nu kan man næsten springe en bane på Calle (video)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: nu kan man næsten springe en bane på Calle (video)

Post by Pia »

Stimata Doamna wrote:Man kan jo starte med 2 galopbomme og bygge videre derfra :-)


:askepot:
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: nu kan man næsten springe en bane på Calle (video)

Post by Line_Calano »

selvfølgelig kan man starte med to bomme og det gør vi egentlig normalt altid, jeg mener dog stadig der er andre ting der har højere prioritet i hans uddannelse end lige præcis den øvelse. Helle har redet den øvelse i dag på grå, men det er jo noget andet.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
HelleK
Posts: 266
Joined: Sun 9. Aug 2009 14:35

Re: nu kan man næsten springe en bane på Calle (video)

Post by HelleK »

Calle er blevet en dygtigsak :jeanie:

Nu kommer det næppe som nogen overraskelse at jeg er enig med Line..... Det er svært at lære Calle at lade være med at storme afsted mellem springene ved hjælp af 2 galopbomme og uden spring... når nu det er sidstnævnte der fremkalder begejstringen

Og som den der står ved siden af og ser det tæt på, så vil jeg gerne lægge hovedet på blokken på, at det her IKKE er en fustreret hest... hans øjne stråler og han er glad og syns han er verdensmester.. det ser man trods alt nok bedre in real life, end på video. Calle er i det hele taget en enorm glad og positiv hest, som elsker sine mennesker og elsker at lave noget.
Det er det du øver dig mest på, du bliver bedst til
********
You can't buy happiness, but you can buy horses...and that's pretty damn close
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: nu kan man næsten springe en bane på Calle (video)

Post by CXEC »

:jeanie: Jeg gad godt have Line som min underviser.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
HelleK
Posts: 266
Joined: Sun 9. Aug 2009 14:35

Re: nu kan man næsten springe en bane på Calle (video)

Post by HelleK »

Line_Calano wrote:selvfølgelig kan man starte med to bomme og det gør vi egentlig normalt altid, jeg mener dog stadig der er andre ting der har højere prioritet i hans uddannelse end lige præcis den øvelse. Helle har redet den øvelse i dag på grå, men det er jo noget andet.


Og den øvelse havde Helle & Grå rigtig godt af, men Grå er jo osse super rutineret og har balance og bæring til det

Hvad formålet skulle være med den øvelse til en så ung og urutineret hest som Calle, har jeg lidt svært ved at se???????
Det er det du øver dig mest på, du bliver bedst til
********
You can't buy happiness, but you can buy horses...and that's pretty damn close
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: nu kan man næsten springe en bane på Calle (video)

Post by Stimata Doamna »

Det er nu netop en øvelse, der er god til at lære en hest ikke at storme frem, synes jeg. Men hvis hesten ikke har balance til at galopere over bomme eller cavaletti på en 15-20 m volte, bliver det selvfølgelig lidt svært. Kodeordet er 'bygge videre' - alt efter udviklingen.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: nu kan man næsten springe en bane på Calle (video)

Post by Line_Calano »

Det er ikke nemt det her. Jeg synes jo på ingen måde jeg har en hest der 'stormer frem' men en hest med en stor galop som endnu ikke har kræfterne til at korte den ret meget mere ind. Og i øvrigt er jeg dybt uenig i at øvelsen på volten er god til at få dem til at lade være med at løbe. Det er klart de ikke kan løbe mens de galoperer på buet spor rundt på en volte, men det er ikke min erfaring at det har givet noget som helst når man retter dem ligeud igen.

Jeg synes volteøvelsen er en virkelig god øvelse for RYTTEREN. Man får trænet sin balance, sin evne til at lade hesten lande i rigtig galop, sit øje og sin rytme. For hesten synes jeg at den er god hvis man bruger den på lidt høje kryds så den får sprunget op gennem indvendige skulder. Det er en øvelse jeg bruger når jeg skal til at lære mine heste at gå spring på et buet spor, og altså skal forberede dem på at løbe stærkt i en omspringning. Der er MEGET lang vej til at Calle skal det. Der giver øvelsen hesten mere overblik og vænner hesten til at den ikke nødvendigvis har set det næste spring sådan i rigtig god tid.

Nej næste plan for Calle (ud over naturligvis en masse dressurundervisning og undervisning i spring naturligvis også) er at han skal have gjort sin springbue lidt kortere. det skulle også gerne komme efterhånden som han tager mere vægt på bagparten i afsættet og ikke sådan springer fremad (og her præciserer vi lige at han jo først springer fremad hen over springet men altså ikke forlænger sine galopsspring på vejen derhen andet end hvis jeg lægger schenklen til og beder ham om det). Måden vi vil arbejde med springbuen er at lægge en bom bagved springet. MEn det kan man naturligvis ikke starte med, så han skal lige være lidt bedre til at galoppere hen over to-tre bomme i træk uden ind imellem at ville springe det hele.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: nu kan man næsten springe en bane på Calle (video)

Post by Stimata Doamna »

Hans største problem lige nu, ud over den manglende vilje til at lade piloten bestemme hastighed og retning, er hans enormt store galop.


Nu kommer det næppe som nogen overraskelse at jeg er enig med Line..... Det er svært at lære Calle at lade være med at storme afsted mellem springene ved hjælp af 2 galopbomme og uden spring... når nu det er sidstnævnte der fremkalder begejstringen


OK, det var det her, der fik mig til at tro, at 'stormen frem' var en del af problemet, men måske læser jeg det bare forkert. Og jeg synes nu, at volteøvelsen er med til at øge styrbarheden og opmærksomheden.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply