Milano og venstre galop.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Milano og venstre galop.

Post by MinnaN »

Hey mine yndlingshesteguruer,

Jeg har brug for hjælp. Milano nægter pure at gå i venstre galop og kan man endelig få ham i den (hvilket jeg kan i korte momenter), så går han kryds.

Min ridelærer mener at han aldrig kommer til det. Jeg mener hun tager grufuldt fejl, for han er kun 6 år gammel og mangler grundridning i alt. Han har gået rideskole siden han kom (ca 1 års penge), har en halvpart som er meget grøn i det med ridning (mangler selv alt hvad der hedder grundridning) og han har en meget stor gang, som gør at folk har hevet sig ned i sadlen vha tøjler og minus sæde, samt samlet ham alt for meget op og dermed kortet ham gevaldigt ned.

Han er oldenborger, stor (186 i stang), langbenet elegant model der mangler muskler alle steder, lettere klodset og stor i sine bevægelser, glemmer nogen gange hvor hans menneske er, når vi strigler, mangler fremdrift (hvilket skyldes rideskole elever og deres uvilje til at ride i tempo på en storgangs hest) og mangler at vide hvor hans bagpart er henne. Dette er min umiddelbare vurdering. Min egen "hjemmelavede gulerodsbøjeprøve" viser mig at han er fuldt ud smidig til begge sider. Han har fået raspet tænder for nyligt, men føles klodset, ung i sine bevægelser og decideret tvunget til at gå kort, fordi man ellers ikke kan sidde på ham.
Bull shit siger Minna, for han er NEM at sidde på. Det kræver en løs, smidig, følsom lænd, følsom hånd og et stabilt drivende sæde.
Hvilket Prinsemanden jo gav mig æren af at lære. :elsk:

Der er redet med glidetøjler på ham for at få ham i venstre galop og smidiggjort... Behøver jeg at sige mere andet end IDIOTER?!
"Hvis det ikke kan, er der intet der kan!" Bullshit, glidetøjler får hesten til at gå på forparten, gir ingen fremdrift, lærer den at knække forkert i nakken og i det hele taget er det noget fanden har skabt i vrede en dag hun havde et seriøst anfald af PMS. FUCK jeg er tosset over det. Han er UNG for hede hule HEL. RID dog KRIKKEN!!!

What to do? Jeg har nogen ideer selv, men vil lige høre jeres INDEN jeg lægger mine frem.

En ting er sikkert. En hest på 6 år er ikke tabt på staldgulvet. Ikke endnu. Og slet slet ikke af mig.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Milano og venstre galop.

Post by CXEC »

Træn galop til venstre igen og igen. Det er kun øvelse der gør mester.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Milano og venstre galop.

Post by MinnaN »

Udover det??
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Milano og venstre galop.

Post by Ane »

kiropraktor

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Milano og venstre galop.

Post by CXEC »

Måske øve i longen også. Altså den galop som er den svage skal styrkes. jeg ville nok ikke komme indspændinger på. Men tålmodighed, tålmodighed. :heidio: Han skal NOK lære det!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Milano og venstre galop.

Post by aribeth »

jeg synes det lyder som noget motorisk... muskler, led, whatever?!

Så snart en hest ikke kan springe an i en venstre eller højregalop, så tænker jeg der må være et eller andet fysisk der sidder i klemme...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Milano og venstre galop.

Post by 99E »

If what you're doing doesn't work - ABSOLUTELY do something else!
Så nej, du skal naturligvis ikke bare galoppere og galoppere...

Jeg vil gætte på, han har en låsning et sted i overlinien. "Skiller" manen nogen steder? Sådan at den fx ligger til venstre eet sted og yil højre et andet?
Er hans hove i orden - er de ens eller uens (parvist)?

Hvis du ikke kan få en kiropraktor eller osteopat til, kan du hjælpe ham. (Det kan du også EFTER kiropraktorbesøget, men...)

I venstregalop er det venstre bagben, der belastes. Dvs. du kan ride øvelser, der hjælper ham til at "bære vægt" på venstre bagben. Traversader til venstre, fx.
(Generelt er jet fan af sidebevægelser...)

Så kan du naturligvis sørge for, han er smidig og "løs" til begge sider - ride volter, volter med sidebevægelser og flere sidebevægelser.

Og du kan tjekke at han flytter sig korrekt SIDELÆNS for begge schenkler.
Når du lægger udv. schenkel tilbage, rykker han sig så for den?
Hvis ikke - fix it.

Går han villigt frem? Hvis ikke? Fix it. I hvert fald så han gør det med dig.

FORSTÅR han at bøje sig om indv. schenkel og sædeben? Hvis ikke - gæt selv... Fix it.

Og sørg for at arbejde med een ting ad gangen - du kan ikke BÅDE optimere fremdrift, sidebevægelser, schenkelrespons og samling på een gang...

Når ovenstående virker bedre, kan du forsøge:
Rid ham på en cirkelvolte (Jeg ved godt han er en stor hest... Stjæl evt. en springbane at ride på eller noget andet med god plads, hvis du ikke kan makke ham rundt på 20 x 20 meter)...
Sæt forinden 2 - 3 kegler op - på cirkelbuen, "ligeligt fordelt". (De skal hjælpe jer begge to...)

Den midlertidige regel: Du må nu kun springe an ved keglen.
Rid ham i en traversal bevægelse frem mod keglen.
Spring ham an for UDVENDIG schenkel med en let SIDEFØRENDE indvendig tøjle og sørg for at give ham masser af "plads" til at komme frem .
(Du skal, så at sige, ride ham sidelæns ind i anspringet...)
Du kan evt. læge vægten på UDVENDIGT sædeben i selve anspringet.
Og hvis han har MEGET svært ved det kan du faktisk springe ham an, "modsat stillet" - altså stillet eller let bøjet til udvendig side - det lader ham falde lidt ind over indv. skulder og er en brugbar strategi, ISÆR hvis du kan "samle ham op" i en nogenlunde korrekt bøjning efter anspringet.
(Det er nemmere for hesten at gå galop "bøjet udad" hvis den mangler muskler og balance til at gå korrekt...)

Her er det vigtige: Gallopper kun få galopspring.
Parer.
ROS.
Hold en lille pause.
Saml op og rid videre.
Spring an ved næste kegle.
(Jeg tror måske 1-2 kegler er smart at starte med med så stor en hest....)

Hvad gør keglerne?
De fokuserer DIG på et sted hvor I skal springe an = mere præcis og fokuseret signalgivning.
De fokuserer HESTEN på at "det her er stedet hvor vi gør noget! Jeg må hellere være klar!!" - og forudsat at du ikke gør det til Det Værste I Verden at springe an i galop, kun galopperer MEGET LIDT og ROSER som en sindssyg - kommer han til at elllske keglerne.
For det er jo det sted, hvor han har fået TRÆNET dig til at han lige skal gøre det der svære LIDT for at få dig til at rose og stoppe en godbid i gabet på ham. Eller hvad han nu elsker.
Kegler er MAGISKE!!!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Milano og venstre galop.

Post by 99E »

I øvrigt: Jow, du kan godt smide ham i longen uden indspændinger.
Men IMO har han brug for at lære at komme godt IND i galoppen - ikke for at tonse ubalanceret og kejtet rundt for enden af en snor.
Du kan sikkert godt jage ham frem i en krydsgalop (måske endda en venstregalop) i longen.
Men ulempen er, at medmindre man er afsindigt dygtig er det netop dét, der sker....

Og det er RIGTIG svært at stoppe og rose for enden af en longe.
(Medmindre man så forinden har trænet DET - jeg HAR trænet Parade-galop-tilbagetrædning-galop-overgange med Sorcha i snor - fordi jeg nemt kan stoppe og bakke hende på en 20m-volte fra jorden... Og vi brugte, BTW, Magiske Kegler...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Milano og venstre galop.

Post by MinnaN »

Ninie... Jeg elsker dig..

Kiro er på listen, men igen.. Ejeren er "egen" og han er ikke min.

Hovene er gode, ensartede og velformede, dog har han en plade under venstre forhov (jeg har luret på netop at den kunne være problemet) pga hovbyld (som han skraber til sig som vi andre skraber forkølelse til os). Han er højre man- hest, så den har jeg også luret lidt på. Ens i muskulaturen på begge sider, men med manglende muskel bagparti, svær at holde huld på (overvejer at hælde en god slat olivenolie i hans mad og gode vitamin kiks). Sart i huden generelt og får let hudafskrabninger eller gnavesår. Bruger forbensgamascher, fordi han smeder og stryger sig noget så gevaldigt.

Dine råd mht hvor vi skal springe an er taget til mig. Vi har kegler og jeg kan snildt tage 2-4 stykker med i stalden. Jeg har også overvejet at ride efter bomme og dermed aktivere hans hoved på en anden måde.
Jeg har heldigvis carte blanche til at ride ham som JEG vil, da hun ved jeg er en god rytter der tager hensyn til ham. Dertil kommer at resten af dine råd er også taget til mig, samt de sideværtsbevægelser jeg brugte på Prins FØR jeg satte mig op på ham. Tror også jeg skal have Milano i en snor og træne ham for jorden i at bevæge sig sideværts.

Jeg har frie hænder og jeg er ligeglad med tiden det tager. Jeg skal bare ikke have en part der bryder det hele ned igen.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Milano og venstre galop.

Post by 99E »

MinnaN wrote:Ninie... Jeg elsker dig..

Rolig nu... :hhansen:

MinnaN wrote:...dog har han en plade under venstre forhov (jeg har luret på netop at den kunne være problemet) pga hovbyld (som han skraber til sig som vi andre skraber forkølelse til os). Han er højre man- hest, så den har jeg også luret lidt på.

Jeg gætter på, han er lettere at ride rundt på en pæn volte til højre?
Hvis han er det - så prøv at se, om du kan liste ham over i en venstregalop, mens han er let stillet til højre og har bagparten skudt lidt til venstre.

Pladen kan gøre en forskel... Men hvis han også før pladen var "højremans-hest" er det næppe den - og den BØR kun være i vejen, hvis du rider på fast bund og insisterer på at bøje ham meget til venstre.
Mere sandsynligt er det, at han har et kiropraktisk problem - smeden vil kunne sige om hovene ER ens eller om han SKÆRER dem ens. (Dvs. om de slides ens eller om han retter dem hver gang...)
Hvor meget forskel kan en plade gøre? Det kommer an på.
En kile gør en markant forskel, hvis den er lagt rigtigt.
(Sorcha havde en kiropraktorbehandlet skævhed, der havde nået at "forplante sig" til forhovene - så efter kiropraktisk behandling havde hun kile på i en periode for at muskler og sener kunne trække sig rigtigt sammen - og det hjalp MED DET SAMME på galoppen - men er risky business...)

MinnaN wrote:Bruger forbensgamascher, fordi han smeder og stryger sig noget så gevaldigt.

Og så spørger jeg: Hvad siger smeden til det? -poogift

MinnaN wrote:Jeg har også overvejet at ride efter bomme og dermed aktivere hans hoved på en anden måde.

Trav over bomme og cavalettis = god hoved-og-kropstræning. Go ahead. Sørg for afstanden passer til at han ikke går i rideskoletraven.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply