Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
aribeth

Re: Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Post by aribeth »

Avlsmålet er afhængigt af hvilken type arabere man avler (men hvorfra ved du at vi taler arabere?)



Øhm pga det her du skrev tidligere:

Du kan lære alt det du vil på shagya-anglo-arabere.dk eller spørge, men lækker - det er han!



Det vil sige man bruger dem som forædlere i fx Trakehneravlen?

Jeg ved ikke særlig meget om arabere... det meste jeg har læst om er det Gunni så interessant har skrevet om Crabbet arabere... så jeg synes det er rigtig spændende at læse om dem.


Katrine
LeneP
Posts: 864
Joined: Sun 18. Nov 2007 00:53

Re: Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Post by LeneP »

Ok, reagerer bare på fordommene, hvor mange incl. araberejere har travlt med at understrege at de er specielt følsomme, Det er de ikke, men det er levende væsner, der skal behandles forskelligt.
Har mødt en del, der er forundrede over at mine (noget uopdragne) ikke er mere vanskelige end de er - der er ikke meget vims over dem, men følsomme som i "det gør altså ondt når du kigge på det sår" det er de. Til gengæld er de meget glade for at lære noget nyt, så når det går galt tror jeg det skyldes, at folk tror de skal gå lige så langsomt frem, som hvis de stod med en smådum frieser :-)

Agnes
aribeth

Re: Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Post by aribeth »

jeg kunne forestille mig at intelligens oftest kan mistolkes som dårligt temperament...


Katrine
LeneP
Posts: 864
Joined: Sun 18. Nov 2007 00:53

Re: Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Post by LeneP »

Ja, man finder ofte rigtig meget araberblod i trakehnerne og i varmblod. Der er især et par hingste der har sat sig spor i holsteneravler og så er der de store/betydningsfulde angloer, der findes i mange alt efter hvor langt bag ud man kigger. Fx er der anglo i De Noir, der er en af de mest benyttede DV-hingste i de sidste par år, så araberblod er godt. men sjældent så anerkendt/erkendt som værdifuldt som engelsk fuldblod når vi taler varmblodsavl.

Men lykken afhænger jo heller ikke af varmblodsavlen, det er bare sjov at markere sig i den verden, fordi manges opfattelse af arabere er, at det er ponylignende tossede dyr. Det er jo altid sjovt at rykke lidt ved fordomme - eller?

Agnes
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Post by Frieser9460 »

Hov, hov, Agnes din bisse... ikke "disse" mine Frieser-basser, NÅ! :mettebo: :viben:

I virkeligheden er det jo slet ikke spor fair at generalisere NOGEN heste - hver race har nogle overordnede karaktertræk, men for det første er der jo undtagelser, der bekræfter enhver regel, og for det andet har hver hest jo også sin helt egen personlighed... og gudskelov for det. :hhansen:

Som sagt elsker jeg arabere... :elsk: Jeg har bare ikke rigtigt haft særlig stort held med at passe sammen med de arabere rent temperamentsmæssigt, jeg har mødt indtil nu.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
LeneP
Posts: 864
Joined: Sun 18. Nov 2007 00:53

Re: Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Post by LeneP »

Både-og.

Det er også en lidt hurtig konklusion at hvis man ikke kan med en araber, så er det fordi man er et dårligt hestemenneske.
Der findes sikkert masser af arabere med dårligt temperament og masser af dårlige hestemennesker, så at slutte at fejlen alene ligger hos mennesket tror jeg ikke er frugtbart.

Araberne jeg har mødt/haft/avlet er som sagt nysgerrige og glade, men var de vokset op i mere forvirrende omgivelser kunne de måske også have udviklet sig til helt andre dyr end når de går under stabile forhold i en lille stald. Generelt tror jeg ikke meget på de kasser man sætter hesteracer i - som tommelfingerregel måske, men nej, jeg tror mere at mine arabererfaringers entydighed skyldes, at de er vokset op under samme forhold og med samme mor, så det er svært at slutte til en hel population på verdensplan. Der findes sikkert også dumme, dovne arabere, men noget meget arveligt som OCD - det har racen ikke.

Agnes
LeneP
Posts: 864
Joined: Sun 18. Nov 2007 00:53

Re: Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Post by LeneP »

frieser 94??: nej, helt enig. Skriver det kun fordi min berider siger, at den eneste virkeligt uintelligente race han har mødt er frieseren, men den eneste idiothest jeg har haft var frederiksborger, så nej - man kan ikke generalisere - og så var det jo også lidt for at drille.

Agnes
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Post by Frieser9460 »

Hihi... meget kan man sige om arabere, men jeg har nu stadig til gode at møde en, der var doven! :lol: Alle dem, jeg har kendt, har været yderst livlige og årvågne. :hhansen:

Kan huske, jeg red på en araberhoppe af den lidt mere "gammeldags" type på rideskolen, da jeg var barn, og hun var bare roligheden selv... nøj, hun var sød og levede fuldt op til sit navn; Honey. :elsk:

Men ellers må jeg nok tilstå, at resten af de arabere, jeg har mødt, har været sådan lidt "nervøs-agtige" i det, selv om de - med en enkelt undtagelse - ellers har været super søde heste. :linski:

Til gengæld er jeg ret enig i, at man (næsten) kan få den hest, man vil have, uanset racen... Det handler om træning, træning, træning og mere træning... og her tænker jeg naturligvis ikke kun på ridning osv., men især på den helt almindelige daglige omgang, tilvænning til nye ting osv. Bruger man meget tid på sin hest, har man blot en rimelig forståelse for hesten sammen med den rette timing under træningen, og gør man sig umage med vænne hesten til en masse forskellige ting, ja så tror jeg, man har forudsætningen for at få sig en pragtfuld rolig, tillidsfuld og stabil hest stort set uanset race. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Post by MetteboDeluxe »

Hvor er Gukuvi egentlig blevet af?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Løst Næsehorn i en fyldt cafe

Post by Frieser9460 »

Agnes wrote:frieser 94??: nej, helt enig. Skriver det kun fordi min berider siger, at den eneste virkeligt uintelligente race han har mødt er frieseren, men den eneste idiothest jeg har haft var frederiksborger, så nej - man kan ikke generalisere - og så var det jo også lidt for at drille.

Agnes


Fnis... så vil jeg tillade mig at sige, at du har en uintelligent berider. :lea: :lol:

Men det har jeg i så fald også... eller noget... :lol: Min berider siger nemlig, at Friesere er køreheste, som kun dur til én ting; nemlig til at være "vakre"... :lol:

Men hvad... så passer de jo også godt til mig; jeg ELSKER "vakre" heste... :elsk:

Image
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply