læseheste kom frem

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

læseheste kom frem

Post by sinesmølf »

Så er der endnu en mulighed for strigle oraklet at brilliere. Nu husere der nogle flittige læseheste herinde, kunne i hælpe mig med en bog til min bestefar.

Han elsker at læse og jeg plejer at give ham en bog i julegave, men jeg har ikke læst en der passer. Han læser ikke helt så godt mere, så det skal være en bog der fanger ham.

Jeg tror hans favoritbøger er hulebjørnens klan, han låner i hvertfald sidste del af serien af mig en gang om året. Sidste år fik han Dinas bog, to'eren er bare ikke god nok til han kommer igennem den.
Han elskede også Jordens søjler, serien om Kvinden der husker og en serie om en tempelrider fra Sverige skrevet af Jan Gilllou. Han gider ikke noget nutidig realisme.

Kom endelig med en masse gode forslag, jeg vil så gerne glæde ham med en ny bog. Han genlæser nemlig mest.

hilsen sine
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

læseheste kom frem

Post by gukuvi »

Hulebjørnens klan er jo et digert værk, tænkte på at han måske ville læse, Vi de Druknede.Den er lang, men spændende, især, hvis man kan lide at følge flere slægtsled.

Det er en god bog, der handler om flere slægtsled sømænd, lige fra dem der var i krig på skibene i gamle dage til dem der blev ude i Vestindien, sømandsenker og alt sammen spundet sammen i sammenfaldende skæbner.

Jeg havde megen fornøjelse af den da jeg fik den i julegave sidste år, og ligesom han læser jeg ofte mine bøger flere gange og det er ved at være tid til et gensyn.

VH Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

læseheste kom frem

Post by MetteboDeluxe »

Hmm der er dem om Egypteren Taita.. Den første hedder øhm... Flodguden. De er super super gode, og passer lige i stilen. Det er Wilbur Smith der har skrevet dem

Her er lidt om dem http://en.wikipedia.org/wiki/Wilbur_Smith#The_Egyptian_Series
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

læseheste kom frem

Post by KatieKat »

Det lyder som om din bedstefar og jeg deler smag i bøger.

Jeg anbefaler Mary Mackey. Hun har lavet en skøn serie på 3 bøger. Det år hestene kom, hestene i folden og forårets bål. På trods af titlerne er det ikke hestebøger. Stilmæssigt er de sådan omtrent midt mellem hulebjørnens klan og kvinden der husker.

Ellers elsker jeg serien Nord og Syd af John Jakes. Det er vidunderlige bøger der kan læses igen og igen.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

læseheste kom frem

Post by annetteB »

Faktisk tror jeg som gunni, at "Vi de druknede" kunne falde i smag?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

læseheste kom frem

Post by Godzilla »

Jeg vil foreslå Rutherfurd: "Sarum" den er super i den historiske genre.

Forfatteren er hirtoriker, men har så kastet sig over romaner, og han gør det sket ikke dårligt.

"Sarum" er Englands historie, meget spændende.

"Russka" er Ruslands historie, lige så spændende, og

"London" er sjovt nok Londons historie.

Ellers er der Coloradosagaen. Fed bog. Husker ikke lige hvad forfatteren hedder, han har også skrevet en bog om Polen som er fantastisk.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

læseheste kom frem

Post by sinesmølf »

tak for forslagene. Jeg vil tage på bibloteket på mandag og låne Vi der druknede.
Dorthe, den kun godt lyde til i deler bogsmag. Han har den serie med hestene, den er også rigtig god.

hilsen Sine
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

læseheste kom frem

Post by KatieKat »

Ok, jeg skal vride min hjerne og og gennemse min bogreol og se om jeg kan finde andet der måske vil virke så.

Umiddelbart vil jeg sige at jeg også ret godt kan lide Carsten Jensen som Gunni og Annette anbefaler. Jeg har ikke læst Vi, de druknede, men er de lige så velskrevne som hans andre, så kan det næsten ikke gå helt galt.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Blønner
Posts: 200
Joined: Sun 3. Dec 2006 23:22

læseheste kom frem

Post by Blønner »

Et liv på kanten
B.S Christensen,
Aschehoug

virkelig en bog mange kunne lære meget af,den er fyldt med guldkorn i at leve livet bedre og er meget spændene
tror mange der har læst den har fundet noget de kunne bruge i deres liv ,
Venligst Bl
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

læseheste kom frem

Post by Stimata Doamna »

Christian Jacq har skrevet flere serier om det gamle ægypten.

Colleen MacCollough (hende med Tornfuglene) har skrevet en serie om det gamle Rom.

Alt sammen særdeles læsværdigt :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply