Nul sukker politik

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Nul sukker politik

Post by Intunia »

Lene, nej jeg er ikke kontrær, hvis jeg finder reglerne rimelige.
Men jeg vil ikke udelukke at kunne blive det, hvis jeg synes det er urimeligt, og trukket ned over hovedet på mig.

I skole/SFO er jeg ikke stødt på sådanne regler. Tværtimod synes jeg det kan være lidt i overkanten med kage og pandekager der langes ud derfra. Igår da jeg hentede drengen, var han midt i en karamel-snørrebåndsspisning, med hænderne på ryggen - konkurrence... :ehj:
bla bla bla
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Nul sukker politik

Post by lenepp »

Enig i at der spises rigtigt meget sukker efter børnehavetiden - og at det kan være for meget. Men jeg kunne jo også selv møde op til noget og være den sure speltdame, hvis det virkeligt var et problem for mig.
Omvendt kan jeg så heller ikke brokke mig, når jeg ikke selv har gidet gøre noget hvad det angår, synes jeg.

Jeg kan nemt blive kontrær og også over tåbelige regler. Jeg synes bare man skal overveje hvor reglerne kommer fra, hvorfor de er der og hvorfor de er blevet mere rigide end smart er. Så skyder man måske knap så meget forbi, som jeg synes det sker i denne tråd.
Men jeg ville aldrig sende mit barn i byen med ulovlige effekter, den kamp tager jeg sgu selv, når jeg synes den skal tages. :berith: (ironi - jeg ved I kan ta det!)

Lenepp
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Nul sukker politik

Post by BeritH »

lenepp wrote:Jeg kan nemt blive kontrær og også over tåbelige regler. Jeg synes bare man skal overveje hvor reglerne kommer fra, hvorfor de er der og hvorfor de er blevet mere rigide end smart er. Så skyder man måske knap så meget forbi, som jeg synes det sker i denne tråd.


Måske vi har vi allerede overvejet de beskrevne regler og stadig fundet dem tåbelige, baggrunden taget i betragtning. Og måske synes vi stadig, at det er unødig indblanding i noget der burde være en privat sag.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Nul sukker politik

Post by lenepp »

Kan det være en privat sag, når det foregår i det offentlige rum?

Er vi så ikke tilbage ved at forældre opdrager deres børn til at tro, at det enkelte individs handling ingen betydning har for andre - altså den ekstreme individualisme?

Lenepp
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Nul sukker politik

Post by BeritH »

lenepp wrote:Kan det være en privat sag, når det foregår i det offentlige rum?


Ja

Er vi så ikke tilbage ved at forældre opdrager deres børn til at tro, at det enkelte individs handling ingen betydning har for andre - altså den ekstreme individualisme?



Nej
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Nul sukker politik

Post by Ane »


-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
TinaW
Posts: 63
Joined: Mon 28. Jun 2010 11:05

Re: Nul sukker politik

Post by TinaW »

Ane wrote:http://rokokoposten.dk/2012/02/22/faste ... eslagsmal/


:hhansen: :hhansen:

I mit barns børnehave er der ikke rigtigt nogen sukker-politik. De henstiller til at der ikke gives mælkesnitter og danone med i madpakken og til det årlige forældremøde tales der om, hvad forældrene mener. Indtil videre er der flertal for, at man selv styrer det og skulle der være nogen, de rikke kan styre det, så må de ansatte lige tage fat i pågældende.
Jeg kan sagtens finde på at give 1/4 rugbrødsmad med mørkt pålægschokolade med en gang i mellem.
God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse ;)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Nul sukker politik

Post by Lone Beck »

Ane wrote:http://rokokoposten.dk/2012/02/22/faste ... eslagsmal/


speltboller og kønsneutrale kostumer :jeanie: :viben:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Nul sukker politik

Post by annetteB »

hvorfor tror man egentlig, at sådan en "nulsukkerimadpakken-bestemmelse" har nogen reel effekt på fx den der børnefedme?
Mad uden frygteligt hvidt sukker sågu da ikke behøver at være SPOR sundere end mad med sukker i?
Eller mindre fedende, for den sags skyld?
Så vidt jeg er orienteret, så er der stadig flere kalorier pr 100 gram fedt end pr 100 gram kulhydrat (uanset om dette kulhydrat er sukker eller stivelse) eller pr 100 gram protein.
:linski:

det er derfor jeg opponerer imod den slags hysteri, som jeg virkelig betragter "nulsukker-bestemmelsen": fordi det på ingen måde er en garanti for, at ungen får ernæringsmæssigt forsvarlig mad med.
Mine ungers madpakker med hjemmebagt rugbrød, et æg fra vores egne fritgående høns, frugt, rester fra aftensmaden og så den der ugentlige hjemmebagte småkage eller lille chokoladefirkant var med statsgaranti sundere og mere ernæringsrigtig end meget af det skodmad jeg har set i andres madpakker - sukkerfrie eller ej.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Nul sukker politik

Post by lenepp »

Spændende indlæg, Anettet.

Selvfølgelig er det hysteri, jeg spørger bare hvorfor hysteriet får fat - og om det kan hænge sammen med noget andet.
Min rygende astmaveninde klager over de elendige stearinlys hun ikke kan blive fri for på byens cafeer og selv mener jeg, at hvis man gjorde noget ved (diesel)trafikken i storbyerne ville mangen en såkaldt rygerlunge været sparet, men vi tager fat, der hvor det er nemmest og mindst omkostningsfuldt for arbejdsplads og samfund.
Det er ok for mig eller det er det nok ikke, men jo mere man nuancerer debatten jo mindre sker der, derfor mener jeg at man skal bakke op om de små tiltag for at kunne kræve de store. Helt konkret i forhold til CO2 - man kommer ingen steder ved at sidde i et tomgangskørende 4-tons dieseldrøn og kræve vindenergi - get my drift?

Man kommer heller ingen steder ved at gentage 80´ernes klidmosterkliche. Jo, speltkusse er mere update, men indholdet er præcis det samme og der er sket nada i diskussionen, når de samme fordomme gentages på 6. årti.

Det er jo heller ikke nemt, når man skal påtage sig personligt ansvar og det synes jeg er det spændende ved LoneB´s indlæg, selvom jeg er meget uenig i både hendes sammenligning og hendes placering af lorten. Jeg bliver bare så træt, når en diskussion ebber ud i at hvis man mener der faktisk er et problem, så er man til grin.

Lenepp
Post Reply