haven idag

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

haven idag

Post by annetteB »

tænk, hvor er jeg egentlig nem at underholde: jeg skal bare have 70 m2 jord at rode rundt i - så er jeg glad hele året rundt!
Idag har jeg flyttet lidt om på vintergækløg (og derved opdaget at mine snepryd ALLIGEVEL er på vej op, selvom de har ladet vente på sig) jeg har delt og flyttet purløg - og plantet to nye rosmarin: de gamle blev svedne for fjorten dage siden og jeg gad ikke se mere på dem. De var osse en forkert sort, fordi det var den jeg kunne få gratis sidste år.

Idag er der knop eller blomst i både kæmpestenbræk, Dorthealiljer, kejserbusk, hvide løjtnantshjerter - og selvfølgelig i hornvioler og stedmoder og bellis, hyacinter og perlehyacinter i mine krukker.

Hvordan kan man IKKE være glad, når man har en have?
Ligusteren springer ud i næste uge - så har jeg osse en hæk!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: haven idag

Post by sinesmølf »

det er nemlig lige præsis sådan det er med min have også. Det er bare dejligt at gå der ude.

I morgen vil jeg flytte de sidste gule jordbær og få gjordt klart til et kryderurtebed, og måske få hentet nogle hasselurt hos min far. Mon ikke Astrid insistere på vi skal så radisser, så gør vi også det. drivhuste skal også gerne tømmes så vi kan bruge det til at drive i.
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: haven idag

Post by Pia »

Her er det væltet op af jorden med alle de løg vi satte i efteråret, de tidlige tulipaner og krokus, blomstrer.

Vi har krattet godt i græsset i et stykke af plænen. Der vil jeg forsøge mig med at så en græs- blomsterblanding. Så er der da et par 100m2 mindre at slå græs på. Det er meningen det bare skal stå og gro vildt.

Roserne skyder godt og clematis'erne er også godt i gang. Stauderne ude foran er på vej og mit lange rhododendronbed ved indkørslen står med friske grønne kinder og store knopper. Jeg håber alle hostaerne i det bed snart kommer op og kvæler skvalderkålen, som unægteligt ser ud til at trives lige nu.

I år har vi drivhus, så jeg skal have fat i en røvfuld kapilærkasser, og så skal jeg ned til http://butik-toftegaard.dk/group.asp?group=7 og shoppe løs!

I efteråret satte vi 4 frugttræer, dem er jeg spændt på at se gro :-)

Jeg tror også jeg har planer om lidt flere højbede, måske... De er lidt smarte til krydderurter. Og til børnenes små urtehaver.


Gule jordbær, Sine? Det har jeg vist aldrig hørt om. :-)
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: haven idag

Post by sinesmølf »

det er jorbær planter med de fineste gule blomster. Så de der er ikke spændende nyt i spisekammert
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: haven idag

Post by Pia »

Det lyder nu også hyggeligt!

Jeg har lidt forskelligt af jordbær, de er ret gode som bunddække, de små skovbær.

Ved du hvad de gule hedder? Hvor store er planterne og hvad med selve bærret?
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: haven idag

Post by sinesmølf »

der kommer slet bær på. En hurtug googling siger såan nogle her http://da.wikipedia.org/wiki/Guldjordbær
men de er rigtig fine og bundækker fint
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: haven idag

Post by annetteB »

faktisk findes der også en albinoversion af almindelige jordbær - den føres hos en eller anden planteskolekæde, som ikke er plantorama.

Derudover findes der "Indisk Jordbær" (Duchnesia) som både får gule blomster og små jordbær - de smager ikke af en skid, men det er da meget sjovt at kunne plukke jordbær juleaften - og det kan man i milde vintre, for de bærer stort set året rundt.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: haven idag

Post by aribeth »

Haven er fantastisk.... Der er knopper i træerne og buskene, påskeliljerne vælter frem... Og dem der ligner, men som ikke er det... Tulipanerne, ramsløgene!!!

Jeg har en lyserød bunddækkejordbær... Bitte små intetsmagende bær....
Raxacoricofallapatorius
Post Reply