Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.

Lever du sundt, eller nyder du livet?

Jeg lever kun denne ene gang og det skal nydes!
6
25%
Jeg passer på min krop og undgår derved sygdomme
0
No votes
Jeg lever nogenlunde sundt.. undtagen ved festlige lejligheder
3
13%
Jeg nyder livet - med måde
8
33%
Nyder livet OG lever sundt... elsker rucola og løb!
2
8%
Æder, ryger, drikker og horer... til jeg dør af det!
5
21%
 
Total votes: 24

User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Post by HHansen »

Kan man begge dele?

Eller lyver man så lidt?

Kan man leve efter alle de retningslinier læger og sundhedsorakler stiller op? Og samtidig holde ud at være i live?

Kan man nyde livet - hvis man altid har LIDT dårlig samvittighed over ikke at spise korrekt, ikke drikke korrekt, arbejde for meget og forkert... bevæge sig for lidt...

Kan man nyde livet hvis man IKKE har dårlig samvittighed... men bare æder og drikker og horer osv... Alt det farlige... bliver man så måske for syg til at nyde det?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Post by 99E »

Jeg kan faktisk og helt uden at lyve godt lide både rucola og løb.
Der er et "afgørende punkt" i løbetræningsopstarten, for mig, hvor det går fra at være bygget af afskyelig nederenhed med smerte til og bliver til noget, jeg får det rart af. Men indtil videre KUN når jeg kan slippe for intervaltræning og løbesko... Jeg er helt klart ikke til sprint og blodsmag i munden...
Ridning er sjov motion. Sex er sjov motion.

Men den der "Nothing tastes as good as skinny feels" - det er sludder.
Bacon gør. Og chokolade. Og eddike/havsalt-tjips fra Kim's. Og varm kakao. Og vandbakkelser. Og is. Og 117 andre ting. Herunder bladselleri og kvan og belugalinser og rucola og broccoli og sprøde sommergulerødder direkte fra en køkkenhave. Og Mikkels peanutbuttercookies. Men jeg elsker virkelig de fleste grøntsager. Mums.
Og der er nogle få slags kød, jeg virkelig, virkelig godt kan lide. Bacon, sæl og dyr, der siger mæh ELLER er moskusokser. Og fisk. Ohh, fisk!
(Ja, ged, lam og moskus smager lidt af det samme og cirka lige godt...)

Bacon er pænt usundt, især hvis det er konventionelt lidelsesbacon...
Sæl er sådan et af de der gråzonedyr... På den ene side er der masser af gode fedtsyrer i - på den anden side er der risiko for tungmetaller i især ældre sæler...
Ged og moskus er forholdsvis magert, lammekød er... Ikke.

Men jeg synes ikke det er sjovt at være overvægtig.
Jeg synes ikke det er rart. Jeg synes det er irriterende og jeg føler mig slatten og ynkelig og svagelig og slap.
Og jeg bliver ikke fx en bedre rytter af det. Og det er heller ikke ligefrem pænt, synes jeg.

Jeg tror, de fleste prøver at finde en balance hvor de får rare ting nok, men føler sig sunde-og-veltilpasse nok.
Og det er forskelligt HVAD man så "vælger til og fra" for at "være sund-og-veltilpas nok".

Hvis jeg vejer "glæden ved at spise alt det ost og chokolade jeg har lyst til" op mod "ulempen ved at blive tykkere" - så er det ulemperne, der vejer tungest.
Men med lidt opmærksomhed på hverdagsmaden kan vi mindst en gang om ugen gå komplet amok i (og nærmest udelukkende spise) kage og is og chips og ost og andet spas uden at begynde at blive for kugleformede...

HHansen wrote:Kan man leve efter alle de retningslinier læger og sundhedsorakler stiller op? Og samtidig holde ud at være i live?

Nej, men "alle de der orakler" modsiger jo også hinanden... :lea:

Og så synes jeg da, det er lidt trist, hvis mad og at-slippe-for-motion er de ENESTE faktorer, der afgør om man nyder livet.
At stå op om morgenen og se ud over fjorden og sige godmorgen til Kugnait-bjerget - det er også at nyde livet.
Frostsprød morgenluft og vintersolskin.
At se en sæl, der kigger op efter luft.
Duften af min hest.
Folk, man elsker.
En varm hund.
En solskinssommerdag på havet
At sidde med en god bog en mørk vinteraften, mens stearinlysene blafrer i vinduet og det stormer udenfor...
En fed koncert.
En god ven.
En ridetur i skoven i godt selskab.
At finde den perfekte julegave, og se modtageren pakke den op.
Duften af solvarme klipper og iskoldt hav.

Er det ikke at nyde livet?

Jojo, noget af "at nyde livet" handler om mad og drikke og om hvordan ens krop har det.
Men ikke det hele.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Post by HHansen »

Jeg oplever at jeg de seneste år har ændret indstilling til det at nyde livet :askepot:

Mad og drikke er en del af det - men det er bestemt ikke alt!!!

Det er også at jeg forsøger at fjerne ordet BURDE fra mit liv. For hver gang det dukker op i sætning, så har man jo lidt dårlig samvittighed.. over noget man gør eller ikke gør... Og dårlig samvittighed hænger dårligt sammen med at nyde livet :linski:

Jeg nyder en smuk morgen i skoven med hunden. Jeg nyder faktisk også en bælgmørk morgen kl 6 i skoven med hunden. :anonym:

Jeg havde en morsom oplevelse på arbejde - jeg spiste en nutella mad til morgenmad. Så kigger en kollega næsten chokeret på maden og siger "Kan du godt lide det der?" - jeg var færdig af grin... Og forsøgte at overbevise hende om at jeg simpelthen ikke gider spise noget jeg ikke kan lide. Derfor spiser jeg aldrig selleri f.eks. Eller rucola.

Jeg ser flere af mine kolleger dynge salat op på tallerkenen. Og det er fint med mig. Jeg spiser salat når der er noget salat der tiltaler mig. Men ikke fordi jeg BURDE spise mere salat!

Nogen gange kunne jeg godt tænke mig at være tyndere og i bedre form. Eller bare i bedre form. Men lige nu er det ikke foreneligt med min måde at nyde livet på. Så det sker nok ikke. Så jeg nyder det selvom jeg er fed :jeanie:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Post by 99E »

HHansen wrote:Jeg havde en morsom oplevelse på arbejde - jeg spiste en nutella mad til morgenmad. Så kigger en kollega næsten chokeret på maden og siger "Kan du godt lide det der?" - jeg var færdig af grin... Og forsøgte at overbevise hende om at jeg simpelthen ikke gider spise noget jeg ikke kan lide. Derfor spiser jeg aldrig selleri f.eks. Eller rucola.

At man kan lide det er da også den eneste grund til at spise Nutella... :hhansen:

HHansen wrote:Nogen gange kunne jeg godt tænke mig at være tyndere og i bedre form. Eller bare i bedre form. Men lige nu er det ikke foreneligt med min måde at nyde livet på. Så det sker nok ikke.

Nej, det sker ikke før du vil det NOK til at gide lave om på noget.
Medmindre du finder noget slanke-drug, hvor du kan leve med bivirkningerne... :viben:

"Desværre" for dig er kosten den "nemmeste" faktor at regulere på for de fleste - fordi man med forholdsvis små kostændringer kan få en forholdsvis stor "effekt" ift. hvad man skulle gøre med motion. At bruge drugs af forskellig art til at hjælpe med at tabe sig er generelt noget, de færreste vil give sig i lag med - af gode grunde. Men det er, mig bekendt, de tre faktorer, man kan tage i spil.
Kost.
Motion.
"Stoffer". (Teknisk set inkluderer det alt fra anabolske steroider til kosttilskud...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Post by HHansen »

99E wrote:Medmindre du finder noget slanke-drug, hvor du kan leve med bivirkningerne... :viben:


Naaaa -poogift

Jeg tror ikke på de der vidunder midler. Der skal nok være nogen man taber sig af - men det varer jo kun til man igen begynder at spise bøffer og ost og chokolade :hhansen:

Det samme gælder jo også andre kostændringer. De virker med garanti. Men kun så længe man holder diæten.

Hvis vi endelig SKAL over i vidunderdrugs, så skulle det jo være et middel der gjorde at jeg syntes at selleri og rucola smager som bøf og ost :aribeth:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Post by annetteB »

sjovt, at der ikke er mulighed for at vælge: Jeg lever sundt OG NYDER LIVET.
Mener du seriøst, at dét er en umulighed?
:lolskilt:

Nuvel: jeg ved faktisk ikke, om jeg "lever sundt"
Jeg lever ikke på den der nydelsesfornægtende måde - men siden jeg med lægens ord påny er "på det nærmeste ulækkert sund og rask" så må det vel være ok.

Eller osse er jeg bare heldig. Jeg får ikke altid regelmæssige måltider og de måltider jeg får er til tider...æh....uortodokse.
Fordi jeg faktisk har tilladt mig at mene, at hvis jeg har lyst til at spise en frokost bestående af et æble, en halv banan og en håndfuld saltede nødder med en kop kaffe til - så er det ok.
Ligesom det osse er ok hvis min aftensmad indtages kl 22.30 - og består af en entrecote uden tilbehør. Eller en blok ost.
:jeanie:

jeg formoder, at det gør tingene nemmere, at der ikke er nogen fødevare/drikkevare/rusmiddel jeg er SÅ vild med, at jeg indtager den i totalt umådeholdne mængder.

Men hvis det er usundt ikke at have et sexliv, så er jeg nok usund på dét område.
Jeg arbejder på sagen.
:hhansen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Post by HHansen »

annetteB wrote:sjovt, at der ikke er mulighed for at vælge: Jeg lever sundt OG NYDER LIVET.
Mener du seriøst, at dét er en umulighed?
:lolskilt:

NUvel: jeg ved faktisk ikke, om jeg "lever sundt"
Jeg lever ikke på den der nydelsesfornægtende måde - men siden jeg med lægens ord påny er "på det nærmeste ulækkert sund og rask" så må det vel være ok.
Eller osse er jeg bare heldig.
:jeanie:


Du har ret dén mulighed skulle også have været der. Eller jeg skulle have angivet at jeg mener sundt efter de anbefalinger man får - altså fedtfattigt, grønt, motion og ingen alkohol.

Iøvrigt tror jeg at det med hvor sund man er - lægeligt set - handler mere om gener end om livsstil. :ide:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Post by annetteB »

jeg tror helt sikkert at generne har en stor del at sige - det er da heldigt for mig, at jeg har arvet tendensen fra min mødrene side af familien: lavt blodtryk, lav puls, lav kropstemperatur. Det slider generelt mindre på organerne, hvilket nok i større grad forklarer hvorfor Buurfamiliens stamtavle er fyldt med kvinder, som har overlevet både første og anden ægtemand, end det kan forklares med nogen særlig sund levevis (eller specielt morderiske tendenser)

Man må jo så osse sige, at jeg HAR haft mit wake up call mht hvor vidt mit liv skulle ændres til det sundere eller ej, da jeg på alle måder - gennem såvel GB som skilsmisse -forlod et liv som havde givet mig muligheden for at stressæde mig til en overvægt af ikke ubetydelige dimensioner foruden de psykiske gener.
Sådan et liv gider jeg ikke igen.
-poogift

Og det er så heldigt, at det gode liv herefter til en vis grad kommer til mig af sig selv, nu hvor jeg ikke længere har behovet for at dope mig selv med madvarer for at holde dagen og livet ud. Og er forsynet med solide gener. Og et godt job, som giver mig muligheden for at få alt det motion jeg overhovedet kan ønske mig...med løn!
:jeanie:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Post by Lena »

Både og!!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Lever du sundt? Eller nyder du livet?

Post by Stimata Doamna »

Jeg mener helt klart godt, at man kan nyde livet uden at overhøre de basale sundhedsråd (altså det jeg kalder sund fornuft), idet jeg forbinder den sunde fornuft med ikke at overdrive hverken det sunde eller det usunde - der skal være balance i livet. Og så er det jo heldigt, at der faktisk er en del af de sunde ting, jeg godt kan lide. Fx rucola og broccoli. Ja, altså måske ikke lige de to ting sammen :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply