Kom maj du søde milde

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Kom maj du søde milde

Post by HeidiO »

Frieser9460 wrote:Jeg sidder hjemme og arbejder her i eftermiddag... er færdig om en lille times tid. Alle hypperne fik deres årlige "servicetjek" og vaccination i onsdags, og det gik sådan set fint nok, men i går var Stuntman meget hævet der, hvor han var blevet stukket og tydeligvis MEGET øm. Jeg kunne slet ikke få lov til at røre ved ham på det område. Og Jack virkede en smule nedstemt i går - i dag er han totalt stiv i hele kroppen og tydeligt utilpas. Så nu har dyrlægen lige været her igen... og begge drenge har fået smertestillende. Stakkels hypper!


Ninna blev også syg efter en vaccination for et par år siden, med samme symptomer som dine. Lignede en med nyreslag, rystede af kulde og stor hævelse på stikstedet.
Dyrlægen havde tidligere opdaget bylder som følge af dette, så den bette hest blev fyldt med smertestillende og antibiotika.
Efter 3 dage var hun igen ved at være sig selv, men hævelsen svandt først efter nok 14 dage.

Dyrlægen mente, at det var væsken som indeholder stivkrampevaccinen, som kunne give problemerne, så fremover skal hun kun have stivkrampevaccine, når det er nødvendigt, men ikke hvert år.
Hun er nu vaccineret en gang uden stivkrampevaccinen, og der var ingen reaktion, heldigvis!

Den vaccine Ninna reagerede på var Protecflu - Te fra Merial.
Heidi
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Kom maj du søde milde

Post by Frieser9460 »

Heidi, det er også Protecflu fra Merial, som Jack og Stuntman reagerer på...

Det pudsige er, at selv om de begge er vaccineret med netop denne type vaccine før, og ingen af dem har, så vidt jeg ved, tidligere reageret... Så jeg er lidt mystificeret... Er der decideret stivkrampe vaccination i Protectflu?

Nå, i det mindste kan jeg se, at den smertestillende begynder at virke nu... så håber jeg, begge drengene er tip top igen i løbet af et par dage. Jeg nyder, at Jack er så "morsyg" og hele tiden vil putte hovedet ind til mig for at blive trøstet... meeen jeg hader at se ham så slukket og trist i øjnene. Stuntman er langt mere sig selv, bortset altså fra, at vi godt kan holde snitterne fra hans hals...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Kom maj du søde milde

Post by HeidiO »

Protecflu - te er vaccine mod influenza og stivkrampe (te, står for tetanus - stivkrampe)
Så hvis det er den de har fået, så er der er decideret stivkrampe vaccination i den.

Ninna er også vaccineret 5 gange før med samme middel, uden nogen som helst problemer. Om de har ændret på indholdet, hun har været sart eller hvad der har udløst reaktionen ved jeg ikke. Men det er ikke fedt at stå med en syg hest, bare fordi man vaccinerer den.
Heidi
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Kom maj du søde milde

Post by Ane »

har siddet og arbejdet det meste af aftenen og er på vej i seng.. skal have skaffet noget stråfoder i denne her weekend - urgently. Min leverandør er løbet tør. Har snakket med andre, men problemet med nye leverandører er at man ikke ved hvor pålidelige de er.

Så skal der rides! Pixi skal soigneres lidt mere grundigt, så hun kan ligne den lille prinsessepony hun er, og jeg skal måske til picnic med tidligere kollega der er er på besøg fra Australien.

Overvejer også snart at smide hestene ud hele døgnet. Hvornår smider i (der ikke har heste i løsdrift) dem ud?

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Kom maj du søde milde

Post by HeidiO »

Jeg tror vores kommer ud hele døgnet i løbet af den næste uge, så må det være tid :-)
Heidi
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Kom maj du søde milde

Post by misssophie »

forleden fik vi hentet en kææææmpe jernbunke der lå i hallen,- så idag skal der finpudses lidt så der er ordentlig plads til traktorskovle, pallegavler, ballespyd osv osv

derefter skal der ryddes grene væk som blev beskåret i haven i går,- så havetraktoren kan komme til at slå resten af græsset

så er der svigerforældrebesøg med lidt spisning (de kommer vist på restaurant med stegt flæsk og persillesovs) ,- og så var det vist den dag...

hav en god dag derude!
Misssophie
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Kom maj du søde milde

Post by Lena »

Øv med sygdom i forbindelse med vacc......

UNIK og Co har været på døgnfold/løsdrift siden 14. april...... Det er ikke meget de benytter løsdriften. Heller ikke om natten.

Jeg tæller ned........... om 14 dage får jeg hestene hjem!!
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Kom maj du søde milde

Post by udlandet »

[quote="misssophie"]forleden fik vi hentet en kææææmpe jernbunke der lå i hallen,- så idag skal der finpudses lidt så der er ordentlig plads til traktorskovle, pallegavler, ballespyd osv osv

Nej, jeg er vist blevet for svensk. I Sverige er hallen entreen, et underligt at sted at have en jernbunke liggende. Måtte lige läse 2 gange :viben:
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Kom maj du søde milde

Post by udlandet »

Jeg savner da hestene, men jeg savner ikke alle de bekymringer der fölger med...

Kl er 10, jeg har plantet mega meget ud. Planterne i det nye drivhus har overlevet nattens frostvejr, jeg er bare SÅ glad.
I dag skal der sås og lägges rödlög. Vi har ikke plads til en urtehave, men det har vores venner. De har aldrig haft urtehave för, men de går vildt op i projektet. Og så kan jeg jo passende lige passe vores lille skoldkoppe gudbarn imens.
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Kom maj du søde milde

Post by Annemaja »

Skønherlig forårsmorgen, hvor vi cyklede ned til hestene, morgenfodrede og drak medbragt morgenkaffe i solen derned med udsigt over Furesøen :-) Hundene i cyklekurv og anhænger - og forbi planteskolen på hjemvejen :-) Nu stenes der ;-)

Beethoven med bedstevennen - de er blevet et omvandrende sammenklistret 2 spand fra de så hinanden :-)

Image
Fryns og vennen Plet :-)
Image
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
Post Reply