ferie med børn?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: ferie med børn?

Post by aribeth »

Jeg vil gerne plaske i vand og fiske... Hvor finder man steder hvor man kan det?
Raxacoricofallapatorius
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: ferie med børn?

Post by Pia »

Jeg har holdt ferier i sommerhuse mens mine unger var små, mest på Samsø (Jeg elsker Samsø, her kan man sagtens få en uge til at gå! Fange krabber, gå ture i det fantastiske landskab og i de hyggelige byer. Et ekstra plus ved Samsø er der er gode madsteder med gode råvarer, i hvert fald hvor jeg har haft boet (Nordby) Sig til hvis du vil have mere info om gode steder :-)

Jeg gider ikke spise det junk man ofte får på feriecentre :anonym:

Derudover i familiens sommerhuse rundt om, Omø, Sverige ect. Det er rart med en base, når man har baby med, synes jeg.

Nu står den på campingture, ingen blebørn, ungerne er nu så store at de forstår en besked, så de kan selv rende ud og lege ect.

Vi fik en ældgammel campingvogn sidste sommer, den har vi shinet fuldstændig op og nu er den lige som vi gerne vil have den (og ret campingvogn atypisk indrettet, men fed, billeder på fb)

Vi tog lidt rundt sidste sommer og i efteråret, det er alle tiders!

I år skal vi blandt andet besøge Randi og familie i Luxembourg, så vi skal ned igennem Tyskland og så over Holland hjem, tror jeg. Fordelen er jo man kan ændre rute som det passer en, og blive længere de fede steder og køre forbi de kedelige.

Det er nu rart at have sit eget sengetøj med, sin egen base :-)
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: ferie med børn?

Post by Pia »

Ps, Samsø har også nogle meget børnevenlige strande, der er så store så man kan finde 'sin egen krog'. Og blæser det fra land på den ene side, smutter man bare lige over på den anden side af øen og bader der i stedet.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: ferie med børn?

Post by aribeth »

Det er præcis sådan jeg tænker Pia... Sommerhus, base... Små børn... Ikke for meget køren rundt... Gode steder med mad, råvarer.... Strand, vand, plads... Vi har faktisk snakket om Samsø engang... Men totalt glemt det... Send gerne Info om gode steder der.. Evt i pb. Vi har nogle forskellige uger at vælge imellem, Keld har 12 ugers barsel fordelt over forskellige uger indtil midt september...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: ferie med børn?

Post by mathea »

Fanø bad :elsk:
Stop i Legoland på vej til Fanø :askepot: Masser som er sjovt for Milo

Lækker mad for de voksne på Sønderho kro - husk at prøv bakskuld

God ferie

(ps Kan ikke tilbyde at passe dyr :-))
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: ferie med børn?

Post by Pia »

aribeth wrote:Det er præcis sådan jeg tænker Pia... Sommerhus, base... Små børn... Ikke for meget køren rundt... Gode steder med mad, råvarer.... Strand, vand, plads... Vi har faktisk snakket om Samsø engang... Men totalt glemt det... Send gerne Info om gode steder der.. Evt i pb. Vi har nogle forskellige uger at vælge imellem, Keld har 12 ugers barsel fordelt over forskellige uger indtil midt september...


Så ville jeg klart tage et hus på Samsø, så skal I heller ikke køre i evigheder og der er en spændende sejltur fra Hou til at bryde fastspændtheden i bilen.

En anden fordel, som jeg selv ville være glad for at have i baghovedet, er man ikke er længere væk end et par timer, skulle noget brænde på hjemme i stalden.

(Der sker naturligvis ikke noget, men det er alligevel rart at vide man KAN komme hurtigt hjem, hvis nu...)

Når I også har den luksus at vælge uger, så står I jo rigtig godt med et fedt hus til lidt billigere penge end i den absolutte højsesson.

Jeg vil klart anbefale jer at finde noget i Nordby, her er et godt ishus, enormt hyggeligt at bo, og det er her madnørderne holder til :linski: Dem der har bryggeriet, laver også virkelig god mad og er selvforsynende, man må gerne køre forbi og se gården hvor de har dyrene også, grisene går ude ect. (lige som vi kan lide det) De laver også rigtig god og spændende øl!

Pizzariaet er i samme stil, gode råvarer og som vi selv ville lave dem, det er en pensioneret fransk triatlonatlet der har det, det er ret hyggeligt. Og han går op i mad. :heidio:

Noget mine unger elsker at at komme en tur i labyrintland, først gad jeg ikke rigtig, men det er faktisk ret eventyragtigt at gå inde i den granplantage, og de har gjort ret meget ud af det, jeg vil tro det er magi for en som Max.

Der er også en dyrlæge der har lavet et naturcenter, ligger en km længere nordpå end byen, her kan man plaske i vand, se i mikroskoper og fange smådyr i søen, lave en båd og sejle med den ect.

Længst mod nord er der Nordby bakker, her er der bare utroligt smukt, det er et morænelandskab og det kan ikke beskrives. Vi plejer at tage maden med og holde heldagstur, her er også en god strand, men vandet bliver hurtigt dybt, så jeg ville lade badetøjet blive hjemme.

Strande er der til gengæld ved Sælvig, sand og meget lavvandet. Ligeså ved Nordby strand og Langøre, her er der ikke den farlige understrøm. Personligt holder jeg mest af stranden ved Langøre, man skal gå lidt hen over heden (Barnevogn kan sagtens køre her) og så ligger der den skønneste fjord, med sand og vand og skøn natur.

Når man har Nordby som udgangspunkt, går man 'glip' af den værste turisme, forstået på den måde at de fleste bor i området ved Ballen havn. (her er iøvrigt en rigtig god fiskemand, med stort udvalg og cafe på havnen)

Der kommer busser til Nordby et par gange om dagen med folk der skal se 'Danmarks Ældste Landsby' men de er altså hurtigt væk igen, og om aftenen er her roligt og enormt hyggeligt at gå ture i de gamle gyder.

Husk også at besøge Vestborg fyr (sydøen), hende der har den lille butik har også en cafe med simpel, men god mad. (Og her kan forresten købes franske specialiteter, til egen madlavning)

Derudover er det bare at læse deres turistavis og blive inspireret.

Vi havde en del regn i sommer da vi var der, men er huset godt og hyggeligt, er det jo bare en undskyldning for at lave ingenting, spise god mad og hygge i rå mængder.

Og Samsø ER altså et mad mekka!
Her holder også en del kunstnere til.
Folk er søde og elsker når man gider gå op i det de laver, jeg har haft mange gode madsnakke på bryggeriet.

Jeg kan ikke anbefale dig det nok, jeg tror det er lige jer!
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: ferie med børn?

Post by Annemaja »

Åhr Pia.....

Du fik da også lige mig med på harlystatbesøgeSamsø holdet der..... :heidio:
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: ferie med børn?

Post by mathea »

og jeg mente Max og ikke Milo - men har også mere lyst til at besøge Samsø nu :hhansen:
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: ferie med børn?

Post by Pia »

MBN wrote:Åhr Pia.....

Du fik da også lige mig med på harlystatbesøgeSamsø holdet der..... :heidio:


Ja, jeg sidder sgu også selv og er ved at falde fra min beslutning om det ikke bliver til det i år, mon ikke man skulle besøge Nordby camping en uges tid, alligevel.

:anonym:
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: ferie med børn?

Post by aribeth »

Tak Pia! Jeg går straks igang med at udforske!
Raxacoricofallapatorius
Post Reply