til at føle sig trygge i undervisningssituationen, således at harmonien mellem hest og rytter kan blomstre i fuldt flor 

Det er vores ønske at skabe et solidt netværk og givtigt samarbejde instruktørerne imellem, hvor der kan udveksles idéer og erfaring, således at I kan trække på hinanden som kolleger og ikke som konkurrenter. Du har mulighed for at benytte dig af BBH-navnet i din egen markedsføring og vil ligeledes være at finde på en instruktør liste på BBH’s hjemmeside, hvor interesserede kan finde din kontakt info. Som uddannet Basis Instruktør får du tilbudt 10 % rabat på tilskuer billetter til alle BBH arrangementer ligesom du har mulighed for at være tilskuer til alle Susans kurser, uden beregning.









Adgangs krav


Uddannelsen henvender sig til:


1) Ryttere/hesteejere, der har interesse for områderne læringsteori og biomekanik og ønsker at lære mere om emnerne, samt opøve evnen til at videreformidle denne viden til andre ryttere.

2) Undervisere på alle niveauer, der ønsker at implementere mere viden om læringsteori og biomekanik i deres undervisning, samt tilegne sig yderligere viden om coaching og undervisningsteknik.


Ansøgere skal min. være fyldt 20 år ved ansøgningsfristens udløb. Ansøgning skal indeholde alle relevante oplevelser om dine erfaringer indenfor hestebranchen, samt en grundig beskrivelse af din motivation for at søge netop denne uddannelse. Dine egne ridemæssige kvalifikationer er ikke afgørende i denne sammenhæng, men vi vil meget gerne høre hvilke tanker du har gjort dig omkring træning af heste. Du må gerne vedlægge billeder eller (kort) video af dig selv eller evt. dine elever, såfremt du føler det illustrerer det du stræber efter i ridningen
Gerding
Posts: 17
Joined: Sat 25. Jul 2009 22:52

Re: susan k, pengemaskine?

Post by Gerding »

Vi er nu igennem de to første moduler som er lærings teori og biomekanik, og kan stort set sætte hak ud for de ting der har med det at gøre. Jeg siger stortset fordi vores sidste modul er helhed, altså at få integreret vores viden til et brugbart hele, feks at tage viden om beomekanikken helt ind i undervisningen og BRUGE den viden. Hvilket godt kan være svært, men vi er på vej :mikkel:


Håber det hjalp dig lidt!
aribeth

Re: susan k, pengemaskine?

Post by aribeth »

altså, det eneste jeg synes er sådan ldit "sjovt" ved hele det her uddannelseshalløj, det er... at de ting man lærer der, kan alle jo lære og undervise i og vise frem, UDEN at have taget den uddannelse...

Altså det er lidt som om der er taget patent på nogle ting som er sådan almenbasisviden... eller noget...

Jeg tror bare kun det er interessant for folk der ved noget om Susan K og det der ridning hun praktiserer, at høre at det er en certificeret uddannelse... enhver kan jo gå ud og sige at man er uddannet i Susan Ks principper...

egentlig er det vel bare en slags kursus hvor man så kan få bevis på at man kan det man har lært ....



det er fint for mig...
Gerding
Posts: 17
Joined: Sat 25. Jul 2009 22:52

Re: susan k, pengemaskine?

Post by Gerding »

Har jo svært ved at svare for mine med studerende, men personligt var det et ønske om, som jeg har sagt gentagende gange, at stå bedere i forhold til mine elever.

Jeg opfordre dem til at stille spørgsmål, og ikke gøre noget de ikke forstår meningen med, men jeg havde til tider svært ved at give et fyldestgørende svar, fordi jeg feks bare kunne sige, nogle muskler gør, eller det er noget med hjernen osv.

Jeg er nu, allered, langt bedre rustet til at kunne give dem korrekte svar, de også selv kan bruge til noget.

Der ud over ved jeg også, at jo mere jeg ved om hvordan hesten (forventes at)reagere, og hvad den fysiske formåen er, jo hurtigere kan jeg analysere mig frem til hvorfor problemerne er opstået, og hvordan jeg kan løse dem, frem for bare at starte fra en ende af med de ting der plejer at virke, og så håbe jeg hurtigt støder på det rigtige svar.

Så kort kan man sige at jeg har taget uddannelsen, for at blive en beder underviser for mine elever, og en bedere træner af de heste jeg har i hænderne. Og det er indtil videre opfyldt til fulde. Også når jeg spørg mine elever!
Umiddelbart er mit indtryk at mine medstuderende har den samme indgang, men igen, det er ikke noget jeg sådan har diskuteret med dem.

Glemte at svare på et af dine sidste spørgsmål. Det er ikke forventet af mig, at jeg lyver om hvordan uddannelsen er. Det er forventet at vi siger det som vi har det og ser det. Det er den eneste der er forventet!
Gerding
Posts: 17
Joined: Sat 25. Jul 2009 22:52

Re: susan k, pengemaskine?

Post by Gerding »

aribeth wrote:altså, det eneste jeg synes er sådan ldit "sjovt" ved hele det her uddannelseshalløj, det er... at de ting man lærer der, kan alle jo lære og undervise i og vise frem, UDEN at have taget den uddannelse...

Altså det er lidt som om der er taget patent på nogle ting som er sådan almenbasisviden... eller noget...

Jeg tror bare kun det er interessant for folk der ved noget om Susan K og det der ridning hun praktiserer, at høre at det er en certificeret uddannelse... enhver kan jo gå ud og sige at man er uddannet i Susan Ks principper...

egentlig er det vel bare en slags kursus hvor man så kan få bevis på at man kan det man har lært ....



det er fint for mig...



Jamen alle kan jo undervise i alt. Problemet er bare at ingen gør det.
Jeg tror Susan gør det, for at hun har nogen hun ved, hun med god samvittighed og ro i maven kan sende folk til! Hun ved hvad de står inde for, og at de kan disse ting. Måske der findes en masse andre der kan det, det lyder meget rimeligt, men man kan jo ikke henvise til folk man ikke kender til, når folk henvender sig!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: susan k, pengemaskine?

Post by annetteB »

altså, det eneste jeg synes er sådan ldit "sjovt" ved hele det her uddannelseshalløj, det er... at de ting man lærer der, kan alle jo lære og undervise i og vise frem, UDEN at have taget den uddannelse...


Det er der vel ikke noget "sjovt" i??
Sålænge viden er frit tilgængeligt så står det jo ALLE og enhver frit for at lære dette eller hint og bagefter undervise i det eller på anden vis leve af det? Der findes i DK meget meget få beskyttede uddannelser, så det står dig fx osse frit for at slå dig ned som anlægsgartner uden nogensinde at have taget uddannelsen dertil - eller undervise fuldstids i blomsterdekoration uden at være udlært blomsterdekoratør. Eller...Eller...
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
***
Posts: 10
Joined: Thu 7. Oct 2010 10:19

Re: susan k, pengemaskine?

Post by *** »

Jeg kan godt forstå Smukke-Peds spørgsmål og jeg undrer mig også over, hvad det er man lærer og kan undervise i, efter man er blevet certificeret instruktør :hva:

BBH:
Som certificeret BBH Basis Instruktør, vil du kunne hjælpe dine elever med en grundopbygning af en mentalt velfungerende hest med et fysisk sundt basisfundament, der ligger til grund for en hvilken som helst ridedisciplin.

Man skal kunne gøre heste klar mentalt og fysisk via biomekanik (Marianne Dahl-Jensen) og læringsteori/adfærd (Janne Winther), men hvem underviser i ridningen? Det er vel ikke Marianne Dahl og Janne Winther? Bruger BBH disse to menneskers baggrund til at blåstemple selve ridningen og hele ”uddannelsen”? :tommelned:

Er ridning en del af ”uddannelsen”?

Der står i materialet, at de ridemæssige kvalifikationer ikke er afgørende. Er det fordi man ikke behøver at kunne ride og undervise i ridning, når man er basis instruktør?

Men hvorfor er

[i]- Arbejde med enkle sideførende øvelser som schenkelvigning og versade
- Ligeudrette hesten, så den arbejder symmetrisk og taktfast
- Ride hesten i en almindelig afspændingsramme med en aktiv ryg
- Få hesten til at acceptere biddet og en blid kontakt med tøjlen
- Ride hesten i selvbalance
- Flytte tyngdepunktet bagover og fornemme indledende samling
[/i]

så en del af ”uddannelsen”?

Er det Susan, der underviser i ridning, altså hvis der er ridning i ”uddannelsen”?

Susan har ingen uddannelse (ikke engang som basis instruktør :minna: ) og der er ikke noget sted på hendes hjemmeside, hvor hun viser, at hun kan ride. Der er en masse springbilleder, men ingen videoer af grundridningen, hvor hun rider heste til biddet og det er nok meget godt at have styr på, hvis man vil lave versader og samle heste og især hvis man vil undervise i det.

Kan Susan ride?

Hvis man læser på BBHs side, har Susan ikke en ridemetode/et ridesystem. På BBHs side har der været mange heste, som er blevet startet op og så hører man ikke mere til dem? :-?

Jeg har set denne annonce på HN og har undret mig meget fordi, i denne annonce bliver uddannelsen kaldt en ”rideinstruktøruddannelse” og der tilbydes rideundervisning i både dressur, spring og meget andet på baggrund af BBH basisinstruktøruddannelsen. Eller kunne denne rytter det hele i forvejen?:

Jeg har modul 1 (læringsteori) og modul 2 (biomekanik) af rideinstruktør uddannelsen, BBH basisinstruktør, og tilbyder undervisning i grundridning, dressur undervisning samt undervisning af heste (og ryttere) med specifikke problemstillinger. Desuden tilbydes undervisning i spring, med fokus på gymnastiserende springning uden stress.

Jeg har stor fokus på at der rides med lette og adskilte hjælpere, at hesten ønskes afspændt, smidig og ligeudrettet og langsomt styrkes via frem-og-ned ridning så den på sigt bliver stærk nok til at tippe mere og mere vægt på bagparten uden spænding og dermed blokering for energien.
Desuden er det for mig vigtigt at rytterens opstilling er korrekt, så rytteren rider med hesten og ikke imod hesten. Ligeledes er rytterens vejrtrækning og egne mentale eller fysiske spændinger vigtige at have fokus på i ridningen, da det kan have stor indflydelse på hestens spændinger, skævhed mv.


Man lærer lidt biomekanik af en dyrlæge og lidt adfærd af en forsker i løbet af et par week-ender og det kan man så undervise lidt i og det er sikkert godt nok, men ridningen? :doed:

Hilsen
Berit
Gerding
Posts: 17
Joined: Sat 25. Jul 2009 22:52

Re: susan k, pengemaskine?

Post by Gerding »

smukke-ped wrote:Nej, jeg tror da bestemt ikke at nogen skal lyve omkring det.

Men jeg tænker stadig på at man skal kunne formidle, det man har lært. Jeg syntes det er et kort tidsrum, man skal lære på.

Indlæring er en sjov størrelse.

Og i kan som undervisere vel møde mange forskellige heste og mennesker, som skal tackles på hver sin måde?



Det kan vi i den grad, ellers ville det være et underligt miljø vi bevægede os i.

Netop derfor er der jo også et modul om rytter psykologi og coaching, som er det vi begynder på nu. Som jo så kan hjælpe os til at forstå hvilke mekanismer der er i rytteren og hvordan vi kan takle dem, både dem folk bevist kommer med, men også det ubeviste.
Du vil jo også til tider opleve at få ryttere du bare ikke har kemi med, og det bliver der også gjort meget ud af at det er helt ok og kommer frem til at det ikke ville blive et godt samarbejde, osv feks henvise til en af de andre man kunne forstille sig de ville kunne med.

I forhold til de forskellige heste, så virker lærings teori jo heldigvis på alle, men det kan så være meget forskelligt hvordan man griber det an, også derfor vi for lov at se så mange forskellige equipager, og have mange forskellige heste i hænderne, og diskutere hvad vi oplever når vi selv er ude at undervise.

Men de berider jeg kender, kan da også komme til kort. Det tror jeg ikke længden og "kvaliteten" af uddannelsen ændre på.

Vi lærer også at være meget opmærksomme på, hvis en hest reagere "unaturligt" om det så kunne tænkes at der var noget fysisk galt, og få sagt til eleven at hesten skal tjekkes grundigt igennem inden vi går videre. Pga vores biomekaniske del kan vi så også i mange tilfælde fortælle eleven hvor vi tror det er galt, og hvad det er der ikke er naturligt, om så det er i adfærden, reaktionen på signaler eller feks i gangartes mønstret, eller måden den bevæger sin hofte på.

Vi tror ikke vi ved alt, langt fra, vi er jo BASIS instruktører. Men vi ved en del mere om en hel masse end inden vi startede på uddannelsen. Og behøver nu ikke mere at sige, "fordi jeg siger det".

Og det er sgu da fedt! :heidio:


Men hvordan tænker du det er optimalt at blive tilvændet mange forskellige equipager, end at have mange af dem i hænder, mens man er under opsyn?!

Og vores kvalitet i at videre formidle vores viden bliver jo testet når vi underviser under samlinger, i vores afleveringer(videoer) og til eksamnerne. Hvis det ikke er ok her, bliver vi "rettet til" og får gode råd til hvordan det ellers kunne have været tacklet, og selvfølgelig hvis noget ikke er korrekt.

Og selvfølgeilg er det med Susan briller, for vi bliver jo uddannet til at kunne undervise dem, der søger træning ala Susan!
aribeth

Re: susan k, pengemaskine?

Post by aribeth »

det "sjove" som ejg har sat i anførselstegn er netop at jeg mener at det kan alle jo det der...

ejg synes det er fint at man laver en uddannelse, men det er nok kun dem der beskæftiger sig med det der rigtig bruger det til noget... 8 ud af 10 hestefolk som jeg kender der får undervisning, er lidt sådan ligeglade med hvad deres underviser har af papirer på det de kan, bare de kan noget som virker for dem.
Men det er positivt at man KAN henvise til noget helt konkret hvis nu en elev skulle spørge....



Jamen alle kan jo undervise i alt. Problemet er bare at ingen gør det.

?? Jeg synes da ellers folk underviser i alt muligt...
Post Reply