Jeg kaster sgu snart op!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Jeg kaster sgu snart op!

Post by Lone Beck »

Aha, så utaktet er bare = ude af takt? Jamen, Andrea' nye hest er da ikke ude af takt. Jeg ville betegne den som taktfast...

[quote:0968209151]Altså at baghov sættes i jorden før forhov. Der som regel tale om marginaler så det ER svært at se, medmindre det er ekstremt. [/quote:0968209151]

Det er interessant :ide:
Nu kommer jeg jo til at tænke på den der svenske dyrlæge, der har opdaget at virkelige klasseheste, netop sætter baghoven i jorden et lillebitte øjeblik før forhoven...(og de bovlamme krikker er dem, der sætter forhoven i jorden en lillebittesmule før baghoven).

Skal det forstås derhen, at hvad én ekspert kalder starquality, kalder en anden ekspert utaktet?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Jeg kaster sgu snart op!

Post by udlandet »

1987 ser da noget anderledes ud i mine öjne :ide:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Jeg kaster sgu snart op!

Post by annetteB »

[quote:469f03cf56]Altså at baghov sættes i jorden før forhov.[/quote:469f03cf56]

Faktisk er lige netop dén taktfejl ikke en "fejl" overhovedet i forhold til det modsatte!
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Jeg kaster sgu snart op!

Post by Lone Beck »

[quote:432ae21eb8]Faktisk er lige netop dén taktfejl ikke en "fejl" overhovedet i forhold til det modsatte! [/quote:432ae21eb8]

Nu må I sgu se at blive enige :fy:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg kaster sgu snart op!

Post by 99E »

Når hesten går bag lod i mere ekstrem grad (Roll kur overstrækkes ryggen, og kan derfor ikke svinge.

Derudover... *Rækker hen over bordet efter en bog*...
Når hesten har hovedet (relativt) lavt og bag lod overstrækker den ryggen og kan ikke svinge.

Når hesten har hovedet højt og bag lod, ja så er den nødt til at "holde" hovedert oppe og kroppen nogenlunde sammen ved hjælp af rygmusklerne - og dermed får den en "kort, hængende ryg" i stedet for at løfte med ryggen. Igen bliver ryggen stiv, og dermed kan bagbenene ikke svinge igennem, ind under rytteren, og dermed kan hesten ikke "bære bagfra" og hvad man ellers kalder det.

For at få de her store forbenssving uden at ryggen bærer rigtigt med er den nødt til at bruge underhalsmuskulaturen til at "hive" benene frem med.

Nu nøjedes jeg med at gense første havdel af 87-ridtet - men han er liiige på nippet til at ride en taktfejl ind i bagbenene - jeg tror det er den uundgåelige pris at betale for mere løft af forben uden at få en langt kraftigere vinkling bagtil.
Og jeg synes Klimkes hest var smækker - men jeg er ikke sikker på hvor meget en hestetype som den KAN lukke sammen i haserne?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Jeg kaster sgu snart op!

Post by annetteB »

[quote:f2fa38dae9]men han er liiige på nippet til at ride en taktfejl ind i bagbenene[/quote:f2fa38dae9]

Det er han nemlig!
:fy:

[quote:f2fa38dae9]Og jeg synes Klimkes hest var smækker - men jeg er ikke sikker på hvor meget en hestetype som den KAN lukke sammen i haserne? [/quote:f2fa38dae9]

Faktisk var Ahlerich så vidt jeg husker en Westfaler, som på det tidspunkt nærmest var en "kørehestetype" og så kan man nok ikke forlange alverden - hvilket egentlig gør resultatet endnu mere imponerende!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Jeg kaster sgu snart op!

Post by sinesmølf »

se her er en happy atlete http://www.youtube.com/watch?v=b4tiMDe19T0 og her http://www.youtube.com/watch?v=UbLXpW5-DG0&feature=related

den ser så glad, afslappet ud og hvor der det smuk ridning
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Jeg kaster sgu snart op!

Post by FruTusse »

Camilla:

TAK!!!!
Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. :respekt: :respekt:

Når jeg læser hele denne tråd fra hvor jeg slap sent i aftes, så jo, så fremstår mit indlæg som en kritik af Andreas, men som jeg også skrev så rider Andreas jo kun som han har lært.
Det der generer mig er, når DRF m.fl. fremhæver ryttere i den grad(og nu har det altså lige været Andreas i meget lang tid) som værende lysende stjerner på himlen, når de pågældende ryttere så åbenlyst ikke rider deres heste korrekt, bag lod, med sænket ryg, piskende haler og nogle sågar også med tydeligt åbne munde.
Der var faktisk en gang hvor det trak ned i pointene i de sidste karakterer hvis hesten gik med piskende hale og åben mund!
Det har man åbenbart glemt i dagens dommeruddannelse :ehh:
Det er som sådan ikke ment som et angreb mod Andreas Helgstrand som person, mere som et angreb på at man belønner den mere eller mindre ukorrekte ridning som er blevet almindeligt fremherskende og udråber det til at være helt fantastisk.

Leif Törnblad udtalte til seminaret med Gerd Heuschmann for nylig at han så langt større ridemæssige problemer blandt amatørerne end hos de professionelle.
Jamen for pokker da - hvem er det lige at amatørrytterne ser på og lærer af og forsøger at efterligne??????
Det er jo netop vores topryttere og eliten :ide:

Jeg kommenterede med vilje ikke den video hvor Andreas prøverider sin nye hest, som jeg for øvrigt synes ser rigtig dejlig ud, men også den går tydeligt bag lodplanet som alle hans andre heste gør, men tog i betragtning at det trods alt var første gang han sad på hesten.

Personligt føler jeg mig altid forsigtigt frem de første gange jeg sidder på en fremmed hest, for at fornemme hvordan den er og reagerer på hjælperne.

Har også lige nydt videoerne af Klimke og Ahlerich, som viser rigtig dejlig ridning og ja, en hest der kan leve op til begrebet "a happy athlete" :katiekat: :respekt:

Selvfølgelig var det en anden type heste dengang, og knap så tændte som dem vi ser i dag, men det burde ikke ændre på den grundlæggende ridning af dem eller øvelsernes korrekte udførelse.
Er grundridningen i orden så er det ikke noget problem at lære hesten øvelserne, men ofte virker det som om at man har forsøgt at lære hestene øvelserne først og fremmest, og så givet køb på grundridningen og så får man de sænkede rygge, usmidige heste der spjætter med forbenene men ikke er i stand til at få bagbenene til at følge trop, hovedet bag lod fordi det faktisk kræver temmelig meget af hesten at lave de svære øvelser når ryg og bagpart ikke er med, og som følge deraf lægger de sig hårdt på tøjlen for at forsøge at afbalancere og kompensere.

Som Camilla også skrev så er det sådan at tryk avler modtryk. :ked:

Når jeg nu ikke har startet stævner de sidste par år så forsøger jeg nu i stedet at lære de ryttere som jeg underviser, at ride korrekt og med tilpas indføling i håb om at jeg her kan gøre en begyndende lille forskel, og så i øvrigt selv foregå med et godt eksempel hver gang jeg rider.

Hmmm......min træner er nu godt nok fast besluttet på at hesten og jeg skal ud igen, så lad os nu se om ikke vi alligevel forsøger os igen :linski:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Jeg kaster sgu snart op!

Post by udlandet »

Undskyld mig, men det er klart han er den der bliver fremhävet. Han vinder mest og så er der jo lige den detalje at hans Far er formand. Så det er vel ikke så underligt. Folk vil gerne läse om ham. Han er jo også ride ikon for en masse ride töser.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Jeg kaster sgu snart op!

Post by annetteB »

[quote:9a5296a27e]Leif Törnblad udtalte til seminaret med Gerd Heuschmann for nylig at han så langt større ridemæssige problemer blandt amatørerne end hos de professionelle. [/quote:9a5296a27e]

Det var dog en genial udtalelse: Så lysende i al sin enkelhed og dog så genial! Jeg lader den altså lige stå et øjeblik på den indre skærm!??!
:viben: :viben: :viben:

Det ville den onde huggeme osse undre mig MEGET, hvis der sådan generelt sås større eller flere fejl hos de proffesionelle der trods alt lever af at udføre hvad-de-nu-end-gør og tillige stilles uligt bedre materiale og træningsforhold til rådighed end dét der tilbydes den gennemsnitlige amatør fra Øster Kvababbelse Rideklub!?!
:viben:

Jeg må være overtræt eller noget, for jeg vælter på det nærmeste rundt på gulvet af grin over, at nogen overhovedet kan OVERVEJE at sætte sådan en sætning til torvs i fuld alvor!?!?

Forhøvlede da - det er jo en nærmest UNIVERSIEL sandhed den gode hr. Tørnblad der ar bragt til torvs - jeg øjner hidtil uanede muligheder for at drage paralleller til andre fag- og interesseområder: mellem fx. ridning og konditorkunst??

"Jeg ser langt større problemer hos amatører der forsøger at producere og samle en 6etagers bryllupskage med det forhåndenværende køkkengrej i en toværelses lejlighed, end jeg ser hos professionelle konditorer der skal udføre samme stunt" udtaler Liliane von Hübenspryth fra Danske Konditorers Landsforening.

Vor udsendte medarbejder tænker: "men derfor laves der nu da stadig en del aldeles uspiselige og ækle proffesionelle bryllupskager - primært bestående af tørre bunde og E-numre en masse - og de bliver vel ikke BEDRE og mer velsmagende fordi en husmoder i Ørkesløselille laver én der er endnu dårligere?? - hva er din POINTE Liliane??" !! :hva:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply