forhøje arveafgiften?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

forhøje arveafgiften?

Post by aribeth »

jeg så lige på update, at regeringen muligvis vil forhøje afgiften på arv...

det ved jeg sgu ikke om jeg synes er fair?

hvorfor er det, at nogle penge der allerede er betalt skat af, skal "beskattes" igen?

Egentlig synes jeg det er fint nok at man som regering prøver at skrabe nogle penge ind i de her tider, men jeg forstår ikke lige hvorfor det skal "straffes" på den måde at arve penge...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: forhøje arveafgiften?

Post by HHansen »

aribeth wrote:jeg så lige på update, at regeringen muligvis vil forhøje afgiften på arv...

det ved jeg sgu ikke om jeg synes er fair?

hvorfor er det, at nogle penge der allerede er betalt skat af, skal "beskattes" igen?

Egentlig synes jeg det er fint nok at man som regering prøver at skrabe nogle penge ind i de her tider, men jeg forstår ikke lige hvorfor det skal "straffes" på den måde at arve penge...


Det er da fuldstændig grotesk! Og ja som du siger, de penge nogen arver - dem ER der allerede betalt skat af - det er IKKe i orden at der så skal betales endnu mere. Og det er SLET ikke i orden at der skal betales MEGET mere hvis den der arver ikke lige er gift med/barn af den afdøde.. hvad kommer dét lige sagen ved? Hvis pengene er testamenteret til én så har man vel ret til dem....
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Kikærten
Posts: 164
Joined: Tue 4. Mar 2008 12:37

Re: forhøje arveafgiften?

Post by Kikærten »

Endnu engang helt hen i vejret fra de rødes side :mur:

Kan oplyse at så snart man ikke er i lige line (forældre/barn af afdøde), så ligger den samlede arveafgift på 36,85%.

Og skal man så også betale en advokat for at eksekvere et testamente, så er der ikke mange basseører tilbage.

I øvrigt høster staten jo i forvejen 15% på udbetalinger fra livsforsikringer. Så har du en på dig selv på f.eks. 1 mill. kr. så får dine efterladte kun udbetalt 850.000. Det er der faktisk mange, der ikke véd.
Små gule der kan og vil
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: forhøje arveafgiften?

Post by aribeth »

nå, men jeg gider ikke det der røde/blå snak...

men jeg synes det ER grotesk at der i princippet kommer dobbelt beskatning på nogle penge...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: forhøje arveafgiften?

Post by 99E »

Jeg synes, det er lige så idiotisk som formueskat. :mur:

Begge dele handler om, at hvis nogen har sparet penge op (penge, som allerede er beskattet) - i stedet for at BRUGE dem, skal de straffes.

Hvis man har en indtægt er den normalt beskattet.
Uanset om det er lønindtægt eller kapitalindkomst.
Hvis man somehow er i stand til at styre sit forbrug, så man IKKE bruger alle sine penge, men gemmer nogle af dem til senere, så er det da kun godt?
Hvis man så ikke selv får "tid til" at bruge dem, men dratter død om inden - og dermed "giver dem videre" - hvorfor i alverden skal man så beskattes af dem IGEN?

Jeg synes det er til at leve med... :lea: ...at vi skal betale skat.
Det er der, trods alt, visse fordele ved.
Men jeg forstår ikke, man skal straffes for at spare op.

Slet ikke i et samfund, der lige nu står i økonomisk mudder til op over hovedet og da har brug for at få et mere moderat, ikke-lånebaseret forbrug.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Endnu en grund

Post by Illum »

Til at fordele formuen inden døden..Hvad jeg mener om det forslag svineri. Hurrrra for at hustanden er skattefri i DK.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: forhøje arveafgiften?

Post by CXEC »

Det Ninie siger!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: forhøje arveafgiften?

Post by annetteB »

altså det er da KLART at der skal være arveafgift og formueskat: Hvis IKKE folk pugede de der penge sammen, så brugte de dem jo.....og betalte skat af dem én gang mere i form af moms, indregistreringsafgift på biler osv!!
Ironi kan forekomme i ovenstående tekst.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: forhøje arveafgiften?

Post by Deerhunter »

Er forslaget ikke bare hvad man i andre sammenhæng kalder gravrøveri?
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Endnu en grund

Post by Stimata Doamna »

Illum wrote: Hurrrra for at hustanden er skattefri i DK.


Lige mine ord :hhansen:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply