Gysse & Gyda

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Gysse & Gyda

Post by HHansen »

Det er rigtige madsvin :hhansen:

Og så bliver kødet sikkert ekstra godt.

Hvad hedder den 3. gris?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
aribeth

Re: Gysse & Gyda

Post by aribeth »

Jeg elsker også fritter og sovs! Dygtige svinebasser!


Katrine
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

Jeg ved ikke helt hvad den sidste skal hedde, men de er helt sikkert ved at blive tamme for man kan ikke længere muge i fred og den ene stak af idag mens jeg mugede :lol:
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

Jeg synes overhovedet ikke det ser hyggeligt ud - ikke det fjerneste. Det er jo ganske almindelige svin, der er tildelt en balle halm ekstra, og ikke ret meget andet.

Bakterieboost siger du. Er der ikke også nye bakterier i en ny stald, så hvorfor en mellemstation? Bakterierne i jeres stald, har da nok ikke ret meget sammenligning med dem der findes i jorden.

Og så er der lige den med temperaturen. Grise kan sagtens holde til mange minusgrader, så forklaringen om, at Gysse og Gyda skulle fryse, den køber jeg ganske enkelt ikke. Er din stald da opvarmet? Hvis ikke, så tror jeg næppe der er varmere i den, end der er i en vindtæt grisehytte på marken, og da slet ikke, hvis grisene i hytten får halm nok at putte i.

Faktisk vil jeg gå så langt, som at påstå at chancen for at den sidste gris havde overlevet, nok var langt større udenfor. Der havde hunden ikke kunnet forcere hegnet, ligesom grisen havde haft en langt bedre mulighed for at komme væk.

Men ok - jeg er også bare en sølle "køwenhavner" der har haft udendørs grise siden 84, dog afbrudt af en pause på 7 år. Men en ting har jeg da lært. Skal en gris være en glad gris, skal den have lov både at bruge sine ben og sin tryne. At grave er nok et af de vigtigste instinkter i en gris, så når grisen fratages den mulighed, kan det aldrig blive en glad gris.

Jeg synes det er ganske fair, at du ikke gider at have grisene ude, men kald dog en spade en spade, fremfor at komme med forklaringer, der ikke holder en meter.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Lena »

:ehh:

Hvorfor skal det være enten eller..........??

Enten skal de gå som svin på spalter........ eller hvad de nu går på i moderne griseproduktion. Eller så skal de ud og gå. Hvorfor er det så forfærdeligt at de går inde i en stor boks, hvor de har mulighed for at rode i halmen. En god og acceptabel middelvej - for mig!

Og hvis de først kommer ud til sommer, ja så fred med det...........

Jeg hørte i øvrigt at frilandsgrise blev født ude og så kom de ind og blev fedet op, når de var X antal uger............
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

Zanne jeg synes du opfører dig som et svin overfor mig når du vælter alt det mundlort ud. Du har hverken set min stald eller mine grise. Heller ej hunden der har bidt.

Det gider jeg ikke finde mig i.

Der er ingen af jer der skal spise mine grise, så i kan sådan set være pisse ligeglade med hvordan jeg behandler dem. Dette er ikke en reklame for svinekød, det er til mig selv.
aribeth

Re: Gysse & Gyda

Post by aribeth »

Jeg synes det er noget pjat at reagere så voldsomt på Zannes mening, bare fordi hun er uenig med dig.


Katrine
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

Jeg finder mig ikke i beskyldninger om at tingene ikke holder en meter. Jeg gør det så godt jeg kan ud fra de muligheder jeg har. Man lærer da en del om svin og adfærd efter så mange år i faget, og efter at have arbejdet og set mange forskellige steder. Og jeg kan love jer at mine grise er GLADE !

Jeg er hverken dum eller dyremishandler.

Jeg er pisse træt af det her forum. Jeg føler mig ikke godt behandlet, og det er derfor jeg skriver mindre og mindre herinde.

Hvordan kan man være uenig i noget man aldrig har set ? Man kan ikke beskylde nogen for noget, når man ikke har set hvordan tingene egentlig er.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Gysse & Gyda

Post by annetteB »

Hvordan kan man være uenig i noget man aldrig har set ?


Men kan vel forholde sig til de fakta der beskrives?
Som Zanne osse gør.

Hvis ikke man kunne forholde sig til andet end dét man havde set med sine ene øjne, så var der ikke mange der ville tro på eksisensen af Borridsø kl 04.30 om morgenen.
:linski:

At Zanne så ikke synes at dit dyrehold ser så hyggeligt ud som du selv synes er der vel ingen grund til at lægge hverken Zanne eller hele forummet for had over??

Når man som privatperson har slagtedyr, så har man nogle andre muligheder og ofte også nogle andre mål med sit dyrehold, end hvis man havde haft 450 slagtesvin. Og det er de holdninger og mål der her bliver bragt til torvs.

Hvis jeg kunne forstille mig at have egne slagtesvin til eget brug (men det kan jeg ikke, for de er så søde og blir så tamme, at jeg aldrig ville nænne at få dem slagtet, så jeg nøjes med at lukrere på de folk der KAN nænne det :lol:) så ville jeg da heller ikke have dem til at gå rundt indendørs, når jeg har masser af plads udenfor, men det vil du og så er den vel ikke længere, end at vi ikke er enige på dét område?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Gysse & Gyda

Post by HHansen »

Er jeg virkelig den eneste der har læst Kokjos tidligere indlæg som at grisene skal ud - men ikke NU??? Det var klart min opfattelse af det da jeg læste hendes svar første gang Aribeth spurgte. Hun havde endda nogle - synes jeg - ganske fornuftige grunde til at vente.

Men det kan da godt være JEG bare ikke kan læse :ehj:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply