Mit liv som bureaukratiudfordret. Part 2.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Mit liv som bureaukratiudfordret. Part 2.

Post by annetteB »

Nuvel. Siden jeg blev skilt for fem år siden, har jeg været forældet eneforsørger med høj husleje. Min begrundede skræk for alle slags kontrolforanstaltninger har i lange perioder forhindret mig i at søge boligsikring, da der altid opstår uforudsete komplikationer herved - men da jeg havde boet her i mit nye lejede hus i et halvt års tid, så tog jeg alligevel mod til mig og søgte.
:skoer:
Først skulle der naturligvis udfyldes en ansøgning. ikke mindre end 13 sider indscannede dokumenter var nødvendigt at vedhæfte som dokumentation.
Der gik ikke mere end tre dage, før jeg fik det første brev: det problem, som jeg troede var blevet løst, da jeg meldte flytning og bureakratiDanmark ikke kunne forstå at jeg IKKE havde fået tre samlevere, fordi ejendommen rummer fire separate boliglejemål OG et værksted, genopstod nu og var ikke blevet kønnere siden sidst.
Hvordan dokumenterer man, at man altså ikke bor sammen med en sømand, en folkepensionist og en montør, når vedkommende angiveligt har samme postadresse?
-poogift
:brok:

Endvidere lod det til også at være et problem, at lejligheden størrelse på BBR-registret ikke var den samme som størrelsen opgivet i lejekontrakten. Man udbad sig derfor - foruden dokumentation af at jeg ikke levede i synd sammen med tre mænd, hvis indtægter i så fald naturligvis skulle indgå i min husstandsindtægt - at jeg opmålte hele lejligheden OG fremsendte en tegning af denne.
:skoer:

Ved opkald til borgerservice foreslog skrankenazisten at jeg jo kunne få MIN UDLEJER til at udfærdige et tro-og-love papir, hvor han forklarede at JEG ikke boede sammen med Harry, Tommy og Strunge. Samtidig kunne jeg så bede ham få sine BBR oplysninger ajourført efter min opmåling.
:ehj:

Mit eget ord om at være reelt enlig, som jeg ved utallige lejligheder har givet til bureaukratidanmark, fordi jeg modtog børnetilskud som enlig forsørger, var åbenbart ikke godt nok.
:fy:

Og jeg var åbenbart en afvigende minoritet, når jeg ikke straks ved indflytning gik min lejlighed efter med en tommestok for at sikre mig, at den ikke var større eller mindre end opgivet.
Det gør man åbenbart, hvis man er et ordentligt menneske?
:skoer:

Jeg blev så vred at jeg kun kunne udstøde få, uartikulerede lyde i telefonen.
Da jeg dagen efter igen kunne se bare LIDT af morskaben, ringede jeg op til borgerservice - og efter de uundgåelige "De står i kø og er nu nummer 411 i køen. Tryk 1 hvis De heller vil hoppe i havet. Ellers lyt til vores lede dåsemusik i endnu en time" nåede jeg frem til en ny sagsbehandler, som et eller andet sted havde sin logiske sans i behold. Hun tog derfor til notat, hvad de allerede skrevet hos folkeregistret, at ejendommen bestod af flere separate boliglejemål centreret om en fælles gård. Og kunne godt se det urimelige i, at jeg som en anden umyndig person skulle have En Rigtig Voksen Mand til at skrive et brev om at jeg da sandeligen var enlig. Især da en mand, som ikke har en hujende flyvende tyndskid at gøre med mine private forhold?!

Hun sagde, at det desuden var skideligemeget om min lejlighed var tyve kvadratmeter mindre eller større, hvis alle andre oplysninger jeg havde givet, i øvrigt var korrekte. Så ville det nemlig ikke ændre min boligsikring med så meget som en krone. Og selvfølgelig var det ikke MIT ansvar om udlejer passede sine BBRoplysninger.
Hende kan vi godt lide. Flere af hende!
:elsk:

Så jeg fik faktisk boligsikring. Og har hele sommeren igennem hysterisk indsendt nye oplysninger så snart jeg fik dem - fx da knægten fik et sommerferiejob og da yngstedatter en måned tjente en femmer mere end estimeret, samt naturligvis, da yngstedatter blev 18 og fik SU, samt her sidst i oktober, da mellemdatter fik kollegieværelse og derfor ville flytte hjemmefra pr 1/11.
Alle oplysninger blev indsendt med en vis angst og bæven idet de altid følges af en rutineskrivelse fra UdbetalingDanmark, hvor man trues med bål, brand og bylders plage, hvis ikke man er tusind procent sikker på, at det oplyste nu er helt, helt korrekt.

Dagen efter at mellemdatter havde meldt flytning fik jeg naturligvis et sådant brev igen. Og en besked om, at man ville genberegne min boligsikring efter de nye oplysninger. Da detblev den første gik der også et beløb ind og jeg fik ikke mindre end TO breve fra udbetaling Danmark.
:katiekat:

Det ene via min bank, det fortalte mig det jeg allerede kunne se: at jeg havde fået boligsikring udbetalt.
Det andet i eboks. Det fortalte at min udbetaling af boligsikring var stoppet pr første november, fordi de manglede oplysninger om mindstedatter, som jeg ikke havde fremsendt inden 1/10....men at jeg kunne indsende NY ansøgning om boligsikring (med 13 siders indskannede oplysninger og fanden og hans pumpestok) og så ville de tage stilling til det inden for tre måneder.....eller jeg kunne forsøge at anke afgørelsen.
:vader:
Jeg valgte noget tredie, nemlig at ringe til borgerservice og spørge hvad det var for oplysninger de ikke havde fået, og om de ikke bare kunne få dem NU og vi kunne spare ny ansøgning osv.
Hvortil den venlige dame svarer, at de oplysninger havde de da for længst fået - faktisk D 10/8 - men det havde ingen opdaget før 23/10 da de ajourførte min sag i forbindelse med mellemdatters fraflytning.
Og SÅ havde de lige syntes det var en god ide at sende dét brev ud alligevel. Men det skulle jeg bare se bort fra, for jeg havde jo fået boligsikring, ikke?
:skoer:

Og ja. Man har jo ALDRIG hørt om, at stat, amt eller kommune begår en fejl og - ja, det er langt ude, men altså - udbetaler et beløb, som de efterfølgende kræver tilbagebetalt. Vel?
Det er i hvert fald ikke sket for mig tidligere. Nogensinde. Og slet ikke i løbet af de sidste fem år. Og slet slet ikke i forbindelse med boligsikring.
:anonym:

(Og de har SLET ikke forsøgt at opkræve beløbet over Ajas restskat, uanset hun ikke var myndig og ikke hæftede for beløbet og det desuden var deres fejl, der gjorde at det blev udbetalt i den første omgang og jeg har stadig ikke kunnet få forklaret, hvorfor jeg åbenbart ikke skulle have haft det. Men jeg har betalt det tilbage. Jeg tør ikke andet, når freden i mit privatliv OG min økonomiske overlevelse i den grad afhænger af Bureaukratidanmarks velvilje :oeje: )

Er altid noget, at jeg ikke længere har børn under atten. Så behøver jeg dog ikke længere i samme grad at være på vagt for at ingen skal gå rundt og tro at jeg fordi jeg har et sexualliv/kærlighedsliv også vil snyde staten for hvad statens er, når alle ellers ved at enlige mødre altid får penge for sex - jeg mener: forsørges af deres kærester.
:lea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Mit liv som bureaukratiudfordret. Part 2.

Post by Godzilla »

Du godeste! Det er absurd!
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Mit liv som bureaukratiudfordret. Part 2.

Post by annetteB »

Jeg har vænnet mig til det. Jeg forventer som udgangspunkt altid det værste, når jeg skal i kontakt med stat, amt eller kommune. På den måde kommer det ikke så meget bag på mig.
Men jeg vænner mig aldrig til at kunne lide det. Det trigger min angst for pludselig at stå et sted uden tag over hovedet eller uden indtægt.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Mit liv som bureaukratiudfordret. Part 2.

Post by stardancer »

-poogift Det er sgu ikke logikken der er styrende i det kommunale :viben:
/Sofie
Post Reply