uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
SpørgeJørgen
Posts: 45
Joined: Tue 14. Feb 2012 18:08

uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Post by SpørgeJørgen »

Hej striglemonopolet

For et par måneder siden blev vi inviteret til et stort bryllup i England af min mands gode ven. De har kendt hinanden siden børnehaven og har hængt sammen som ærtehalm siden. For tre år siden flyttede vennen så til england hvor han mødte sin nu kommende kone. MIn mand og vennen har holdt kontakten og har set hinanden mange gange siden han flyttede. De har et varmt og tæt venneforhold.

Vi fik så invitationen og der er virkelig skruet op for det helt vilde. Festen skal afholdes på et stort slot og der er bestilt værelser til alle gæsterne. Det er meningen at festen skal foregå over 4 dage og indeholder både polterabend, bryllup, oplevelser og så videre. Vi blev glade på vennens vegne og meddelte at vi selvfølgelig kom! Min mands ven vil gerne at min mand er "best man" og min mand er meget stolt og beæret over dette!

Vi har bestilt flybiletter og nu er vi så tæt på at brylluppet skal stå om en uge!

MEN!!
Igår fandt vi så ud af, ad omveje, at vi faktisk selv skal betale hele opholdet på slottet... samt alle aktiviteterne i de 4 dage. I indbydelsen stod der intet om det, blot at der var bestilt værelser til os og hvilke aktiviteter vi skulle lave i løbet af de 4 dage. Vi har så undersøgt hvad det kommer til at koste os og vi blev mildest talt chokerede. Det kommer til at koste os næsten 8000 kroner for de 4 dage... plus vi skal betale flyet og gave selvfølgelig. Så min mands vens bryllup kommer til at koste os 10.000 kroner mindst!

Vi ved slet ikke hvad vi skal gøre.. de 10.000 kan vi nok godt skrabe sammen, men så kan vi godt vinke farvel til den ferie vi havde planlagt til sommer.
Min mand er i syv sind, han mener ikke vi kan tillade os at melde afbud, han skal være "best man" og desuden er det hans bedste ven og han tænker om det bare var os der var naive!?
Jeg er lidt af en anden mening og er rigtig træt af at jeg nu kan vinke farvel til min sommerferie.

Vennens kommende kones familie er umådelig rige og prisen for vores ophold ville være et mikroskopisk greb i lommen på dem... kan man tillade sig at spørge om ikke de kan betale for vores ophold?

En anden ting vi måske kunne gøre var at rejse derover og så kun være med til selve brylluppet og så overnatte på et billigt B&B og rejse hjem dagen efter, og dermed gå glip af polterabend, tur til det Skotske højland, golf, jagt, og dagen derpå brunch...

hvad synes I vi skal gøre?
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Post by misssophie »

jeg synes ikke i kan tillade jer og spørge om de vil betale.

jeg ville melde ud at jeg kun kom til brylluppet og overnattede en enkelt nat (på slottet,- ikke B&B)

hvis de så mener at de har lyst til at betale resten for jer,- må de selv tilbyde det.
Misssophie
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Post by LoneR »

Jeg synes I skal tale med din mands ven, og fortælle rent ud, hvordan det er for jer, og at det er svært for jer at klare denne udgift, og høre hvordan han stiller sig til det.
Måske er I lidt naive, og egentlig synes jeg heller ikke det er særlig dyrt for 4 dages bryllup i England, men klart en større udskrivning, end hvis det bare havde været i danmark.
Jeg synes det ville være helt pinagtigt, at spørge om konens familie vil betale for jer - sådan en rigtig social ups´er.
Anyway - personligt ville jeg nok have tænkt, at sådan en fest lyder som noget man ikke oplever ret tit - det ville jeg klart prioritere fremfor en uges ferie til sommer - det kan man jo altid komme på. Og hvis jeg havde pengene så vilole jeg da glæde mig over en fed oplevelse.
Man skal sommetider passe på, at man ikke blir den "fattige slægtning", som mener at de rige skal hjælpe en......
SpørgeJørgen
Posts: 45
Joined: Tue 14. Feb 2012 18:08

Re: uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Post by SpørgeJørgen »

Bonusinfo:

Den kommende brud kan ikke UDSTÅ mig og min mand. Jeg er ikke inviteret med til hendes polterabend og de andre pigeaktiviteter, så jeg skal sidde og kukkelure alene på værelset imens.

Vi har to børn og det bliver også deres sommerferie det kommer til at gå ud over.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Post by Ane »

Hvem gider også polterabend :ehh:

Det her:
I går fandt vi så ud af, ad omveje, at vi faktisk selv skal betale hele opholdet på slottet...


Find først og fremmest ud af hvordan det hænger sammen. Hvad skal i betale og er der lavet en eller anden ordning med slottet så i får rabat når i er gæster eller noget.

Jeg ville under ingen omstændigheder bede parret om at betale, men hvis det løber op i de 10.000 som i frygter så deltag i bryllup og spring resten over, jeg synes ikke det er nogen skam at man ikke har råd. Det har vi bare glemt i 90'erne hvor alle brugte penge de ikke havde :hhansen:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Post by lenepp »

Det lyder til at være i nærheden af/i Skotland?
Tag ungerne med og hold et par dages ferie sammen. Skip manden afsted til slottet og find noget interessant med ungerne. Edinburgh er fin by og man kan nemt finde et fint, billigt B&B der og ved en af de mange søer.
Og tag så med til festen, hvis hotellet kan skaffe noget troværdig børnepasning.

Lenepp
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Post by LoneR »

UPS - det var jo noget helt andet, hvis bruden ikke kan lide jer, og du ikke engang skal deltage i polterabend, hvilket jeg slet ike forstår, at din mands ven har accepteret?
Det lyder jo ikke som om det er en hemmelighed for nogen, at hun ikke kan lide jer - så fra starten havde jeg nok valgt, at takke pænt nej til invitationen - jeg ville ikke deltage i en fest, hvor bruden ikke kunne lide mig, og jeg vidste det.
Hm.
Stadig så synes jeg, at I skal lægge kortene på bordet overfor vennen. Måske har i været naive, men så er det bare sådan - råd har I ikke, eller det vil I ikke tage jer, og det må I bare sige rent ud.
Måske er det vigtigt for din mand, at deltage i selve bryllluppet og middag osv - så jeg ville vælge denne dag måske ( nej jeg ville sgu slet ikke tage med - no way), og finde en billigere måde at overnatte.
Men nej - JEG ville ikke tage med - fandme om jeg ville være med til et bryllup, hvor jeg egentlig var uønsket.
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Post by lenepp »

Jeg går ud fra, at vennen gerne vil have dig med? Og manden? Ellers må du bare sende manden afsted alene og så holde en billig sommerferie sammen.

Lenepp
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Post by aribeth »

hmmm...

Men sådan som jeg læser det, så vil gommen jo MEGET gerne se dem til brylluppet og resten af dagene?

Han lyder lidt som en vatpik... jeg synes hans kommende kone er sær når hun ligefrem ikke vil have hende der skriver tråden med til noget... men hun er vel gået på kompromis.. det er de vel begge?

Egentlig lyder det lidt som om der er en dårlig stemning omkring det her efter I har fundet ud af at I selv skal betale, men før det havde du ikke noget imod at du ikke skulle med til pigetingene?

Jeg kan faktisk godt forstå at I ikke har lyst til at bløde over 10.000 for noget... slet ikke når du ikke engang skal være med til det hele og er uønsket af den ene halvdel... så kan jeg godt forstå du måske hellere vil spare pengene sammen til en ferie med jeres børn!

Jeg synes ikke det er helt holdbart med at i tager børnene med og så holder en ferie i samme omgang... skal manden så tage til bryllupstingene mens du er på ferie med dine børn?

Kunne din mand tage afsted alene, og så kunne du blive hjemme?
Det MÅ da blive lidt billigere?
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: uventet udgift til bryllup? hvad gør vi?

Post by Anja »

Først ville jeg finde ud af om omvejen har ret.

Jeg ville ringe og spørge om vi selv skulle betale for opholdet, hvis der bliver sagt ja til det ville jeg finde et lille sted i nærheden, fortælle ven og brud at slottet ikke er en mulighed for jer rent økonomisk men at i selvfølgelig vil deltage i brylluppet.

Men som Ane siger, find ud af om der er noget rabat/aftaler på slottet.

De andre arrangementer... tjaaa noget skal i jo lave, jeres egne aktiviteter bliver nok ikke billigere.

At spørge brudens familie ville helt klart være et no-go i min optik - tilbyder de selv, jamen så ville jeg takke ja-tak.

At bruden ikke kan lide jer er vel ikke relevant, i takkede jo ja fra starten så hende kan i vel godt overleve.
Post Reply