Jeg vil have kat!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Jeg vil have kat!

Post by Tigerbaby »

Da jeg flyttede fra min ex for år tilbage, var jeg nødt til at forære mine to katte væk, da jeg skulle flytte i ungdomsbolig et sted, hvor man ikke må have husdyr.

Nu bor jeg så i en 2-værelses lejlighed, hvor man gerne må have kat, og jeg er virkelig syg efter at få en. Men ville det overhovedet være fair over for den?

Jeg har haft passet min onkels kat her i 2 uger, den er normalt udekat, men det virkede som om den trivedes meget godt her. I princippet ville jeg godt kunne lukke den ud, men der er forbud mod kæledyr i min ellers ret store gård, og jeg bor ud til nogle meget trafikkerede veje, så jeg ville ikke være tryg ved at lade den rende rundt alene derude. Det betyder altså, at den ville skulle være indekat.

Jeg har kun mulighed for at have en meget lille bakke stående (da jeg passede onkelens gik det lige hvis jeg rensede/skiftede den hver dag), derfor synes jeg egentlig ikke det ville være så fedt at have to katte, men ville en enlig indekat ikke blive ensom?

Jeg har almindeligt fuldtidsarbejde (dog med kort transporttid) og er ret social i min fritid, hvilket dog ikke betyder, at jeg aldrig er hjemme.

Jeg kunne godt tænke mig en rolig, social, renlig og rar voksen kat. Sådan en der gider sove i ske om natten, og ligge på skødet på sofaen. Den må gerne være legesyg, men den skal ikke være et lille energibundt der kravler på væggene. Jeg tror jeg forestiller mig sådan en adstadig ældre dame/herre, som også trives med bare at sove dagen væk, når jeg er på arbejde.

Nå, men pointen er også bare: ville det være helt vildt egoistisk og synd for dyret, hvis jeg anskaffede mig en kat? Og findes der overhovedet en, der faktisk vil trives bedst med at sove i min seng, kigge på fugle ud af soveværelsesvinduet og charmere mine gæster, som ikke har brug for andet katteselskab?
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Jeg vil have kat!

Post by misssophie »

jeg synes ikke at det lyder som gode forhold for en kat...

bevares, den skal da nok overleve,- men du risikerer jo at få en kat der overhovedet ikke fungerer med de forhold, og hvad gør du så?

jeg har selv haft 2 katte i en 3-værelses, og synes også at de havde det ok ,- dengang...
da de så blev til udekatte, kunne jeg se at de faktisk ikke havde haft det ret fedt. i hvert fald ikke i forhold til hvor godt de fik det som udekatte

jeg ville lade være....
Misssophie
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Jeg vil have kat!

Post by CXEC »

Det er vel et spørgsmål om at finde den rette kat? Jeg tror godt det kan lade sig gøre. Jeg har pt to og synes det er lidt vel rigeligt. Men de er søde og kære begge to og jeg vil ikke undvære dem. :hhansen:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
KirstenR
Posts: 44
Joined: Wed 21. Mar 2012 16:39

Re: Jeg vil have kat!

Post by KirstenR »

Tja, hvorfor ikke besøge et af internaterne og se om de ikke har en ældre rolig kat, der efter deres mening kunne trives med det liv, som du kan tilbyde. Jeg synes, de katte jeg kender er så forskellige af sind og energi, at det må kunne findes. Kender et par af slagsen, der så absolut synes, at de har behov for minimum 20 timers søvn om dagen, men også andre der nærmest lider af ADHD........
mvh
Kirsten
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Jeg vil have kat!

Post by Ane »

Jeg kunne have skrevet det Missophie skriver.. generelt synes jeg at indekatte er en lige så dårlig ide som boksheste og køer der ikke kommer ud.. jo de kan da have det fint, men der mangler nu engang et vigtigt element i deres liv

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Jeg vil have kat!

Post by BeritH »

Jeg tilslutter mig også Misssophie. Specielt fordi den skal være enekat og du jo trods alt er meget væk fra hjemmet.

Jeg har også haft indekatte, og har set hvad et gør for dem, når de kommer ud, man får altså en helt anden kat :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Jeg vil have kat!

Post by Godzilla »

Tiger. Jeg kender en som har 2 indekatte som hun ret desperat søger hjem til. Hun er flyttet til Aistralien og har brug for et nyt hjem til dem.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Jeg vil have kat!

Post by Felis »

Jeg synes ikke det lyder optimalt men kun egoistisk.

Jeg ville aldrig anbefale nogen at anskaffe kat på de betingelser der...af hensyn til kattene ;-)

Det er ikke fair overfor en kat at du, bare fordi du af og til har behov for at have en kat på skødet, vil installere en.

At have kat forpligter meget, meget mere end at den blot kan ligge på skødet og bliver nusset når det lige falder for...og bare det med kun mulighed for en lille bakke, det siger mig et eller andet om, at der så heller ikke vil være mulighed for at opfylde en kats allermest basale behov, nemlig diverse indretninger med muligheder for at klatre, muligheder for at komme op og befinde sig i højden o.s.v. noget alle katte har behov for uanset alder og hvor rolige de er.

Og nu ved jeg så ikke hvor etableret du er i din nuværende bolig..kommer heller ikke mig ved, men det er noget du skal have med i dine overvejelser ...bliver du boende eller regner med at have mulighed for at beholde katten hvis du f.eks. skal flytte...jeg mener, du har allerede en gang måttet skippe to katte grundet forandringer i dit liv.
Der er alt for mange katte der bliver vandrepokaler og handelsvarer fordi de anskaffes af mennesker uden en vis stabilitet i deres liv..
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jeg vil have kat!

Post by aribeth »

ok... jeg synes måske heller ikke ligefrem det er super optimalt, men anskaffelse af dyr er sgu da stort set altid af egoistiske grunde! og de fleste giver dem trods alt et rimelig godt liv!

Jeg håber du kan finde ud af noget med dem Gunilla kender, eller et internat... de kan jo nemt have en ældre rolig kat som ville egne sig fint i en lejlighed fremfor på et internat!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Jeg vil have kat!

Post by HHansen »

Jeg tror der findes masser af katte der ville trives med de forhold - men jeg undrer mig over det med den meget lille bakke? Hvad mener du med meget lille? Men hvis man ellers skifter der flere gange om dagen er det næppe et problem.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply